Вярвам, че освен икономически, ще има и морални мнозинства в СОС

Вярвам, че освен икономически, ще има и морални мнозинства в СОС

Г-н Иванов, с каква мотивация влязохте в местната власт?

Съвсем не изненадваща – за да приложа това, което знам от моя, смея да твърдя не малък, професионален опит. Както всеки вероятно, и аз искам да видя нещата от другата им страна. Преди малко повече от месец бях част от хората, които постоянно мърмореха заради трафика, боклука, дупките и т.н. Когато се отзовах от тази страна, установих колко по-лесно е да се мърмори, а и по-приятно, отколкото да търсиш решения. Заради натрупаните с десетилетия обективни пречки, а и заради мудността, присъща на всяка администрация. Но всичко това са предизвикателства и аз ги приемам.

Приех задачата, която ми възложиха мнозинството и администрацията, заради познанията ми в областта на информационните технологии и програмирането – да съставим генерален план за трафика в града. Разбирате за какво говоря, до сега всичко е било на парче и до някъде случайно. От сега нататък ще има система, а тя няма как да не доведе до решение. Не знам кога, въпросът е процесът да е необратим. И със сигурност на това ще помогне Агенцията по трафика, която до месец-два трябва да стартира. Също така вместо да плащаме на МВР за регулировчици, далеч по добре е общината сама да върши тази работа, въобще най-после трябва да се създаде общинска полиция, която да поеме и други функции.

До месец и половина трябва да бъде приет и новият правилник за работа на градския парламент, който да даде нова рамка на отношенията в тази институция. И т.н…

След 4 години, може би, пак ще съм от другата страна, но дано тогава тонът на коментарите да е по-различен. А това зависи доколко сме в състояние да изпълним очакванията на столичани, каквито и да са те. Стига, разбира се, в кръга на шегата, да не поискат да построим космодрум.

Около вашия бизнес се поставиха доста въпроси. Основният беше от къде е  началният капитал, с който са се развили фирмите ви след като сте напуснали системата на МВР?

Слуховете за моето богатство са силно преувеличени. Аз и моето семейство живеем нормално, малко над средната класа. Излязох от МВР през 1999 година. Започнах частния си бизнес с консултантска дейност в сферата на това, с което съм се занимавал цял живот – информационните технологии. Давах консултации за изграждане на системи в държавната администрация, например за регистрация по БУЛСТАТ. За мен това беше началото. Иначе съпругата ми има частен бизнес още от 1991- 1992 година. В съдружие с други роднини спечелиха концесията за бутилиране на минерална вода в Банкя, а по - насетне продадоха фирмата. Тя има и втори бизнес, който е от 1992 година за производство на ауспуси. Той тръгна заради нейния ентусиазъм и ноу-хау, което имаше един от нейните съдружници.

Разбира се, помагал съм с моята консултантска дейност и на тях. Вероятно ако не беше концесията на минералната вода, нямаше да напусна толкова лесно данъчната администрация, където се занимавах с интересни неща, изцяло в сферата на моята професия.

Бих искал да подчертая, че и МВР, и данъчната администрация съм напуснал по свое желание. В първия случай се пенсионирах след навършването на минималната позволена възраст за това, а във втория напуснах след като разбрах, че държавата няма интерес да решава проблемите на данъчната реформа.

В момента основните ми доходи идват от отдаване под наем на три собствени имота. Всичко около тях е проверявано до последния детайл, тъкмо защото съм работил в системата на МВР. Плащам данъци върху 70-80 хиляди лева годишен доход. Не само защото законът го изисква, а защото смятам, че държавата има нужда от тези пари. Рано или късно идва време човек да отговаря на подобни въпроси и за мен той дойде.

Прозвуча малко странно изявлението ви, че сте се запознал с Бойко Борисов едва при номинирането ви за председател на Столичния общински съвет (СОС).

Наистина малко познавам г-н Борисов. Той е делегирал на други решението за председателя на СОС и за председателите на комисиите. И аз лично не виждам нищо странно в това. Работил съм в МВР заедно с председателя на ГЕРБ Цветан Цветанов и предложението, може би, е дошло от него.

Познавам се с Борисов от преди месеци. Първата ми среща с него бе в кабинета на Милор Михайлов (б.ред. бивш зам.-кмет по екологията и бивш кмет на Банкя), с когото пък се познавам много добре около изграждането на завода за минерална вода в Банкя.

Михайлов направи доста сериозни усилия заводът да се реализира, заради работните места, които създава в района. При идването му в Столична община продължихме да поддържаме добри отношения. След срещата ни в кабинета на Михайлов с кмета сме се виждали още един-два пъти. Разговаряхме с него за поста ми в СОС след като вече бях номиниран. Г-н Борисов ме попита дали очаквам около мен да възникнат някакви проблеми, аз му отговорих “не” и това беше.

Имате ли намерение да се еманципирате от политическата сила, която ви издигна, за да бъдете коректив на кметската администрация?

Едно от нещата, които заявих по време на тържествената сесия, когато бях избран е, че моето желание е да бъда председател на СОС, а не председател на ГЕРБ във СОС. Надявам се да го постигна.

Ние се опитахме съвсем коректно да привлечем и останалите политически сили в управлението на града. Но “Алианс за София” и БСП отхвърлиха нашето предложение да поемат председателските постове в 6 комисии. Това не означава, че ГЕРБ няма да носи своята отговорност за успехите или неуспехите. Ние сме млада партия, за нас опитът на предишните общински съветници е важен.

На новите председатели ще им трябват поне 20 дни, за да се запознаят с нормативната база, а още толкова, за да влязат в проблемите. Сред представителите на традиционните партии има колеги с добър имидж и ако се бяха съгласили да ни съдействат, нямаше да губим време. Но и така ще се справим.

Не е ли неприятно – представиха ви като резервен вариант на Владимир Кисьов?

Тези разговори са водени преди моята номинация. Мисля, че г-н Кисьов беше добра кандидатура, защото е бил един умерен председател на СОС. Това, което се случи, не ме обижда, Кисьов има 4 години опит начело на съвета. След отказа му ГЕРБ пое отговорността и излъчи мен за председател на СОС. Аз не съм бил алтернатива, когато постът е бил предложен на Кисьов.

Виждате ли пропуски в досегашната работа на кмета?

Досегашната работа на кмета я познавам като гражданин. Все още нямам достатъчно аргументи като председател на СОС. Не съм забелязал обаче досега особени грешки. Предполагам, това е така и заради сериозните скандали, сътворени от неговите предшественици. Само като чуеш името Софиянски, те веднага изникват.

В същото време трябва да призная, че толкова усилено асфалтиране на улици като през тази година, не е имало. Казвам го като шофьор.  Досега бяха правени кръпки от по метър – два, преасфалтиране на цели участници нямаше.

Близостта ви до някои части от общинската икономика породи слухове, че сте близък до Антоан Николов. Познавате ли се с него?

Познавам се с Антоан Николов почти толкова, колкото и с кмета. Малко повече, може би, защото за работата на Николов много повече съм чел и чувал. С него се познаваме през лични приятели.

Общи икономически интереси имате ли?

Нямам.

Около предния състав на СОС имаше съмнения за съществуване на икономически мнозинства. Мислите ли, че е възможно и в този да се случи нещо подобно?

Ще бъде направен опит те да се формират. Частните интереси винаги търсят начин да пробият, но ми се иска, дори да прозвучи наивно, малко повече да вярваме в морала на хората. Имайки предвид, че в ГЕРБ има само четирима души от предния мандат на СОС, дори при съмнения, че някой преди е участвал в такива мнозинства, шансът ни да заложим на този морал е голям, тъй като ние имаме 33-ма души в съвета. От тези 33-ма сигурно има такива, които ще влязат или са влезли в такива кръгове, но мисля, че ще мога да разчитам на морала на голяма част от общинските съветници. Ще ми се да вярвам, че освен икономически, ще имаме и морални мнозинства в СОС. Бъдещето ще покаже.

По време на първата си пресконференция заявихте, че ще се борите с корупционните практики при замените на имоти. Какво точно имате намерение да забраните?

Смятам, че замяната сама по себе си не е корупционна практика. Корупцията тук е резултат, а не условие, а и ние не можем да забраним тази форма, след като законът я разрешава. Но можем максимално да я ограничим и да я направим максимално прозрачна – и като процедура, и като мотиви.

Според мен замените не бива да се забраняват, защото могат да бъдат в услуга на обществото. Например – в момента общинската администрация е влязла в съдебни спорове с граждани, чиито имоти са отчуждени. Споровете са за оценките. Естествено, не може да виним хората, които смятат, че са ни хванали на тясно с някой инфраструктурен проект. Те се надяват да им платим повече, защото делото ще се влачи с години и ще забави проекта. Тогава заменката е най-добрият изход – на засегнатия може да се предложи равностойна, ако не и по-добра земя, за да се реализира проект в полза на два милиона жители.

Още повече, че през последните две години замените са се осъществявали на близки до пазарните цени. Няма го вече 10 и 20-кратното разминаване в оценките.

Тук възниква, обаче, друг въпрос - дали общината има полза от това да придобива жилища на пазарна цена, като ги разменя срещу терени. Мисля, че не. Общината не бива да се притеснява от това, че е крупен собственик, а да го използва. По-добър начин е да се отдаде на частен инвеститор съответния терен, на който той да построи блок, а общината да получи процент от общата застроена площ. Така вместо 2 апартамента, както се случва при преките замени, ние може да вземем 15.

Мисля, че ако ние постъпваме така и гражданите на София – същинските собственици на земята – имат предварителна информация за това, те ще са на наша страна.

Още по темата
Още от България

Какви ще са разследванията на Нова телевизия занапред?