Техническият проект за изграждането на АЕЦ “Белене“ може да бъде одобрен до средата на годината, съобщи пред журналисти в петък председателят на Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) Сергей Цочев, който отчете дейността на ведомството си за миналата година.
Внасянето на документацията на руската технология за трето поколение ВВЕР-1000 в АЯР започна в началото на 2008 г. и приключи през април 2009 г., като на възложителя на проекта НЕК и на изпълнителя – руската компания “Атомстройекспорт“, им се наложи да дават допълнителни обяснения за планираното съоръжение.
Сега ядреният регулатор е върнал проекта в НЕК с много и различни препоръки към документацията, които трябва да се спазят и преработеният проект отново да бъде разгледан от агенцията, обясни Цочев. Някои от забележките на АЯР са чисто редакционни, породени от несъответствие на различните проектантски части, други са свързани с искане за повече доказателства, че проектът съответства на условията на площадката в Белене, допълни той.
НЕК има срок до два месеца да върне проекта с отразените забележки и препоръки и, ако те са спазени, има всички изгледи и не е невъзможно проектът да бъде одобрен до средата на 2010 г.
Относно търсенето на нов инвеститор в ядрения проект, който хипотетично може да предложи различна от руската технология, шефът на АЯР заяви, че това е възможно, но ако би върнало одобряването на проекта в началото. Той изрази надежда сегашната технология да бъде запазена, защото одобрението на техническия проект е към своя край.
Цочев съобщи още, че очаква строежът на хранилището за сухо съхранение на отработено ядрено гориво в АЕЦ “Козлодуй” да завърши по график през септември, след което трябва да се подаде заявление за въвеждане в експлоатация. За изведените от експлоатация първи и втори блок на ядрената централа в момента се разглежда заявление за издаване на лицензия за експлоатацията им като съоръжения за управление на радиоактивни отпадъци.
АЯР отчете, че през миналата година е извършила 50 инспекции в атомната централа и 183 инспекции за състоянието на радиационната защита в обектите с източници на йонизиращи лъчения.
През 2009 г. в страната са възникнали 17 радиационни аварийни ситуации. От тях 14 случая са свързани с радиоактивен метален скрап. В два от случаите са намерени безстопанствени радиоактивни източници. Получен е и един фалшив сигнал. За сравнение през 2008 г. радиационни аварийни ситуации са били 20, а през 2007 г. - 25.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
44 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Чиста енергия или потенциална радиация-това е толкова ясно.Май,че в Плевенска област освен автомобилна писта, непременно трябва да се построи и АЕЦ.
ще стане ясно, дали ББ служи на българския народ или на червената олигархия! Това е ненужен за България, безсмислен проект за грабеж на българския данъкоплатец, от който полза имат единствено имперска Русия и българските рубладжии!
На червените подлоги и ченгета!
Токът от тая централа ще е по-скъп и от ВЕИ-таДупе да му е яко на простия български народ дето си избира милиционер начело на държавата.
Ха,ха, Пожарникарят слънце си показа червения комуняшки гъз - нямаше да се строи уж, но това е било сама зо парлама, за да гласуват баламите за него. За това бяха и изцепките на Доган, сега се покрил и пито-платено. Ей, помпиере, какво става с Мургина, бе?
Ще е национално предателство ако Белене тръгне да се строи от руснаците+българските енергиини мафиоти!!!
с разглеждането и евентуалното одобряване на техническия проект. Не ви ли е ясно, че АЯР се занимава само с безопасността на проекта. Внасят проект - разглежда се - дават се забележки - поправя се - приема се или се отхвърля. Това няма нищо общо с въпроса трябва ли да се строи или не трябва, евтина ли е или е скъпа, руска ли е или не. За по-простите ще дам елементарен пример: Купуваш си бойлер. Твоя работа е колко пари си готов да дадеш за него, трябва ли ти бойлер или не ти трябва. Да ама преди да го купиш, конструкцията и модела на бойлера трябва да са одобрени от органите по технически надзор, за да не вземе да гръмне и да те убие. Е, тук е същото но в много по-големи мащаби.
triabvashe veche da e pred zakrivane poradi ostarialostta na koncepciata i i poradi iznosvane na reaktorite, a nie se hvalim che za stopetdeset i deveti pat bil odobren proekta za postroiavaneto na centralata...goliama sme rabota, ei! sega bat boiko shte tropne s krak i hop shte postroiat taia pusta centrala nai-setne!
Интересно, колко много малоумници и идиоти имало в тази държавица.Пожелавам ви да тънете в мизерия и нищета, докато ви дойде акъла.
Какво става с руските проекти показва примерът с далекоизточния нефтопровод (когато Путин го откриваше в края на миналата година, руските подлоги във форума се насираха от кеф). Цитирам: "В 2003 году активно обсуждается проект нефтепровода частной компании ЮКОС. Бюджет — 5,6 млрд долларов, срок сдачи в эксплуатацию — 2006 год. Тут хозяина частной компании г-на Ходорковского сажают. Проект передают под государеву руку госкомпании «Транснефть». Цена выросла до 7 млрд, срок ввода отодвинулся на год. …
Потом контора меняла начальство, а В.В. Путин под телекамеру менял трассу. Цена превысила 8 миллиардов, срок сдвинулся еще на год. В конце 2008-го президент Медведев настойчиво интересовался у нового начальника «Транснефти» генерала ФСБ Токарева, почему трубы до сих пор нет. Цена была уже около 11 миллиардов. Ответа не последовало. Зато последовал визит в Китай вице-премьера Сечина, который взял там в долг под строительство еще 25 миллиардов. С государственным обязательством расплачиваться нефтью по непонятной, но, похоже, заниженной относительно рынка (невыгодной нам) цене.И вот наконец пуск. Новый год, красная ленточка, шампанское. Премьер сквозь зубы назвал стоимость — 12 млрд долларов. Плюс еще 2 млрд на строительсво порта Козьмино. Минус то оставшееся за скобками обстоятельство, что от Сковородино до Козьмино нефть по-прежнему будут пока возить цистернами по железной дороге — 2100 км. Такая уж у нас традиция сдачи объектов транспортной инфраструктуры. С советских времен. Помнится, БАМ («стройку века») в целом сдали, в Северомуйский тоннель в середине — забыли. Подумаешь, мелочь какая. Так что впереди вторая серия и еще сиквел. Сколько потянет по времени и деньгам — бог весть."