Ясен Гюзелев представя "една от най-блестящите визуални интерпретации на Алиса"

Ясен Гюзелев представя "една от най-блестящите визуални интерпретации на Алиса"

В сряда от 18 часа в книжарница "Хеликон" в София предстои премиерата на ново новото издание на романа на Луис Карол "Алиса в Страната на чудесата", илюстрирано от един от най-изтъкнати днешни български художници илюстратори Ясен Гюзелев.

Но голямото признание той получава именно чрез "Алиса в Страната на чудесата". Канадското издание на книгата печели сребърен медал на "Американското общество на илюстраторите", както и Голямата награда за оформление на корица на Американския институт за графично изкуство.

Американско списание за научна фантастика и фентъзи Locus пише, че "това е една от най-блестящите визуални интерпретации на Алиса". В School Library Journal се подчертава "авторското съчетание на необичайни перспективи и странно преплетени пътеки и сгради, което представлява реминисценция на стила на Ешер". У нас книгата е дело на новото издателство за детска литература "Тодор Нейков".

Ясен Гюзелев има завидна творческа биография. В списъка на книгите, които е илюстрирал, са заглавия като "Пинокио" на Карло Колоди, "Дама Пика" на Пушкин, "Дон Кихот" на Сервантес, "Оливър Туист" на Дикенс. Неговите рисунки могат да се видят и в книгите на братя Грим, Оскар Уайлд, Джон Ръскин, митологичните истории за крал Артур и Екскалибур, за Орфей и Евридика, както и разкази за живота на личности като Сократ и Микеланджело.

Организаторите на днешната премиера отбелязват, че издатели на Гюзелев са били "J.F.Schreiber", "Esslingen", "Grimm Press", "Taipej", "Aufbau-Verlag" – Berlin, "Simply read books" – Vancouver, "Walker books" - London.

Авторитетният германски всекидневник "Франкфуртер алгемайне цайтунг" пише: "Сигурно е съкровена мечта на всеки един илюстратор да направи илюстрациите към "Алиса в Страната на чудесата". Българският художник Ясен Гюзелев ни показва картини от "Алиса", които се леят на широкоформатните страници на илюстрованата книга като последователности от един сън. През един охра-филтър, който прави всичко леко разфокусирано и едрозърнесто, наблюдателят вижда все нови перпективи на сценичното действие – веднъж неговата гледна точка е твърде високо, друг път той е съвсем мъничък сред великански същества и уреди. По този начин действието изглежда като една безтегловна камера, която се движи свободно през пространството и времето, точно като самата Алиса. Ясен Гюзелев се е оставил да бъде напълно обладан от кошмарната страна на историята, но не я е представил размазано, а напротив - педантично точно. Неговите сцени имат ефект на увличане (засмукване), както той ни е познат от сънищата за падане и летене, от които ни побиват тръпки."

Предговорът е написан от Георги Лозанов , който ще е и водещ на представянето на новото издание на класическата творба.

Споделяне
Още от

Защо главният прокурор пита КС за имунитета на президента?