Яснота за платените пътища и тол таксите ще има малко преди въвеждането им

Яснота за платените пътища и тол таксите ще има малко преди въвеждането им

Вместо да обяви обхвата на платените пътища и размера на тол таксите, парламентът натовари министъра на регионалното развитие да създаде Обществен консултативен съвет по въвеждането на тол системата с участието на партньорски институции и браншови организации до 31 март. Това означава, че в най-добрия случай тарифите ще са ясни през април.

Освен това Петя Аврамова ще трябва на всеки два месеца да докладва за напредъка по въвеждането на електронната система за таксуване на база време и разстояние пред парламентарната комисия по регионално развитие, реши още парламентът. Предложението беше направено от ГЕРБ, докато БСП искаше създаването на временна парламентарна комисия, която да направи пълен преглед на новата тол система.

Нейният старт в началото на годината тръгна с неразбории около електронните винетки, довели до оставки по върховете на пътната агенция. Тол таксите за тежкотоварните автомобили трябва да влязат в сила от 16 август.

Тарифите са важни за превозвачите, строителния бранш и индиректно за гражданите, защото може да се стигне до поскъпване на основни хранителни продукти и на междуградските превози.

"Днес е 15 февруари и никой в тази държава не знае каква е цената на километър пробег. Управляващите веднъж съсипаха бизнеса на превозвачите, а сега ще ги натоварят втори път", каза зам.-председателят на парламентарната група на БСП Георги Свиленски.

След като стана министър миналата есен, Аврамова обеща тарифите и обхватът на платените пътища да са ясни до края на 2018, но това не се случи. След това срокът бе изместен до края на януари, но и той не бе спазен.

В крайна сметка топката се прехвърля към поредния обществен консултативен съвет, който трябва да бъде създаден до края на март.

В същото време до 14 февруари България трябваше да изпрати тарифите за одобрение в Европейската комисия. Така поне твърдеше бившият началник на Националното тол управление Антон Антонов, който беше отстранен по нареждане на премиера Бойко Борисов заради хаоса с въвеждането на е-винетки в началото на годината. Вече повече от месец управлението няма титуляр, а функциите на и.д. началник се изпълняват от проф. Олег Асенов, който ръководи отдела "Информационно обслужване" в Националното тол управление.

Отмяна на дейности по договора с "Капш" за 180 млн. лв.

Петя Аврамова призна, че договорът с австрийската компания "Капш", която изгради новата тол система, е променен с допълнителен анекс. В резултат 18 от дейностите са променени и ефектът се оценява на около 20 млн. лв. по-малко инвестиции от страна на австрийската компания, писа "Капитал". Аврамова не коментира колко пари са спестени на австрийците от промяната в договора.


"В процеса на изпълнение на договора с "Капш Трафик Солюшънс" е констатирана необходимост от корекции, които да доведат до по-добри функционалности на системата", каза Аврамова. Тя уточни, че част от дейностите са отпаднали, има и подобрени, а други са изцяло нови.

Нуждата от изграждане на оптични връзки до граничните контролно-пропускателни пунктове е отпаднала заради наличие на вече изградени такива, каза Аврамова. Според първоначалния договор "Капш" трябваше да поставят над 200 км оптични кабели до десетте най-натоварени гранични пункта в страната. Това, според оценка на Държавна агенция "Електронно управление" (ДАЕУ), би струвало около 7.5 млн. лв. В писмо до "Капитал" от държавната агенция опровергават ресорният министър.

"Нещо повече – Държавната агенция "Електронно управление" е заинтересована от разширяване на оптичната мрежа с цел последващото ѝ използване за управление, интеграция и развитие на други инфраструктурни проекти за нуждите на електронното управление и за целите на националната сигурност", се казва в отговора ДАЕУ до изданието.

Освен това с анекса "Капш" са освободени от задължението да преоборудват и 125 съществуващи рамки за контрол, които се намират в населени места. Причината е логична - в населени места не може да се събира тол такса. Това обстоятелство без съмнение е било известно на АПИ и преди да обявят поръчката, но не е ясно защо не го е направило. Остава съмненията, че някой е прибрал определена сума.

Комисионна от 7% за националния доставчик на услугите

"Вярна ли е информацията, че частната фирма е получила от АПИ ексклузивни права за разпространение на винетки? Това защитава ли националния интерес, защото тези пари могат да бъдат прибирани от държавата, в лицето на АПИ", попита Христо Проданов от БСП. Според него, ако са верни сметките, че системата ще генерира приход 1 млрд.лв. годишно, приходите на тази частна фирма ще бъдат в размер на 70 млн. лв. "Не може ли с тези пари държавата да строи пътища, вместо да ги дава на частни фирми", попита Проданов.

Министър Аврамова обаче изобщо не коментира комисионната от 7% на продавача на е-винетки – "Интелигентни трафик системи" (ИТС). При планирани приходи от тол системата от 1 млрд. лева годишно за ИТС би трябвало да остават около 45 млн. лв., защото през нея за момента минават около две трети от продажбите. Останалите стават през АПИ. Първоначално беше обявено, че тол таксите ще се събират от АПИ и ще бъдат инвестирани в изграждането на магистрали и пътища.

Сега обаче се оказва, че ИТС е единственият национален доставчик на услугите за продажба на е-винетки и тол такси. Дружеството поддържа сайта vinetki.bg, чрез който продава винетки. Има сключени договори и с бензиностанции, мобилния оператор А1, "Изипей", "Български пощи" и други.

"Досега, с хартиените винетки, най-скъпата комисионна, която е плащана на разпространителите, е 4.5%. Сега, с електронна система за 200 млн. лв., модерна, европейска, комисионната е 7%", отбеляза Георги Свиленски.

От старта на системата на 17 декември 2018 г. досега са продадени над 1.3 млн. винетки за над 104 млн. лв., информира още министър Аврамова.

Петролната асоциация забавила монтажа на апаратите по бензиностанциите

В първите дни на януари купуването на електронен стикер беше затрудено и дори невъзможно. Системата не работеше, а на граничните пунктове не бяха монтирани апарати за самотаксуване. Такива нямаше и по бензиностанциите. По нареждане на премиера бяха отстранени общо четирима началници, включително и шефа на АПИ.

"Имало ли е заповед от АПИ една седмица преди 31 декември 2018 да спре монтажът на тол апарати, които направиха този хаос", попита още Георги Свиленски от парламентарната трибуна.

"Нито едно от лицата за контакт на АПИ с изпълнителя "Капш Трафик Солюшънс" не е изпращал писмо до фирмата за спиране монтажа на терминали за самообслужване на граничните пунктове", отговори министър Аврамова. Тя уточни, че към момента са монтирани 428 терминала за самотаксуване и предстои да бъдат монтирани още два на ГКПП "Стрезимировци". Към момента на граничните пунктове има общо 19 устройства.

По молба на Българската петролна и газова асоциация е бил отложен монтажът на такива устройства само по бензиностанции по коледните и новогодишни празници, каза регионалният министър.

С днешна дата е-винетки, освен в интернет, могат да се закупят от общо 8232 точки, каза Аврамова.

Има работеща система, която е тежка електронна и в процеса на нейното въвеждане се получават технически проблеми, които се отстраняват незабавно, каза още министърът на регионалното развитие.

Още по темата
Още от Бизнес