Йорданка Фандъкова: Не съм наивна, винаги ще има опити да се заобикалят правилата, важен е контролът

Не приемам ролята на жертва, която г-жа Манолова си е избрала, казва кандидатът на ГЕРБ за кмет на София

Йорданка Фандъкова

Неремонтираните квартални улици, неработещите лифтове на Витоша и недостатъчно бързата работа на общинската администрация са трите неща, които дългогодишният кмет и кандидат за нов мандат Йорданка Фандъкова не харесва в София и иска да промени. В интервю за Mediapool тя заявява, че ако бъде избрана отново за поста, ще работи с предварително формирано мнозинство в общинския съвет и не би допуснала София да се управлява от плаващи мнозинства по интереси. Определя като опасно предложението на основния опонент Мая Манолова да се разбира с отделните групи по различните казуси, тъй като това размива отговорността за решенията. Фандъкова отговори писмено на въпросите.


Г-жо Фандъкова, избройте три неща/места в София, които не харесвате. Смятате ли да ги промените, как и кога?

На първо място, много от кварталните улици, които не са ремонтирани основно от години. Бяхме насочили усилията и ресурсите към големите булеварди и улици, напреднахме и сега можем да отделим много по-сериозни средства за цялостните ремонти в кварталите. Мога да гарантирам средства за тях в бюджета всяка година.

На второ място, неработещите Княжевски и Драгалевски лифт. За Княжевския издадохме заповеди за възстановяване, които очаквано се обжалват в съда, но вече говорих с новия собственик и той знае, че ако не ги възстанови, ще намерим друг вариант това да се случи.

На трето място, работата на общинската администрация се нуждае от сериозна реформа, така че да бъде по-бърза и в услуга на гражданите и бизнеса. Имаме стратегия за дигитализиране на основните процеси от работата на общината и подкрепа за нея от IT сектора в София. Целта е по-малко възможности за корупция и без да се губи времето на гражданите и на бизнеса.

Общината и държавата разполагат с огромни бази данни, които трябва да се свържат, както направихме с регистрацията на колите в КАТ и общината. Сега работим и за връзка с Имотния регистър, която ще е готова до няколко месеца. Това са неща, които много облекчават живота. Реденето на различни гишета за документи, които общината или държавата издава, трябва да приключи.

Обещавате програма за изкупуване на частни имоти, част от зелената система на града, както и отредени за обществена инфраструктура като училища и детски градини. Защо това не се случи досега? Не закъсня ли тази мярка на фона на презастрояването, от което негодуват мнозина?

Всяка година отделяме между 10 и 20 млн. лв. за придобиване на частни имоти. Това се терени, на които изграждаме публична инфраструктура – метро, улици, канализация. Трябва да насочим средства за придобиване на имоти, които попадат в зелени площи, тъй като при реституцията в много от парковете и градините са върнати частни терени. До момента частните собственици не могат да ги използват, но изтичат сроковете по закон и трябва да предвидим специален фонд за тях.

Презастрояването е проблем, който не може да се реши просто с изкупуването на частни терени, отредени за строителство. Това е най-бързият начин да се фалира бюджетът на общината, защото тези имоти се заплащат според цената, която биха имали и предвидените сгради върху тях. Затова там работим като ги преместваме на места върху общински терени.

Какви други мерки предлагате срещу презастрояването и защо до момента по този въпрос се действаше основно на парче - с преговори с отделни инвеститори по отделни казуси?

Първият пакет от законодателни промени, които поисках, е факт. Той ни дава възможност да преместваме частни терени, отредени за строителство, в периферията на кварталите върху общински терени. Вече сме готови с нов пакет от мерки за увеличаване на отстоянията между сградите в реализираните жилищни комплекси и премахване на възможности да се строят сгради при намалени изисквания за брой паркоместа и озеленяване. Това е поредната вратичка в Закона за устройство на територията, която трябва да затворим, както премахнахме възможността да се строи без ограничение във височината за така наречените ъглови имоти.

До края на годината новият общински съвет трябва да приеме визията за развитие на София и да започнем промяна на Общия устройствен план. Това е законът на София, с който ще определим местата на високите сгради и ще създадем ред в бъдещето развитие на града. Тук е планът за развитие на северните територии, които вече поставихме на картата на бъдещото развитие и инвестиции. Трябва да избегнем грешките в развитието на южните квартали.

Обещавате да се правят паркинги по кварталите, както и да облагородите съществуващите около блоковете. Има ли достатъчно общински терени за нови паркинги? Те платени ли ще са за гражданите от околните блокове? С какви средства ще се изграждат и ще се облагородяват съществуващите?

Проблемът с паркирането в кварталите е един от най-наболелите, който се нуждае от цялостно решение. Затова предлагам програма за строителство на паркинги, както със средства на общината, така и с публично-частно партньорство. Въпросът за ползването им ще бъде разгледан от новия общинския съвет, но целта не е общината да печели от тези паркинги.

Освен тях планираме и цялостна система от буферни паркинги. Като към съществуващите 6 ще изградим нови 18. Това е един от начините да намалим използването на коли за всекидневните пътувания, защото ще дадем по-бърза, по-удобна и по-евтина алтернатива на гражданите. Затова и системата "паркирай и пътувай" трябва да бъде разширена, а тя предлага безплатно паркиране при използване на карта за градския транспорт.

Смятате ли, че синята и зелената зона трябва да бъдат разширени, да се въведат места само за живеещите в района на платеното паркиране?

Помните колко трудно беше въвеждането на синята и зелената зона за платено паркиране с ограничение на времето в централните райони. След като системата заработи, нови квартали поискаха да бъдат присъединени към зоната, защото така подреждаме паркирането и намирането на място е по-лесно. Важно е да подредим паркирането, да сваляме колите от тротоарите и да ги ремонтираме.

И в момента има искания от граждани за въвеждане на зона, което може да стане след обществени обсъждания заедно с кметовете на райони.

Градският транспорт безспорно беше модернизиран в последните години, но как той може да стане по-бърз и удобен?

Големият проблем на градския транспорт беше, че десетилетия наред не беше обновяван. Защото да се поддържа едно нормално ниво, трябва периодично да се купуват нови превозни средства. Затова се наложи за много кратко време да направим огромна инвестиция. Обновихме 90% от тролеите и автобусите. 40-годишните Икаруси са в историята, а средната възраст на градските автобуси вече е 6 г., колкото е европейския стандарт.

Затова казвам, че това къде сме сега зависи и от това откъде сме тръгнали. Сега задача е да пуснем довеждащия транспорт – нови линии, изцяло от електрически автобуси, които са безшумни и по-малки, за да могат да минават по кварталните улици. Това ще стане още догодина.

Заедно с пускането на третата линия на метрото трябва да актуализираме маршрутите и да синхронизираме разписанията на градския транспорт. Това е една от първите задачи, с която да сме готови с пускането на електронната система за таксуване. Затова създадохме и система за управление на трафика на над 200 кръстовища, която дава приоритет на преминаване на градския транспорт и бус ленти, където булевардите позволяват. Целта ни е повече граждани да предпочитат градския транспорт, а това значи нов, удобен, бърз и изгоден транспорт. Всички тези проекти са мерки в тази посока.

Казвате, че за последните десет години са изградени 100 нови детски градини, но места за всички желаещи в яслите и градините няма. Родители се оплакват, че им искат пари под масата срещу място в детско заведение. Кога смятате, че този проблем ще бъде решен?

Проблемите се решават само когато се работи методично и с ясна цел. Когато станах зам.-кмет по образование заварих 44 продадени и заменени срещу панелни апартаменти детски градини и никой не знаеше колко са децата без места. Затова създадох електронната система, първата в общината, и започнахме работа. За това време построихме 100 нови сгради на детски градини и осигурихме нови места за 17 800 деца. Това показва размера на недостига, който сме преодолели. Факт е, че все още липсват места в определени райони и това може да се реши само като продължим строителството. И това предлагам, включително и в новите квартали като "Манастирски ливади", "Витоша ВЕЦ Семеоново", "Малинова долина". Новият акцент в работата ни е строителството на нови ясли, защото младите семейства, които живеят в София и идват тук, искат да имат сигурност и да могат да се върнат на работа по-бързо.

Планирате изграждането на нови велоалеи, зелен ринг на София. Опитът до момента с този вид инфраструктура в столицата не е много добър. Какво се обърка и какво ще промените?

Когато станах кмет, София имаше 1-2 велоалеи и мога откровено да кажа никакъв опит и план да развива велосипедния транспорт. Когато започнахме, тествахме различни варианти и за настилка и за начин на изграждане. Изградихме над 70 км велоалеи, но голямата цел е да ги свържем в мрежа. Затова търсим мнението и подкрепата и на велоорганизациите.

Проектът за Зелен ринг е едни от любимите ми. Работихме по него повече от година, за да можем да гарантираме терените на старата жп линия. Целта ни е по старата линия да изграждаме линейни паркове с велоалеи, които да свързват кварталите с големите паркова и да са комфортна среда за почивка, спорт и придвижване. Още догодина можем да започнем първият етап от гара "Пионер" до кв. "Слатина".

Казвате, че не се гордеете с организацията при ремонта на ул. "Граф Игнатиев". Гордеете ли се с крайния резултат и какво ще промените, за да не се получи същото и при следващи големи ремонти в столицата?

Ремонтът на ул. "Граф Игнатиев" е голям и важен урок за мен. Той показа къде сме сбъркали и какво задължително трябва да се промени. Готова съм с тези промени и те са част от моята програма.

Първо, промяна в работата на общината, защото първо трябва да погледнем в собствената си къща. Предлагам цялото строителство – от проектиране до самото изграждане - да е на едно място. Това е начинът да има експертен контрол на всеки етап, а не прехвърляне на отговорност.

На второ място са мерките по отношение на всички, които искат да работят с публични средства. Предлагам допълнителни санкции за изпълнителите. Освен тежките финансови глоби и носене на професионална отговорност при некачествена дейност. Въвеждаме и наредба за градския дизайн със стандарти за качество. Това е допълнителна гаранция какви материали ще се използват.

Опонентите обвиняват вашето управление и това на ГЕРБ в общината в корупция. Не смятате ли, че наистина има нужда работата и на администрацията, и на общинския съвет, да стане много по-прозрачна?

Корупция се бори с факти и със сигнали, а не с общи приказки. Аз съм спирала десетки поръчки при съмнения за нагласени условия. Знам, че нито един от моите опоненти не може да каже "Дадох на Фандъкова информация, но тя я скри". Всеки, които е дошъл при мен, знае, че веднага спирам и проверявам. Не съм нито наивна, нито човек без опит, знам, че винаги ще има опити да се заобикалят правилата, затова е важно да има механизми за контрол. Дирекция "Вътрешен одит" по моя заповед прави и планови, и извънредни проверки. При съмнения лично изпращам проверките в прокуратурата.

Важно е да променяме работата така, че да е по-прозрачна, това дава възможности и за по-добър контрол. Затова една от големите промени, които предлагам, е реформа в работата на общината. Въвеждането на електронни услуги за гражданите означава повече бързина, но означава и спестяване на възможности за услуги под масата. Ние бяхме първата община, която започна да отваря бази данни, и това трябва да продължи.

Задължително е и решенията на СОС да се публикуват на сайта заедно с персоналното гласуване на всеки съветник. Когато започнах работа, в протоколите се пишеше само общият брой гласове, никаква следа от това кой как е гласувал. Това вече не е така, но освен гласуването в реално време, което се излъчва сега, трябва да се публикува и на сайта след това. Готови сме да стартираме и електронни обществени поръчки, а догодина и електронни разрешения за строеж.

Смятате ли, че това, че сте зам.-председател на ГЕРБ, а партията остави избора на нов главен прокурор състезание с един кон, ще се отрази на предстоящите избори?

Местните избори са открито състезание с проекти и идеи затова как да се управляват градовете. Като кмет и като гражданин знам, че разделението на властите е основният принцип, който гарантира това да живеем в правова и демократична държава.

Говорите колко много е постигнато в София във вашите мандати, при управлението на ГЕРБ, но за тези избори предприехте видими промени в екипа и обещавате още. Какво не достигаше на сегашния?

Градът се променя и задачите, които поставям сега, са различни. Това означава и промяна в екипа, защото са нужни нови хора, с нова енергия и различни компетенции. За мен е важно да гарантирам, че скоростта на промяна, която наложихме, ще бъде увеличена, а това става с експерти и професионалисти. Ако получа доверието на софиянци, ще предложа и промени в екипа от зам.-кметове, където също има нужда от нови хора.

Премиерът Борисов предупреди, че ако кметът на София не е от ГЕРБ, ще работи трудно, тъй като мнозинството в общинския съвет ще е на ГЕРБ. Наистина ли управленската машина е толкова партийно зависима?

Аз съм работила с различни правителства, знам как да защитавам големите проекти на София пред държавата. Помня и правителството на г-н Станишев, което отказа подкрепа за изграждането на завода за отпадъците, помня правителството на Орешарски, което отказа съфинансиране за разширението на метрото към "Хладилника". Аз не съм се отказвала и оплаквала, а съм намирала решения. И двата обекта вече са завършени. Най-лесно е да кажеш "Държавата ме блокира, не мога да си свърша работата", но така освен собствения си имидж друго не оправяш. Аз не приемам ролята на жертва, в която г-жа Манолова си е избрала. Тя е лесна и приятна пред камерите, но резултатът за гражданите е нулев.

Самата вие как ще работите като кмет при по- фрагментиран общински съвет?

С ясно мнозинство, което задължително трябва да бъде сформирано. Не бих допуснала София да се управлява от плаващи мнозинства по интереси и с договорки за различните казуси. Затова за мен предложението на г-жа Манолова да управлява града като се разбира с различните групи е опасно за града. Това е начинът винаги да намираш оправдание, защо нещо не става и да имаш дежурен отговор, че не носиш отговорност, защото някои друг нещо е решил.

Какво ще правите, ако не спечелите изборите?

Изцяло съм фокусирана върху кампанията и това да представя проектите и идеите си за развитие на София. В момента София се нуждае от стабилност и развитие, а не от експерименти и хаос.

Споделяне

Още по темата

Още от Интервюта