"Юниливър" се готви да измести "Нестле" от върха на пазара на сладолед у нас

Британската компания придоби българската марка Denny в края на миналата година

Сладоледената фабрика на "Юниливър Айс Крийм България" в Дебелец

Британският концерн "Юниливър", който в края на миналата година придоби българската марка Denny на великотърновската "Сладолена фабрика", заяви амбиции да измести "Нестле" от първото място на пазара у нас при сладоледите. Това става ясно от прессъобщение на "Юниливър Айс Крийм България" (Unilever Ice Cream България).

За по-малко от година новата компания съобщава, че е успяла да удвои бизнеса си в България. Цената на сделката, за която "Юниливър" придоби "Сладоледена фабрика" така и не беше оповестена.

Пазарът на сладкото изкушение у нас се оценява на около 100 млн. лв. годишно, като произведения сладолед е близо 26 хил. тона. На пазара има около 20 производителя. По стойност на продадения сладолед лидер е "Фронери България" (Nestle) с между 40 и 50% дял. Следващите са "Сладоледена фабрика" и "Дарко", която стана собственост на "Юниливър" през 2011 г., с по между 10 и 20% дял. Това става ясно от доклада на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която разреши сделката между "Юниливър" и "Сладоледена къща" през октомври 2018 г.

Нови продукти и вкусове през 2019

Плановете на "Юниливър Айс Крийм България" за тази година са да удвои маркетинговите и оперативните си инвестиции в страната. Новостите на българския пазар ще следват международните тенденции – бял шоколад, бисквитен вкус и плодови сладоледи.

"Нашата амбиция е да създадем още по-здрав и успешен бизнес. Локалната ни експертност и създадена инфраструктура са в основата на това. Този сезон идва с много иновации в сладоледения бизнес, сред които нови вкусове и формати", коментира Цветан Цветанов, генерален мениджър на "Юниливър Айс Криим България".

Добре познатото Eskimo ще бъде представено с няколко нови разновидности за сезон 2019. Някои от новите вкусове в серията включват сладолед на клечка с бял шоколад и горски плодове, както и новият сладоледен бисквитен сандвич Eskimo.

Компанията ще продължи да предлага и добре известните сладоледи на "Юниливър", сред които Cornetto, Magic, Carte D’Or и Twister.

Глобалната цел на "Юниливър" е "устойчивият живот да стане норма". Това означава инвестиции във възобновяеми източници и подпомагане на проекти и кампании в тази посока.

Компанията вече направи инвестиции в слънчеви инсталации и превозни средства на газ, с което е намалила с 286 тона въглеродния си отпечатък. Бъдещите планове за развитие в тази посока включват закупуването на още автомобили на газ през 2020 г., както и на електрически автомобили за регионалните търговски мениджъри.

Растящ оборот и печалба

"Сладоледена фабрика" е производител на Denny Ice Cream. Компанията е основана през 1993 г. от Цветан Цветанов и братовчед му Румен Данчев във Велико Търново. Произвежда сладоледи на клечка и във фунийка, както и фамилни - кутии и големи разфасовки.

За 2017 г., от когато е последният публикуван финансов отчет, компанията бележи ръст на приходите и печалбата спрямо предходната. За година оборотът ѝ се е повишил с над 1 млн. лв. и надхвърля 12.1 млн. лв. За 2018 г. компанията планираше ръст на продажбите от една пета, но в прессъобщението не е посочено дали е постигнат. Печалбата на дружеството също расте и надхвърля 2.24 млн. лв. в края на 2017 г.

Близо две трети от продукцията се реализира на вътрешния пазар, а останалата част се изнася за Албания, Македония, Косово и Италия.През 2016 г. "Сладоледена фабрика" откри ново предприятие в Дебелец, което е второто най-голямо за производство на сладолед у нас. Дружеството координира и 20 дистрибуционни центъра в България.

Глобалната компания "Юниливър", която е позната на българския пазар с марките Cif, Domestos, Dove, е един от най-големите производители на продукти за красота и лична грижа, домашно почистване, храни и освежаващи продукти. Тя работа на повече от 190 пазара с 2.5 млрд. потребители дневно.

Компанията има над 161 000 служители и продажби за 53.7 млрд. евро за 2017 г. Повече от половината от продажбите (57%) са в развиващите се и нововъзникващи пазари. Компанията е собственик на над 400 марки, сред които Persil, Knorr, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Magnum и Lynx.

Компанията има план за устойчиво развитие, който цели да подпомагне повече от милиард души да вземат мерки за подобряване на здравето и благосъстояние си до 2020 г. и намаляване наполовина на въздействието на продуктите върху околната среда до 2030 г.,

Трудностите на българския пазар пред сладоледа

Пазapният лидep у нас "Фpoнepи Бългapия" oчaĸвa в cpeднocpoчeн плaн зaтpyднeния в пpoдaжбитe нa cлaдoлeд, тъй ĸaтo вce пoвeчe oбщини зaбpaнявaт пocтaвянeтo нa фpизepи нa тpoтoapи нa ocнoвни пътни apтepии и oживeни зoни ĸaтo пapĸoвe и дpyги.

"Πpи пpeмecтвaнe нa тoчĸaтa нa пpoдaжбa вътpe в oбeĸтa ce гyби гoлямa чacт oт импyлcнocттa нa ceгмeнтa и пpoдaжбитe нaмaлявaт c нaд 30%", се казва в позицията на "Фронери България" до КЗК.

По отношение на асортимента нагласите на "Фронери" са за предлагане на вce пo-здpaвocлoвни пpoдyĸти, бapoвe c бoгaтo cъдъpжaниe нa пpoтeини, нaтypaлни и биo peшeния.

"Фpoнepи" очаква ceгмeнтa cлaдoлeд зa вĸъщи да расте по-бързо, заради yвeличaвaщaтa ce cpeднa ĸoнcyмaция нa глaвa oт нaceлeниeтo и динaмичнaтa ĸoнĸypeнтнa cpeдa c oглeд пpoмoциитe в тъpгoвcĸитe вepиги.

В началото на тази година от "Фронери" обявиха, че затварят фабриката си за сладолед във Варна като част от плана си за преструктуриране на бизнеса в страната. Сладоледите от марките BOSS, Magnum и Familia, които се предлагат на българския пазар, ще се произвеждат във фабриката на концерна в Белград.

Още от Бизнес

Какви ще са разследванията на Нова телевизия занапред?