"Юнион Ивкони" и "Груп Плюс" се сливат в ново мега дружество

Новорегистрираната "Транспект" иска да придобие едноличен контрол върху двата големи превозвача

"Юнион Ивкони" и "Груп Плюс" се сливат в ново мега дружество

Двата най-големи превозвача у нас – "Юнион Ивкони" и "Груп плюс" - ще бъдат придобити от новорегистрираната компания "Транспект". Дружеството е пискало разрешение за концентрацията от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Сделката се отнася до пазара на обществен автобусен превоз на пътници. Антимонополният орган трябва да прецени как тази концентрация ще се отрази на продуктово-географския пазар в страната.

От КЗК уточняват, че "Транспект" АД е новоучредено дружество и към момента не е извършвало търговска дейност. От своя страна "Юнион Ивкони" е транспортно-туристическо дружество, специализирано в извършване на автобусен транспорт на пътници в страната и чужбина, както и в областта на туристическите услуги.

"Груп Плюс" е транспортно дружество, чиято основна дейност е съсредоточена върху вътрешен и международен пътнически автобусен транспорт.

"Транспект" е регистрирана в края на 2017 г. с уставен капитал от 50 000 лв. разпределен поравно между Георги Атанасов и Петър Господинов, показва справка в Търговския регистър.

Единият от собствениците на "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов заяви пред Mediapool, че в момента сделката е на етап "стиснахме си ръцете". Константинов потвърди, че и останалите съдружници в компанията продават дяловете си – Светлозар Любенов и "Синтетика", но отказа подробности по сделката.

Георги Атанасов, който държи половината от акциите в дружеството купувач – "Транспект" в момента е мениджър в "Юнион Ивкони". Изпълнителен директор на "Траспект" пък е Иван Добрев, който в момента е бранд мениджър в "Юнион Ивкони".

Другият съсобственик в "Транспект" Петър Господинов най-вероятно е представител на "Плюс груп" в новоучреденото дружество. Господинов отказа коментар пред Mediapool за сделката с аргумента, че не е запознат с детайлите.

Най-голям дял в "Груп Плюс" ООД има Галя Топалова, която е и президент на компанията. Другите акционери са Зеки Байрам и Мюге Байрам. Групата оперира автобусите с марки "Етап-Адресс" и "Груп Плюс". Регистрираният капитал на "Груп плюс" е 2 млн. лв. Галя Топалова е и председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ).

"Юнион Ивкони" и "Груп плюс" са най-големите превозвачи при междуградските автобусни превози. Двете компании бяха в основата на протестите срещу приемането на лобисткия закон за създаването на автомобилна браншова камара, в която влизаха и товарните превози. Двигател на този законопроект беше друг голям превозвач в пътническите превози - собственикът на "Карат С" Миролюб Столарски, един от спонсорите на ГЕРБ. Ивайло Константинов беше депутат от ГЕРБ, но напусна парламента по собствено желание в края на миналата година. Законопроектът беше изтеглен от парламента след среща на протестиращите превозвачи с премиера Бойко Борисов.

В последно време имаше няколко инцидента с автобуси на "Юнион Ивкони". В края на октомври 2017 г. автобус се обърна на магистрала "Тракия", като при инцидента пострадаха 17 души. През пролетта на тази година, отново на магистрла "Тракия", автобус на компанията беше ударен от лека кола и се обърна, в резултат на което шестима пътници загинаха. В края на юли автобус на "Юнион Ивкони" пък закъса на магистрала във Франция.

"Юнион Ивкони" е с регистриран капитал от над 6.1 млн. лв. Във финансовия отчет на дружеството за миналата година е посочено, че търси стратегически инвеститор, който да го купи. Новорегистрираното дружество "Транспект" не отговаря на определенията за стратегически инвеститор. Сделката изглежда по-скоро за окрупняване на бранша и превземане на нови територии.

За 2017 г. "Юнион Ивкони" има приходи от близо 43 млн. лв., от които 41 млн. лв. са от транспортната дейност на дружеството. Компанията отчита печалба от близо 2.9 млн. лева  за миналата година, която се увеличава леко спрямо 2016 г.

Постъпленията на "Груп плюс" са доста по-скромни. Компанията отчита 1.75 млн. лева приходи, които идват основно от превози. Разходите ѝ за основната дейност са около 1.6 млн. лева, а в края на годината е реализирана печалба е 141 хил. лева.

Споделяне
Още от Бизнес