Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Юридически спорове бавят продажбата на "БДЖ Товарни превози"

Казус със законността на приватизацията заплашва оздравяването на цялата железница

12 коментара
Юридически спорове бавят продажбата на "БДЖ Товарни превози"

Юридически спорове за законността на бъдещата продажба на "БДЖ "Товарни превози" забавят процедурата за приватизация на дружеството, на средствата от която се разчита да се стабилизират като цяло железниците и да се разплати заемът на БДЖ за немските мотриси "Дезиро".

Приватизацията на "БДЖ Товарни превози" може да се случи само след решение на Народното събрание по предложение на Министерския съвет, иначе ще е незаконна. Това заяви пред Mediapool Руси Статков, член на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) от квотата на Коалиция за България. Подобно правителствено решение няма, а от транспортното министерство – инициатор на приватизацията, смятат, че не и необходимо.

 

Преструктурирането на “Български държавни железници” ЕАД през 2010 г. създаде три отделни търговски предприятия – "БДЖ Холдинг", "БДЖ Пътнически превози" и "БДЖ Товарни превози". В забранителния списък за приватизация фигурира БДЖ ЕАД, което означава, че компанията и обособени нейни части не подлежат на раздържавяване, освен ако няма решение на Министерския съвет и на Народното събрание. Поне това е смисълът на приватизацонния закон, приет през 2002 г.

 

През 2010 г. обаче по предложение на депутати от ГЕРБ се приемат законови поправки, които дават възможност приватизацията на дялове, акции, както и на обособени части (товарните превози могат да се приемат за обособена част от БДЖ) от държавни предприятия да става само със санкция на Агенцията за приватизация е следприватизационен контрол. Този текст противоречи на предходни разпоредби и въобще на целия смисъл на закона, заяви Сатков пред Mediapool. Освен това БДЖ е в забранителния списък, така че в случая се прилага текстът от 2002 г. и приватизация може да има само след решение на правителството и парламента, смята той.

 

На друго мнение са юристите на транспортното министерство, които твърдят, че след отделянето на товарните превози в самостоятелно юридическо лице, то вече е обект на друг правен режим и към него е приложима поправката от 2010 г.

 

Казусът е въпрос на юридическо тълкуване и рано или късно процедурата по раздържавяване на товарните жп превози ще започне. Отлагането във времето обаче е заплаха за целия план за оздравяване на железницата, ключов момент от който е именно продажбата на товарните превози.

 

С парите от сделката, които едва ли ще надхвърлят 100 млн. лв., въпреки твърденията на БДЖ, че активите на дружеството струват три пъти повече, ще се гарантира заем от Световната банка за около 360 млн. лева. Така БДЖ ще изчисти част от дълговете си към кредитори и след няколко години ще има шанс да се превърне в рентабилно предприятие.

 

Начинът за избор на купувач трябваше да бъде обявен от АПСК в края на февруари, но избраният оценител на активите на "БДЖ Товарни превози" – адвокатската кантора "Камбуров", се забави с изготвянето на нужните анализи, на препоръката за начина на приватизация и определяне на рамките на очакваната цена от бъдещия инвеститор. Те трябваше да са готови до края на декември, но агенцията даде допълнителен срок на оценителя.

 

Още в началото на декември в интервю за Mediapool шефът на приватизационното ведомство Емил Караниколов обяви, че вероятно купувачът на "БДЖ Товарни превози" ще се търси с конкурс, защото така ще може да поеме твърди ангажименти за развитието на предприятието.

 

Обявени по-късно предложения на транспортния министър Ивайло Московски към АПСК за изискванията към купувача на товарните превози пък породиха съмнения , че сделката ще повтори схемата “Булгартабак”. Като се заложат прекалено големи изисквания към стратегическите инвеститори (в случая 500 млн. лева оборот за последните години), се дава преимущество на финансов инвеститор – банка или инвестиционен фонд.

 

За финансовите инвеститори в товарните жп превози изискването е да имат 25 млн. евро собствен капитал и да управляват активи за 1 млрд. евро за всяка от последните 3 години. Въпреки че сумата е по-висока, на това изискване отговарят много на брой български и чужди банки и инвестиционни фондове.

 

Както и при сделката за тютюневия холдинг, закупен от регистрираното в Австрия “БТ Инвест”, и тук мнозина заподозряха интересите на председателя на надзора на Корпоративна търговска банка Цветан Василев. Той обаче заяви, че не желае транспортното дружество.

 

От Агенцията за приватизация коментираха, че не са длъжни да се съобразят с предложенията на транспортния министър и ще поискат условия, които да защитят в най-голяма степен обществения интерес.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #12

    Може ли някой умник от Агенцията за приватизация да каже, какво ще представлява държавното БДЖ без Товарни превози? И защо не се продадат и Пътнически превози? Тогава ще остане едно чисто БДЖ, съставено само от директори и секретарки! Приказките за някакви социални функции на Пътническите превози в днешна Бойкова България са обикновени глупости!

  2. topgazar12
    #11

    Един да пише едно и другите веднага преразказват. Не разбрахте ли, че Цветан Василев просто няма интерес от едно затъващо предприятие, което много скоро ще обяви фалит. Изобщо мисленето му не е насочено натам.

  3. Анонимен
    #10

    Явно чрез Цветан Василев редовно се опипва възможността за някои банки, не ясно кои. Смешно е, ако за БДЖ товарни превози има изискване за оборот от 500 млн лева (някъде пише 500 млн евро) за инвеститор - това е към 2-3 пъти стойността (оценката) на цялата компания! А е жалко ако не е указано от какво да е достигнат този оборот - дали от транспорт или само от трназакции на борсата. Така може да се яви и Абрамович като купувач или някой друг руски олигарх с нефтена компания.... какъвто най-вероятно

  4. savasamuilov
    #9

    Как пък намесихте Цветан Василев. Само "Труд" писаха подобни глупости. Ама на тях им нареждат шефовете им, затова! Не бива да се спекулира по този начин. Човекът ако имаше претенции щяхме всички да разберем!

  5. Анонимен
    #8

    Някой умишлено разтъкава цялата процедура и използва името на Цветан Василев като претекст. А това с обществения интерес отдавна сме го забравили като опция, така че да не хвърлят прах в очите на хората.

  6. Анонимен
    #7

    Всичко много хубаво, но за какво му е тази сделка на Цветан Василев? Човека си има всичко и точно с едно фалирало предприятие ще тръгне да се занимава ...

  7. kat_von_d
    #6

    Доста апетитна хапка ще да са тези "губещи" "Товарни превози" след като се води такава сериозно задкулисна игра за закупуването им. От друга страна, не разбирам какъв е този евтин ПР, който се води на гърба на Цветан Василев?!

  8. Анонимен
    #5

    Тази приватизация се забави толкова много,че ако бяха чакали още малко и щеше да е вече късно.Дано новият собствени да я изправи на крака и да заработи както трябва.И стига сте писали за Огнян Василев той няма нищо общо.

  9. Анонимен
    #4

    БДЖ е в трагично състояние и не мисля,че собственика на КТБ има достатучно опит и капитали,да ч оправи и само мога да съжелявам,че е казал,че няма да участва в приватизацията и.

  10. Анонимен
    #3

    Нали и Булгартабак,щеше да го купува Цветан Василев,а то излезе,че руснаците го купиха,сега го намесвате В БДЖ,не ви ли омръзна вече да го клеветите човека?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.