Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ползите ни от "Южен поток" - 16.7 млрд. евро за 25 години

13 коментара
Разтоварване и складиране на тръбите за морския газопровод "Южен поток“ на пристанище Бургас.

Прогнозната инвестиция за морското трасе на газопровода "Южен поток" е 10 млрд. евро, но тъй като все още не са договорени всички заеми, не е ясно каква ще е крайната цена и най-вероятно ще бъде по-различна. Това коментира пред български журналисти Яспър Янсен, говорител на компанията "Южен поток Транспорт“. За българското трасе той потвърди, че цената засега е 3.5 млрд. евро. Тя обаче може да се окаже по-висока заради лихвите по заема от 620 млн. евро, за който "Българският енергиен холдинг“ се споразумя с "Газпром“, но все още не е сключен договор. За сръбския участък цената е 2 млрд. евро.

Засега от руската държавна компания "Газпром“, която контролира "Южен поток", не са съобщавали пълната цена на проекта, който според различни оценки ще струва над 40 млрд. долара.

При така очертаващата се доста висока цена на "Южен поток“, "Газпром“ и останалите акционери нямат интерес да се ползва само половината му капацитет, както би се получило, ако Брюксел не разреши проектът да бъде изключен от правилата на Третия енергиен пакет. При положение, че "Газпром" държи монопола върху износа на газ от Русия и друга руска компания няма такъв лицнез, в подводната част, минаваща по дъното на Черно море, няма как да се включат други доставчици. Това е възможно да стане, ако австрийската компания ОМВ, която е партньор на "Газпром“ за австрийския участък и която се очаква да добива газ в румънските води на Черно море, не включи директно в морския участък бъдещите добиви от това находище. ОМВ всъщност вече има споразумение с "Газпром“ да ползва част от капацитета на "Южен поток“.

Изграждането на "Южен поток“ ще осигури за България директен положителен финансов резултат от 16.7 млрд. евро за срок от 25 години, заяви Яспър Янсен, който обаче не даде повече подробности за тази си прогноза.

До момента не са представяни официални разчети за ползите на България от проекта, чиято стойност за българския участък продължава да набъбва, което засилва риска за българския акционер да не получи дивидент за инвестицията.

"Южен поток Транспорт“ ще строи подводното трасе на тръбата, която се предвижда да транспортира 63 млрд. куб. м руски газ по дъното на Черно море през България, Сърбия и Унгария до Австрия. В нея 50 на сто държи "Газпром“, италианската ЕНИ има 20 процента, а останалите си поделят немската "Винтерсхал“ и френската "Електрисите дьо Франс“.

От транспортираните количества 1 млрд. куб. м трябва да останат за българското потребление, останалите ще се транзитират до Европа. Преди дни служебният министър на икономиката и енергетиката Васил Щонов каза, че България ще се стреми да договори максимално високи транзитни такси.

Реализацията на проекта в България бе замразена по настояване на Европейската комисия, която в началото на юни започна наказателна процедура срещу страната заради съмнения за нарушаване на европейските антимонополни правила при избора на изпълнител на строежа на българското трасе. Отделно Брюксел смята, че "Южен поток“ не отговаря на изискванията на Третия енергиен пакет, според които до тръбата трябва да се осигури достъп на други доставчици освен на руската "Газпром“, която всъщност държи половината от пълното трасе на газопровода. Според Еврокомисията единственият начин проектът да се реализира е да се поиска изключение от европравилата и на "Газпром“ да бъде разрешен временен пълен контрол над капацитета на "Южен поток“.

"Смятам, че проблемът за предоставянето на изключение от европравилата за "Южен поток“ ще бъде решен по сходен начин като при "Северен поток“, изрази личното си мнение Улрих Лисек, директор комуникации на "Северен поток“, където 51 на сто също държи "Газпром“, по 15.5 процента имат немските Е.ОН и "Винтерсхал“, а по 9 % си делят френската "Газ дьо Франс“ и холандската "Газюни“.

"Северен поток“ от почти три години доставя руски газ по дъното на Балтийско море до Германия и захранва директно немските газопроводи ОПАЛ и НЕЛ. В момента по "Северен поток“, чийто капацитет е 55 млрд. куб. м годишно, се транспортират около 65-70 на сто от възможните количества, обясняват от оператора. Проблемът за постигането на пълния капацитет е в това, че на "Газпром“ е разрешено да ползва само 50 на сто от мощността на ОПАЛ, която е 36 млрд. куб. м. В същото време към останалите 50 на сто няма интерес от други доставчици, обясни Бернд Фьогел, управляващ директор на на "ОПАЛ Газтранспорт“, която управлява едноименния газопровод. От руска страна също няма как да се включат други търговци, тъй като според руското законодателство само "Газпром“ има право да изнася синьо гориво.

Затова сега от ЕК се очаква да разреши на "Газпром“ да ползва изцяло ОПАЛ и така да увеличи транзитираните количества по "Северен поток“ с 18 млрд. куб. м, стана ясно от думите на Фьогел. Брюксел обаче отново отложи решението си по този въпрос и така газопроводът, за който акционерите са изхарчили 7.4 млрд. евро, работи с около две трети от капацитета си.

Операторът на тръбата отказа да съобщи какви точно количества се транспортират по нея, както и финансовите резултати за годините от пускането в експлоатация на "Северен поток“, тъй като това било търговска тайна. Лисек обаче увери, че компанията има възможност да възвърне инвестициите си и да обслужва кредитите за построяването на проекта, които са 70 на сто от финансирането. Само от заемите оскъпяването на проекта е 1.4 млрд. евро.

В тази ситуация все по-ясно става, че ако "Газпром“ иска да реализира "Южен поток“ и да печели от него, трябва да поиска дерогация от Брюксел, откъдето между впрочем само преди дни заявиха, че са готови да обсъдят тази възможност, стига тя да бъде поставена на дневен ред от Русия.

Това може да стане още в петък, когато в Берлин ще се състои тристранната среща между ЕС, Украйна и Русия по спора между Москва и Киев за цената на руския газ за Украйна, заради който в момента Европа се страхува да не се стигне до нова газова криза посред зима. Макар от ЕС да подчертават, че това ще е темата на срещата, говорителят на еврокомисаря Гюнтер Йотингер Марлене Холцнер преди дни каза, че ако Русия постави въпроси за "Южен поток“, те ще бъдат дискутирани.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. поп Грую
    #13

    Прогнозате въз основа на известните данни за проекта са ,че България ше печели по около 90-100 млн.долара на година ,от транзита и то лед 15-20 години от старта на транзита на газ.Това защото през това време ,таксите за преноса на газ ще се прихващат от ГАЗПРОМ за изплащане на заема който блоговоли да ни отпусне ,за да си платим нашите 50% от стойността на тръбата на наша територия.
    лихвата все пак е неизвестна,така,че може и да го изплащаме по-дълго.ДОТОГАВА ТРАНИЗТА ЩЕ Е БЕЗ ПАРИ ЗА ГАЗПРОМ!
    Сега

  2. Коментарът е изтрит в 21:19 на 25 май 2018 от автора.
    #12
  3. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #11
  4. Айк
    #10

    Абсолютно прав си-ти и другите назначени тролове явно добре знаете каква е процедурата. При вас, поради изразен умствен дефицит тролският договор се състои от една точка- плюйте хората с различно мнение и ги наричайте тролове.

  5. ddemi
    #9

    Колкото по-далеч стои България от мегаломанските проекти на Путин, толкова по-добре за българите. С изключение на 100-тина трола, но тях България може да ги включи на социални помощи. Защото от тях няма полза нито едно общество по целия свят, но все пак и те са живи същества и не трябва да бъдат изритани от съдбата когато Путин ги изрита. А той ще ги изтира, защото нито Ю.Поток ще тръгне, нито Белене. Путин вече осъзнава, че инвестицията в тролове не му носи очакваните дивиденти и при сегашното мрачно бъдеще на руската икономика, Путин ще трябва да реже всички безперспективни разходи.

  6. Alex
    #8

    Драги форумци, не влизайте в диалог с троловете - така ги легитимирате. Аз например изобщо не ги чета. Нека се изхождат във форума колкото си искат, нали за това им плащат. Коментирайки ги разнасяте още повече червената воня...

  7. Alex
    #7

    Трай коньо за зелена трева 25 години! По важното е сега да се вземат комисионните от червените договарящи, а пък за държавата? Газпром взе парите и каза ще видиме...

  8. Dr. Mancho
    #6
  9. Dr. Mancho
    #5

    Пак манипулация от Боби. Чрез БЕХ българската държава участва в консорциума, като нейният дял се плаща чрез заем от руснаците. Но задължението за изплащането му остава за БЕХ и държавата. И този заем трябва да се връща независимо печеливш или не е проектът. Ако от транзитни такси или други причини пари не доидат, ще го плаща държавата като поп (чрез отчисление на печалби на БЕХ, които иначе биха влезли в бюджета). Ето, в Северен поток участват само частни фирми, да се занимават братушките изцяло частно, защо трябва да участва и държавата ни, която е закъсала отвсякъде?

  10. Коментарът е изтрит в 20:31 на 18 октомври 2014 от автора.
    #4

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.