Когато по време на разпит следовател бе заплашил с физическо насилие обвиняемия в отвличане на дете, ако той не си признае къде е скрил детето, обществеността веднага се ужаси, че това означавало отмяна на забраната за изтезания.
Хенрик М. Бродер е немски публицист и литератор. Роден е в Катовиц (днес Катовице в Полша) през 1946 г. в оцеляло след Холокоста еврейско семейство. Завършил е журналистика и право. Със своята независима, често пъти скандално "политически некоректна" позиция Бродер заема уникално място в германския интелектуален живот. Започнал като ляв сатирик през 70-те години той бързо се убеждава в дълбоко вкоренения у другарите антисемитизъм и се отдалечава от тях. След като живее известно време в Израел, Бродер се завръща в Германия и прави запомнящото се изказване, че "като евреин човек не може да се чувства никъде по-добре, отколкото в Германия Остро полемичен и находчив мислител, Хенрик М. Бродер е постоянен автор на сп. "Шпигел" и на в. "Тагесшпигел. Той е чест гост за дебати по телевизията и пише остроумни и аналитични книги, които се ценят от независимо мислещи и неподатливи на клишета читатели. Създател е на един от малкото влиятелни авторски блогове в Германия с либерално-консервативна ориентация "Ос на Доброто". |
Знаейки всичко това, отговорих на горния въпрос, че не мога да си спомня нито един случай, когато еврейски терористи са се събирали по синагогите, за да планират отвличането на самолети или взривяване на небостъргачи. Ето защо, казах, ми се струва крайно невероятно "германски граждани с немигрантски произход" - както ги наричат политически коректно днес - да се безпокоят от строителството на синагоги по начина, по който ги занимава въпросът със строителството на джамии. Впрочем, дори в самата Швейцария строителството на синагоги съвсем не е забранено, просто на инвеститорите сега ще им се наложи да се откажат от минаретата.
В дъното на такива въпроси тлее един аргумент, който напоследък се радва на все по-голяма популярност. Мюсюлманите, казват у нас, били "евреите на днешния ден". "Ислямофобията", казват, била антисемитизмът на XXI век. По принцип човек може да сравнява едно с друго каквото му хрумне: спукана водопроводна тръба с цунами, кокоша ферма с концентрационен лагер или либийския президент с чичо Ото от кварталната бирария. Ето че и учените глави, специалисти по "борбата с предразсъдъците" от Берлинския институт за изучаване на антисемитизма, са открили в "ислямофобията" благодатна тема за изследване.
С особен ентусиазъм те я съотнасят и сравняват с антисемитизма, като сърцераздирателно ни уверяват, че сравняването съвсем не означавало приравняване.
Не, разбира се, че не означава. Означава само релативиране, снижаване стойността на единия предмет и въздигане значението на другия. Така популярният през 1980-те години израз "потребителски терор" не означаваше естествено, че някой принуждава потребителите с насочен пистолет да закупуват и консумират стоки. Но този израз свързваше в един контекст терористичните атентати на RAF (т.н. "Фракция на Червената армия" в Германия - бел. прев.) и маркетинговите стимули на рекламата, на които впрочем може да се устои доста по-лесно отколкото на терористично отвличане от команда на RAF.
Така стоят нещата и с антисемитизма и "ислямофобията". Обезценява се антисемитизмът и се повишава курсът на "ислямофобията". По думите на политолога Стивън Броннър антисемитизмът е "един слух за евреите". Слух, който за 2000 години придоби автономна сила. В него влизат обвинението в богоубийство и конспирационни теории, погромите в царска Русия, легендите за ритуални убийства и "протоколите на Сионските мъдреци".
Слухът трупа сила от Тома Аквински, от Мартин Лутер и от Хенри Форд. Слухът - това е аферата Драйфус във Франция и аферата Мьолеман в Германия. Това са нацистите от 30-те години, които викаха "Евреите - в Палестина" и днешните антиимпериалисти, които крещят "Ционисти - вън от Палестина". Антисемитът не реагира на поведението на евреите. Не, той просто негодува, защото съществуват евреи.
За разлика от описаното, "ислямофобията" не е предразсъдък, не е просто предубеждение. Тя е страх от исляма. Страх, основателен както страхът от природни катастрофи. Породен не винаги от собствен опит, но формирал се от видяното и чутото.
Всеки видя картините от 9/11, от Мадрид, Лондон, Бали и Джерба. Всеки е слушал или познава речите на аятолах Хомейни, изявите на Махмуд Ахамадинеджад, програмите на Хамас, Хизбола и на Мюсюлманското братство, видеоклиповете на атентатори самоубийци, на пребиване на жени с камъни или на обесвания на хомосексуалисти. Помним смъртната присъда (фатуа) на Салман Рушди и яростните протести срещу карикатурите на Мохамед. Познаваме и заявленията, че уж Ислям означавало "мир", а Джихад - "вътрешно усилие", но всяко действие на ислямистите и джихадистите доказва точно обратното.
"Ислямофобията", прочее, е свързана с емпирично познание. При това няма никакво значение, че само едно малцинство сред мюсюлманите позори исляма. Важното е, че мирното мнозинство не е в състояние да усмири това малцинство, защото се страхува от последиците на един вътрешен конфликт.
Това също е ислямофобия в действие.
*Превод и бележки: Милен Радев
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
155 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Полански го галят с гъше перо по цял свят само защото е евреин, ако не беше евреин току виж, че го сложили на електрическия стол като Етел и Юлиус Розенберг... Бре, чакай, да не стане някой сакатлък, тия не бяха ли и те евреи, бе Гиньо, ква стана тя сега... Обърка ме ти нещо, Гиньо, обърка ме, ще се жалвам от теб на Омбудсмана, ей!
като навсякъде
Строят ли се синагоги в Германия?
Добре аргументирано и по същността си правилно становище.
Mnogo dobar sravnitelen analiz, s koito sam saglasen napalno. Dava solidna osnova za diskusii po tozi vapros, koito nared s globalnoto zatopliane e edin ot nai- shtekotlivite v dneshno vreme.
Друг е въпросът, че с прекалените забрани трябва да се внимава - като тази, която лудите от Атака се опитват да прокарат за новините на турски.
"..не мога да си спомня нито един случай, когато еврейски терористи са се събирали по синагогите, за да планират отвличането на самолети или взривяване на небостъргачи." Прав е. Не в синагоги агентите на Мосад са планирали извършените в половин Европа убийства на уж терористи от Черния септември и отвличания, при което си отиват и много невинни като онзи норвежки гражданин застрелян пред бременната му жена.
Евреите съвсем не са безобидни душици, за каквито се представят.Боби Фишер само публично обяви, че не е евреин и поиска да го махнат от Еврейската енциклопедия.Това му струва тормоз, после разграбване на цялото му имущество и най-накрая изгонването му от САЩ.
Благодаря.
и неаргументирана