За "Бургас- Александруполис" вече отговаря Дянков

За "Бургас- Александруполис" вече отговаря Дянков

Проектът за петролопровода “Бургас-Александруполис“ вече ще се управлява лично от финансовия министър Симеон Дянков, след като Министерският съвет е решил ведомството му да поеме българското участие от 24.5 на сто в Международната проектна компания “Трансболкан Пайплайн“.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев съобщи в сряда, прехвърлянето се наложило, за да се консолидира позицията на държавата.

Българските акции в проекта последно се държаха от държавната “Техноекспортстрой“, чийто капитал е собственост на МРРБ. Фирмата придоби в началото на миналата година участието на “Булгаргаз“ в българското смесено дружество за проекта срещу 3 млн. лв. за направените към април 2009 г. разходи.

Плевнелиев оцени прехвърлянето на акциите в “Техноекспортстрой“ като грешка, тъй като дружеството е строително, а проектът енергиен.

Регионалният министър обяви през август намерението си да върне обратно тръбата в компанията-майка на “Булгаргаз“ - “Българския енергиен холдинг“, но срещна острата съпротива на ръководството ѝ.

Сега е решено, че по-подходящо е Министерството на финансите да води проекта, като ведомството ще плати на “Техноекспортстрой“ едва 50 хил. лв. за акциите в тръбата или с 2.95 млн. лв. по-малко, отколкото то даде на “Булгаргаз“.

Всички финансови задължение на страната, свързани с българското участие, възлизащи на около 6 млн. евро, вече ще са грижа грижа на Дянков, стана ясно от думите на Плевнелиев.

Той обаче не отговори кога и дали ще платим парите по акционерната ни вноска в “Трансболкан Пайплайн“, които са забавени и върху които вече тече лихва.

За 2009 г. страната ни дължи 4.69 млн. евро за всички проучвания, възложени от проектната компания до момента. Съгласно акционерното споразумение, ако някой от участниците в “Трансболкан“ не плати вноската си, останалите поемат разноските, но върху сумата се начислява лихва, която по неофициални данни е около 10 на сто.

В компанията, която трябва да построи и да експлоатира нефтопровода, мажоритарният дял от 51 на сто се държи от руски консорциум, ръководен от “Транснефт“, гръцко обединение притежава останалите 24.5 процента.

За първото тримесечие на 2010 г България трябва да направи вноска от 1.225 млн. евро, но по всичко личи, че те също няма да бъдат платени навреме, тъй като още в края на миналата година премиерът Бойко Борисов заяви, че в момента пари за “Бургас-Александруполис“ няма и дългът ще се плати, когато има възможност.

“За да няма неясноти, докато не се изготви оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) на трасето, няма да коментираме изпълнението на проекта“, заяви Плевнелиев.

Последните заявления на шефа на “Трансболкан“ Александър Тараканов бяха, че ОВОС-а ще бъде внесен в екоминистерството за становище през март 2010 г. Срокът за произнасяне е два месеца, което означава че до юни ще има яснота дали ще се реализира проектът или не.

Без международна екологична оценка този проект няма да се осъществи, коментира в сряда и премиерът Бойко Борисов. Той допълни, че към момента фирмата, която изготвя проекта, не е подала документите си, за да се направи оценка на околната среда. Единственото, което сме се разбрали с гръцкия премиер Георгиос Папандреу, е, че трябва да се направи международна екологична оценка, добави Борисов.

Още по темата
Още от Бизнес

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?