Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За бюджета и правителството

0 коментара

През седмицата НДСВ за пореден път обяви намерения за намаляване на бюджетните приходи и разходи като процент от брутния вътрешен продукт. Това се случи по повод приемането от Министерския съвет на бюджетната прогноза за периода 2005-2007 г. и актуализирането на стратегията за управление на държавния дълг.

Обещанията за намаляване на преразпределението през бюджета присъстваха още в предизборната програма на НДСВ. По-късно те бяха оповестени и в документа "Данъчна политика 2003-2005 г.", публикуван от министерството на финансите. Там беше декларирано, че приходите в консолидирания бюджет за 2003 г. трябва да са 36.5% от БВП. В действителност обаче това не се получи. Вместо понижено преразпределение на практика то беше дори повишено спрямо предходната година и достигна 40.9% от БВП.

Този процент е твърде вероятно да се запази и през 2004 г., като се има предвид, че до момента има голямо преизпълнение на бюджетните приходи, при посочена в същия документ на МФ цел за 36.2%.

Планираните приходи за 2005 г. са били 35% и претърпяват промяна според разчетите на правителството, като според последни данни те вече трябва да са 38.5% от БВП.

Това доказва, че при своето управление настоящото правителство не се стреми да се придържа към обявените си намерения, като дори в конкретния случай то действа по-скоро в посока противоположна на дадените обещания.

Освен това има известно несъответствие между приетите от МС стойности и тези, които са предоставени от Агенцията за икономически анализи и прогнози. Това несъответствие е поне според официалната достъпна информация на интернет сайтовете на двете институции.

Според една от последните публикации на АИАП от месец юни 2004 г. - "Макроикономическа прогноза за развитието на България", прогнозните приходи за 2005 г. са 16 449.1 млн. лв., докато в приетия от правителството документ те са 15 780.8 млн. лв. АИАП има основна роля при изготвянето на бюджета и е логично да се предположи, че правителството се води предимно от прогнозите на агенцията при определянето на бюджета. Само че разликата между двете числа за приходите е много значителна - около 670 млн. лв. и изглежда трудно обяснима.

Според информацията от МС, посочените приходи и разходи ще представляват съответно 38.5% и 39% от БВП за 2005 г., което означава, че прогнозният БВП ще е около 40 990 млн. лв. Това е сравнително близо до прогнозата на АИАП за БВП за същата година - 41 075 млн. лв. и изглежда, все пак, че е имало известна ревизия на прогнозата за БВП, която не е била обявена официално, но тя не би могла да породи толкова значителна промяна в прогнозата за бюджетните приходи.

Тъй като приетите от МС решения имат политически характер и до някаква степен се предопределят от предстоящите избори през следващата година, по-убедителна изглежда оценката на експертите от агенцията и приходите действително ще бъдат в по-голям размер от предвидените от МС. При прилагане на данните от агенцията и новата прогноза за БВП се получава, че всъщност приходите са около 40.1% от БВП и отново намалението на преразпределението през бюджета или няма да се случи, или ще бъде в много по-малка степен от предвиденото и възможното.

Какво би станало, ако управляващите действително бяха изпълнили намеренията си от началото на мандата и преразпределението през бюджета през 2005 г. беше 35% от БВП. (Намеренията на правителството включваха и нулев бюджетен дефицит и затова приемаме, че приходите и разходите са равни.) Бюджетните приходи биха били 14 346.5 млн. лв. или с около 2 100 млн. по-малко от очакваното от агенцията. Това би позволило намаление на данъка върху доходите на физическите лица до 10%, което струва около 360 млн. лв., намаление на данъка върху печалбата до 10% - около 220 млн. лв. и понижение на социалните осигуровки до 17% вместо сегашните 42.7% - около 1 500 млн. лв. Тази оценка е по-скоро консервативна и не включва евентуалните ефекти от намаляването на дела на сивата икономика поради по-ниските данъци, понижените разходи за труд на работодателите и вероятното увеличение на заплатите на работниците, което води до нарастване на облагаемата основа, и нарасналия икономически растеж. Ако тези фактори бъдат отчетени това означава, че осигурителната тежест също би могла да бъде намалена още повече и да достигне 10%.

Какъв е изводът от посочените по-горе изчисления? Правителството изгуби три години по отношение на намаляването на преразпределението през бюджета. Ако беше изпълнило дадените обещания и при сегашните условия на развитие на икономиката щеше да е напълно възможно през 2005 г. размерът на преките данъци (включително и осигуровките) да бъде 10%. Това естествено би повлияло и на гласоподавателите, които щяха да плащат и много по-ниски данъци отколкото сега. Тогава и перспективата за запазване на властта през следващия мандат би била много по-възможна.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.