За две години е-услугите на Столичната община трябва да нараснат тройно

Сн. pxhere.com

За две години електронните услуги, предоставяни от Столичната община, ще се увеличат от 50 в момента на над 150. Съществуващите е-услуги за гражданите и бизнеса пък ще бъдат модернизирани, за да са по-удобни.

Целта е работата с администрацията, която в момента отнема средно по 5 дни в годината на хората, да бъде съкратена до 1 ден годишно, а в бъдеще и да стане 0.

Плановете са на бъдещия зам.-кмет по дигитализацията на София Владимир Данаилов и са част от стратегията за дигитална трансформация на местната власт. Тя ще се разработва детайлно с помощна на Европейската инвестиционна банка, която трябва да съдейства и за намирането на финансиране за проектите на местната власт. Целта е освен по-добри и повече електронни услуги, общината да отвори данните, които има, за да може те да се използват от бизнеса за разработката на технологични решения за превръщането на София в умен град.

Според Данаилов сегашните електронни услуги на местната власт имат нужда от модернизация, тъй като са правени преди няколко години, от тогава не са променяни за разлика от технологиите, които постоянно се развиват. Усъвършенстването им ще е насочено към въвеждането на нови начини за идентификация на потребителите - не само електронен подпис, а чрез телефона или по друг начин. В момента за ползването на повечето услуги на общината се изисква електронен подпис.

Документите, като например удостоверение за данъчна оценка на имот, пък се получават лично и на място. Според Данаилов трябва да има възможност за електронно връчване - т.е. документът да се изпраща по електронен път, без да е нужно да се ходи на място в съответната администрация. Трябва да се подобрят и начините на плащане за услугите.

"Постепенно всички услуги на общината трябва да станат електронни. Целта ни е да намалим времето, което се губи в административния процес. В момента всеки гражданин отделя средно 5 дни годишно за общинските услуги. Целта е отделеното време да стане 1 ден, а след време и 0", обясни Данаилов.

Друга негова задача ще е да "отвори" данните на общината и да се създадат правила, по който те могат да се ползват от бизнеса. Идеята е ИТ компаниите да използват тези данни, за да разработват свои приложения, които да превърнат София в умен град. За пример даде приложения, свързани с транспорта, с контрола и управлението на сметопочистването и други.

Бъдещият зам.-кмет по дигитализацията казва, че вече са разработени 14 проекта за дигитална трансформация на София. Два от тях са свързани с модернизирането на електронните услуги и отварянето на данните на общината. Друг пък е за разработване на приложение, което да интегрира и да предлага единна тарифа за ползването на различните за придвижване в столицата - общинският градски транспорт, частните системи за наемане на тротинетки, както и услугата за споделено ползване на автомобили Spark. Идеята е през телефона си човек да може да планира и да плати за цялостното придвижване от точка А до точка Б, ползвайки наличните публични услуги. Това изисква създаването на интегрирана тарифа.

За голяма част от 14-те проекта ще се търси финансиране и с помощта на Европейската инвестиционна банка.Около 2 млн. лева да получи направлението за дигитализация, което Данаилов ще оглави, предлага кметът Йорданка Фандъкова. Предстои финансовият план на общината да бъде представен следващата седмица.

Споделяне

Още от България