Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За ефекта от (не)зелената зона за паркиране

Колите мигрираха от новите платени места към близките територии за безплатно спиране

34 коментара
За ефекта от (не)зелената зона за паркиране
  • Сега уличките около Полиграфическия комбинат и ул. "Цар. Иван Асен ІІ" са доста по-свободни от коли в сравнение с времето преди въвеждането на зелената зона.
  • Свободни места се намират лесно и в работен ден.
  • Колоната от спрени коли по локалното платно на бул. "Цариградско шосе" е доста рехава.
  • В горната част на кв. "Яворов", която е гранична на зелената зона, колите са и в зелените площи.
  • Паркирани автомобили има навсякъде.
  • Спрените автомобили пречат и на пешеходци, и на шофьори.
  • Живеещите в горната част на "Лозенец" се оплакват, че не само няма къде да спират колите си, но и от къде да минават.
  • За час престой в зелената зона се плаща 1 лев. Живеещите наоколо могат да си купят стикери за паркиране срещу 100 лв. на година. Сумата расте, ако семейството има повече коли.
  • Тротоарите в "Лозенец" са по-прохидими след поставянето на антипаркинг колчета. Плочките обаче на доста места са разбити.

Свободни тротоари и рехаво паркирани на улицата коли в т. нар. зелена зона и безразборно спрели автомобили буквално навсякъде на границата на териториите, завзети от платените места за спиране. Седмица след фактическото разширяване на зелената зона в София в кв. "Лозенец" и улиците между бул. "Цариградско шосе" и Военната академия автомобилите мигрираха по граничните улици, на които спирането е безплатно.

Там паркират основно хора, които работят в центъра или в завзетите от платеното паркиране райони и не желаят да плащат по 1 лев на час, за да спрат в зоната. Освен това престоят в нея може да е до 4 часа, а за повечето хора работният ден продължава по-дълго. Мигрирането на колите от зелените към "незелените" зони прави придвижването във вторите трудно независимо дали става пеша или с кола.

Живеещите, особено в горната част на "Лозенец", където зона все още няма, се оплакват също, че трудно намират къде да спрат колите си и риторично питат вкъщи ли да си ги носят.

Разширението на зелената зона беше предложено от Столичната община и гласувано от Столичния общински съвет с мотива, че това искат живеещите в тези части от София. Ефектът от въвеждането на платено паркиране е видим в долната част на "Лозенец". Обратната връзка към Центъра за градска мобилност, който отговаря за платеното паркиране, също била положителна.

Видимо през деня спрелите по улицата коли са малко, а повечето са със стикери за паркиране, които се издават на живеещите в района. Тротоарите са свободни, тъй като от Центъра за градска мобилност са наслагали т. нар. антипаркинг колчета. На места все още мирише на прясна боя от маркировката на зоната.

Контрастът с т. нар. "Горен Лозенец" обаче е очеваден. По обяд в понеделник почти няма свободно място за спиране в улиците между бул. "Джеймс Баучер" и бул. "Н. Вапцаров". Близо до "Джеймс Баучер", който е границата между зелената и незелената зона, паркират избягалите от платеното паркиране. В частта около "Н. Вапцаров" пък търсят място работещите в офисите около болница "Токуда", както и хората, които идват по работа или като пациенти в болницата.

В свободната от платено паркиране зона спирането е безразборно. Паркирани коли има не само на позволените от закона места. Автомобилите заемат тротоарите, тъй като в тази част антипаркинг колчета няма. Някои са спрели в зелени площи, които отдавна вече са станали кафяви. Паркирани коли има и в кръстовищата. Чистачките на част от автомобилите са вдигнати - знак, че някой се е ядосал от начина, по който са спрели.

"Гледам, че приятелите са щастливи от зелената зона. Сигурно е голям рахат, ако живееш точно в зоната. Живот на 10 метра извън нея - няма!", коментира жителка на незелената зона. Улиците около блока ѝ станали непроходими още преди реалното влизане в сила на новото платено паркиране. "Още едно доказателство, че в природата нищо не се губи, особено лекият автомобил - само преминава от една улица на друга! Единствената надежда на тази част от "Лозенец" е и тя да пише писмо и да моли за зелена зона. Че да плаща всеки по 100 и кусур лева за паркиране. И така цяла София ще стане зелена зона, а всички ще се снабдим с данък паркиране. Амин!", допълва тя.

Подобно е и положението в другата нова територия, обхваната от зелената зона - улиците между булевардите "Христо и Евлоги Георгиеви" и "Михай Еминеску". Улиците, които доскоро бяха заети от коли, сега са празни. Свободни места за паркиране има в локалното платно на бул. "Цариградско шосе" от Полиграфическия комбинат до Орлов мост - отсечка, в която доскоро да се намери място за спиране беше голям късмет. За сметка на това все повече коли спират по протежението на бул. "Цариградско шосе" малко преди започването на локалното при Полиграфическия комбинат.

Безразборно паркирани коли има пред блоковете и някогашните градинки около тях, където няма изрични знаци, че става въпрос за зелена зона.

Много отговорни органи, малко глоби

За спазването на правилата и санкции за шофьорите отговаря "Пътна полиция". Столичният инспекторат също може да глобява при неправилно спиране на тротоари, в градинки, в детски градини и училища. Практиката обаче показва, че това се случва рядко и обикновено след сигнали.

Колите на нарушителите се вдигат от Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Извън зоните за платено паркиране обаче това става основно по нареждане на полицията. ЦГМ прави и акции, когато събере няколко сигнала от един и същи район.

Паяците на центъра обаче действат основно в синята и зелената зона и вдигат колите на тези, които не са си платили престоя. Това става, ако шофьорът не се е появи до края на работното време на зоната, за да си плати за поставената скоба. От Центъра за градска мобилност припомниха, че дори и на всяко кръстовище да няма знак за платена зона, както и маркировка на улицата, ако такива знаци има в началото на зоната, то важи платеното паркиране.

Така трайният изход от ситуацията е хората от засегнатите гранични квартали също да поискат въвеждане на платено паркиране и да си плащат годишна винетка, за да спират пред домовете си. Всъщност това беше мотивът и на част от жителите на долната част на "Лозенец", за да искат улиците им да влязат в зелената зона.

Винетки за живеещите

Въвеждането на зелена зона улеснява живеещите в районите на нейното действие в намирането на място за паркиране. За това удоволствие обаче се плаща. Хората, които имат постоянен адрес в района на зелената зона, или живеят под наем там, могат да си вземат стикер за паркиране. Цената му е 100 лв. за 12 месеца или по 10 лв. на месец. Ако обаче семейството има две или три коли, цената расте. За втори автомобил се плащат 200 лв., а за трети - 300 лв. За седмицата от разширяването на зелената зона в двата нови района до момента са издадени 4000 винетки.

За живеещите в т. нар. синя зона, където паркирането е по-скъпо, винетките също са на по-високи цени. За една кола се плащат 150 лв. на година или по 15 лв. на месец. За втори автомобил цената е 300 лв., а за трети - 450 лв.

За да издаването на стикер е нужно и имотът в зоната да е за жилищни нужди, а не офис например.

Стикерите обаче не гарантират на притежателите им място за спиране. В по-натоварените откъм коли райони може да си плащаш, за да спираш пред вкъщи, но да не намериш къде да оставиш автомобила заради хората, които си плащат за час престой.

Приходите на Центъра за градска мобилност от платеното паркиране са 25.5 млн. лв. за 2016 г. и са се увеличили с около 2 млн. лв. в сравнение с 2015 г.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

34 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Горскио
    #34

    С въвеждането на зона, общината продължава да спонсорира собствениците на местодомуващи на улицата коли с до 2-3000лв годишно - това е пазарната цена на 15 кв м. улично пространство в центъра на София. А когато има изкривявания на пазара, вакумът, дори и временен и скоро се запълва (т.е. до година-две пак няма да има място за спиране и паркиране в нововъведената зона в Долни Лозенец)

  2. Горскио
    #33

    Зелената зона елиминира част от хората "2." и временно намалява броя на "1." . Въвеждането на зелена зона ти е решило проблема с "навлеците "2."", но само временно, защото броят на такива като теб ("1") само временно е намалял. . Т.е. зелената зона само временно облекчава съществуващ проблем

  3. Горскио
    #32

    Улиците в София са задръстени с коли поради: 1. Хора като тебе, които си държат колите на улицата (използуват ги не по предназначение, а именно за придвижване) 2. Хора, които ходят на работа с кола (от суета, защото София има доста добре уреден градски транспорт - ако отидеш в НЙ или ЛА ще разбереш за какво говоря; с цел икономия, защото използването на кола за отиване на работа им излиза по-евтино от ползването на градски транспорт)

  4. Горскио
    #31
  5. Братухчо Братухчев
    #30

    От това, което си написал само разбрах, че предлагаш да се оскъпи паркирането и то да се премести в по-крайни райони. Не виждам какъв е проблемът със зоните сега - първо са по-евтини от предлаганото от теб, второ - ефектът отново е постигнат, много хора спряха да влизат в центъра с колите си, защото и настоящата цена им е висока.

  6. Горскио
    #29

    А иначе решението е като в Амстердам - да се принудят дебелаците да изоставят колите за придвижване в София и да почнат да използуват градски транспорт и колелета.

  7. Горскио
    #28

    Забраната за местодомуване на улицата или вдигането на цената му до реалистични размери (10-20 пъти) ще принуди много хора да "оползотворят" иначе неизползваните си по предназначение гаражи и вътрешни/и други дворове като ги използуват за паркиране - това са няколко десетки хиляди коли, които ще изчезнат от улиците (когато не се движат, т.е в по-голямата част от времето)

  8. Горскио
    #27
  9. Горскио
    #26
  10. Братухчо Братухчев
    #25

    Вместо да ми правиш психоанализа и да гадаеш колко точно съм или не съм беден по-добре дай някакво смислено решение за организация на паркирането в София. Засега говориш празни приказки само.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

Участвам