Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За европейската Зелена сделка и въглищата - наясно ли сме какво ни чака

2 коментара
За европейската Зелена сделка и въглищата - наясно ли сме какво ни чака

По темата за Зелената сделка вече имаше изразени няколко позиции в рамките на изпълнителната власт, при това не само в контекста на въглищата – разбра се, че дори АЕЦ "Белене" е вместена в българското разбиране за финансовия обхват на сделката. Което е, меко казано, доста смела изходна позиция. В контекста на сделката може спокойно да се добавят и други големи теми на българската енергийна политика – напр. нормативната бъркотия на тема "енергийна ефективност" съпроводена с данни за неефективно разходване на публични средства в огромни размери; липсата на стратегия; липсата на визия за либерализация на пазара; силно ограниченият административен капацитет и т.н. , които тепърва ще бъдат разисквани.

От гледна точка на въглищата обаче има едно предстоящо политическо мероприятие - само след ден, на 31 януари, в парламента предстои обсъждане на българската политика по отношение на въгледобивния сектор, което е свързано и със Зелената сделка. В разпространената от медиите стенограма от парламента от 24 януари депутати и министър Петкова правят връзка и с европейската инициатива "Въглищни региони в преход", която съществува от повече от две години, но спрямо която страната ни продължава притеснително да седи отстрани като пасивен наблюдател - а липсата на конкретика по темата за бъдещето на въгледобива в национален и европейски контекст вече е повече от деструктивна.

"Имаме въпроси към всичките ви отговори"

Този известен израз в случая обобщава факта, че на настоящия етап всички изказани мнения на политическо ниво имат нещо общо - подчертават колко важни са многото въпроси, но не дават нито един важен отговор.

Нещо повече - мъглата около официални национални позиции, пряко свързани с темата за въгледобива, изглежда все по-гъста. Така например продължава да не е ясно дали България има официално представен в Брюксел интегриран план за енергетика и климат, както и дали има официална позиция по механизмите за капацитет. И двата въпроса бяха обсъждани в последните месеци на 2019 по различен повод между заинтересовани страни (изпълнителна власт, бизнес, НПО и др.) – но обещанията за съгласуване на националната позиция преди представянето ѝ на Европейската комисия май си останаха само обещания. Това на практика поставя и въпроса за наличие на нарушения, при това на императивни норми на европейски регламент (напр. за провеждането на обществени консултации по отношение на интегрирания план за енергетика и климат).

Не по-малко важен през призмата на въгледобива е и въпросът за механизмите за капацитет, пряко засягащи въглищните централи независимо дали са държавни или частни. Видно от стенограмата от 24 януари т.г., за която стана дума по-горе,  министър Петкова е заявила, че в ЕК е представено предложение за механизми за капацитет и то вече е обсъждано на 9 януари т.г.. Независимо от поетия ангажимент по време на посветено на темата събитие през ноември 2019, вариант на тези механизми не е разглеждан с всички заинтересовани – поне с дружествата в рамките на комплекса "Марица Изток", които не са част от БЕХ. Извън неспазеното обещание, този подход сам по себе си има и конкретни икономически измерения – различно отношение към частните и държавните дружества на ниво "енергийна политика" въпреки икономическата им обвързаност на практика може да засегне жизнеспособността на целия комплекс. Различният аршин има конкретно измерение и спрямо дългосрочните договори с двете американски централи, които също са форма на механизми за капацитет  и които имат огромно значение както за енергийната сигурност на страната, така и за икономическата и социална стабилност на Старозагорския регион. За разлика от други производствени мощности на въглища, те освен това нямат никакви проблеми с екологията, което подсилва значението им в посочените аспекти.

Извън процедурната страна обаче последиците от явно нарушеното доверие май са по-тежки – и тепърва предстои да се усещат. При това, докато доверието е морална категория, изискванията за прозрачност в действията на изпълнителната власт не са. Така че е крайно време компетентните институции – извън обтекаемите политически говорения - да заявят ясно какво смятат да правят с българския въгледобив, на какво основание и как. В тази връзка ролята на формалната комуникация с ЕК е от ключово значение – и интегрираният план за енергетика и климат, и формалното предложение за схемата на механизми за капацитет следва не само да бъдат публични, но и да бъдат и конкретно защитени с отчитане на максимално широк кръг мнения. По принцип криенето им от обществеността е контрапродуктивно и последиците от него са трудно предвидими в административен и икономически план.

Визия срещу пари или пари срещу визия

Усещането, което се създава към момента спрямо Зелената сделка,  е че вторачването е повече към европейската торба с предвидени за нея пари отколкото към това, което е възможно да се направи. А всъщност трябва да се говори повече за визия и за проекти – още повече, че парите въобще не са гарантирани ако липсват разумни предложения. В рамките на току-що приключилата конференция в Катовице, Полша, по темата за Зелената сделка ("По пътя към зелена икономика – обмяна на опит в европейските въглищни региони"; 27-28 януари) не само се акцентира върху нуждата от такъв подход, но и  бяха представени реални стъпки, планирани и провеждани в последните двадесет години в страни като Полша, Чехия, Белгия и др. Да – в последните двадесет години!

Докато у нас въпреки очакванията за публичност обществото не е наясно какви точно стратегически документи са представени в Европейската комисия, в Силезия, най-засегнатата област в Полша, функционира работна група с представители на повече от 40 (четиредесет) институции и заинтересовани лица, която търси и явно намира адекватни решения. В Мораво-Силезийския регион в Чехия са създадени няколко центъра, свързани с иновации и привличане на бизнес; подобен опит беше споделен и от Испания, Словакия, Белгия.

Посланията на европейския комисар по кохезионната политика и реформи г-жа Елиза Ферейра, която взе участие в събитието, бяха повече от ясни – необходима е пълна прозрачност на действията, необходимо е привличането на частния бизнес, вкл. и за генериране на средства и т.н.  В портфолиото на еврокомисар Ферейра е и т.нар Фонд за справедлив преход. В този контекст от нейна страна беше дебело подчертано, че средства ще се отпускат само при наличие на визия и проекти, съответстващи на националния план за енергетика и климат – става дума за същия онзи план, за който нито бизнесът, нито неправителственият сектор знае в крайна сметка има ли го, представен ли е в Брюксел и какво му е съдържанието.

Едно от основните послания на еврокомисаря беше, че въглищните региони дълго са работили за Европа – сега е време Европа да работи за въглищните региони. Без активна и ясна национална позиция за това обаче ефектът ще бъде минимален. Ето защо е нужно политиците да оставят общите приказки настрани и да пояснят конкретно какво смятат да правят, като уточнят и представят и план за действие – припомням, че европейската инициатива за Зелената сделка е съпроводена от четири страници план за действие със стъпки и дати, първите от които са за март 2020 . Въпросът е кога ще видим българския детайлен план в това отношение - на първо време поне за въгледобива.

Ясно е, че е необходимо постигане на някакъв политически и обществен консенсус за бъдещето на въгледобива у нас в контекста на европейските изисквания. Постигането на консенсус обаче предполага конкретна, разбираема и публично представена политическа и управленска визия, базирана на широк кръг експертни мнения.  А това предполага и прозрачност, която като че ли все по-често липсва – при това по принципни за енергетиката теми, които засягат обществото за десетилетия напред далече отвъд мандата на което и да е правителство.

Авторът е експерт по енергийна политика  Изразените мнения са лични. Славчо Нейков е и председател на УС на Института за енергиен мениджмънт, който организира две предстоящи събития по темата за въгледобива – среща с дружествата от Старозагорския регион в Стара Загора на 12 март 2020 г. и международна конференция, посветена на Зелената сделка и българския енергиен преход в София на 23-24 април 2020 г. Повече информация за събитията може да бъде намерена на уебсайта на института.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Естествено
    #2

    Хич даже. Първо не сме на ясно по каква причина се прави това. Приказките за климатични промени да ги оставим за хлапетата. Второ, в българската спекулативна среда, следва са се очаква всичко.

  2. Юлиян Ненчев
    #1

    Съгласен съм с голяма част от тезите на г-н Славчо Нейков. Озадачава ме, споделеното от него за така наречените "американски централи" и по точно"....те освен това нямат никакви проблеми с екологията.....".Откога централи с една и съща технология и гориво имат различни проблеми с екологията?Дори да отчетем факта че, димните газове в AES Марица Изток 1, преминават през водна кула, те имат същите проблеми като и останалите централи в комплекса Марица Изток.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.