Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За избора на регулатора и танцуването по енергийната жарава

3 коментара
За избора на регулатора и танцуването по енергийната жарава

Наскоро парламентарната комисия по енергетика прие проект на правилата за избор на членовете на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Така, пътят за провеждането на бързия и преди всичко политически правилен избор в предвидения краен срок според измененията в Закона за енергетиката (6 април т.г.) реално беше отворен.

И ако някой все още се съмнява, че гледаме

поредната сцена на политическото театро с енергиен привкус,

мисля, че фактите вече не оставят и място за колебание в тази връзка. На фона на предвидената "публична процедура“, която законът изисква, дори и откровено звучащите и казани неотдавна от премиера Борисов думи "изберете такъв състав на регулатора, на който хората да вярват“ не могат да заличат усещането за лошо построен мизансцен.

Чрез все още неприетия от парламента регламент от процедурна гледна точка беше очертан интересен със своята демократичност, публичност и обоснованост подход – в рамките на предвидените минути засега неизвестно количество кандидати за бъдещите девет члена на регулатора, в т.ч. и неговият председател, ще представят концепциите си и ще чуят съответните застъпнически думи на предложилите ги – а по закон това могат да бъдат само депутати или партии в парламента. Други, които уж могат да вземат някакво абстрактно участие в избора, са юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност, професионални организации и медии – но те могат само да коментират вече предложените кандидати и да предлагат въпроси към тях.

На този фон изненади не трябва да се очакват – съдейки по демонстрираното единомислие за процедурата и в закона, и в правилата, явно разпределението на позициите в Регулатора между партиите вече в основни линии е договорено.

Всъщност, при изпълнение изискванията относно избора на членовете на КЕВР, макар и само про форма, дори и заложения в закона срок от един месец не е достатъчен, ако няма предварителен пазарлък – става дума за номинации; разработване на концепции и тяхното представяне; време за анализи и коментари; изслушване в парламентарната комисия по енергетика; изслушване, обсъждане и решение в пленарна зала. Да не забравяме и нещо друго - реално срокът за всички тези действия от утвърждаването на все още неприетите правила от Парламента до крайната по закон дата на практика ще остане в рамките на не повече от десетина дни. Предвид разиграваната от политиците схема обаче това няма никакво значение. А става дума за избор на членовете на институция, от чиито решения реално зависи до голяма степен цялата икономика и сигурността на държавата.

Същевременно, без логично обяснение остават важни въпроси. Защо се избяга от провеждането на наистина публична процедура, а политиците си запазиха правото само те да номинират кандидати за постовете? Защо не беше прието логичното предложение за тримесечен срок за номинации, обсъждания и детайлно обоснован избор – в момента в състава на Комисията няма нито търговци на цигари, нито партийни секретари, нито футболисти, а има хора с дългогодишен опит в енергетиката – нима те не можеха да работят още два месеца? Виси и въпросът защо президентът не върна приетите изменения на закона – та принципните юридически несъответствия не са едно и две?! Реално, отговорите на тези въпроси могат лесно да бъдат обобщени с няколко думи –

Политическата класа дружно си запази пълен контрол върху регулатора

Бъдещите членове на КЕВР – още преди да бъдат формално избрани – бяха окичени с по една политическа брънка, която позволява на издигналите ги партии да подръпват веригата в желаната посока според традициите на останалите в миналото мечкари.

Така политиците затвърждават индивидуалния подход на принципа „аз те издигнах, така ще танцуваш“. Това обаче е само едната от предпоставките оттук нататък потропването върху горещите енергийни въглени още повече да зависи по-скоро от политическия ритъм, отколкото от ритъма на енергийния пазар, чието развитие си остава приоритетно преди всичко на думи.

Освен на индивидуална основа, политическият контрол ще продължи и чрез т.нар. парламентарна комисия за наблюдение над енергийния регулатор, чието създаване безспорно е в съответствие със закона, но функционирането ѝ – не винаги, тъй като действията ѝ са по-скоро израз на контрол, отколкото на наблюдение. Не случайно един от елементите на публичност в работата ѝ, а именно публично достъпни стенограми от заседанията на комисията, изчезна яко дим – за целта, независимо от обществената значимост, удобно се използва съществуваща формална възможност, която дава правото на председателя на комисията да цензурира информацията, като прави свои преразкази на дискусиите под формата на съкратен протокол.

Поради тези причини е и лесно обяснимо защо не беше прието и писмено направеното предложение взаимоотношенията между парламента и КЕВР да бъдат ясно и детайлно регламентирани в Закона за енергетиката – към момента съществува само един текст, съгласно който регулаторът се отчита за дейността си пред Народното събрание. А в противоречие на изрични изисквания на европейското законодателство, независимостта на Регулатора беше ограничена само като такава от изпълнителната власт (чл.10 ал.3 от Закона за енергетиката) – това е и същностно нарушение на утвърдената и юридически заложена концепция на ниво „Европейски съюз“ за независимост на тази институция.

Лошото е, че последиците от този концептуално погрешен, юридически неиздържан и фактически необоснован подход за избор на комисарите и позиционирането на регулатора ще продължава да струва скъпо на всички ни. Независимо от активната роля на политиците, без радикални промени на стратегическо ниво вината за състоянието на енергийния сектор още по-лесно и удобно ще продължи да се прехвърля на други. Инвеститорите явно ще продължават да бъдат третирани като установени универсални виновници. А и планираните действия срещу тях стават все по-лесно предвидими – предпоставките за тези действия не случайно бяха подсилени в закона, като за целта и използването на КЕВР явно ще продължи с пълна сила. Дано поне да има достатъчно яйца по магазините, за да може да продължи и безнаказаното въпреки унизената държавност замеряне на Комисията. Наред със съществуващото законодателство, липсата на съвременна стратегия в нейната комплексност, отношението към Регулатора и партизанската кадрова политика са основания за принципни изводи относно развитието на енергийния сектор – а те не са никак положителни въпреки иначе добрата правителствена програма в тази и част.

* Авторът, който е експерт по енергетика, уточнява, че изразените позиции отразяват строго личното му мнение и той няма никакви амбиции за постове в държавни структури.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #3
  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #2
  3. Майтапчия
    #1

    Ех мерак, мерак, като те хване и няма пускане. Като мерака на Чичо Денчо по Михалаки Георгиев. Явно пенсиията на Полицейско аташе не стига, в ДКЕВР плащат павече!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.