Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За компенсации на българските авиокомпании са заложени 30 млн. лв.

Държавното дружество "Летище София" се влива в "Летище Пловдив"

3 коментара
За компенсации на българските авиокомпании са заложени 30 млн. лв.

В проекта за актуализация на бюджета са предвидени 30 млн.лв. за компенсиране на българските авиокомпании заради пандемичната криза. Това каза министърът на транспорта Георги Тодоров при изслушването му в Народното събрание за концесията на столичното летище.

Заради отдаването на концесия държавният оператор "Летище София" ЕАД е загубил своята функционалност като търговско дружество. В същото време има определени активи и средства, с които може да се подпомогне държавният бюджет. Затова транспортният министър е предложил вливане на "Летище София" в "Летище Пловдив" ЕАД, което също е 100% държавна собственост.

По думите му, така ще се осигурят средства за развитие на пловдивското летище като летищен оператор и ще се възпрепятства възможността за разпиляване на средствата, които са налични към момента в "Летище София" ЕАД.

Транспортният министър посочи, че по никакъв начин развитието на "Летище Пловдив" не е свързано със закупуването на активи или други рапоредителни сделки за някакво имагинерно частно дружество.

Транспортният министър не е доволен от състоянието на тоалетните на летище "София"

Министърът на транспорта заяви, че не е доволен от състоянието на летище "София" и е заявил това на концесионера "СОФ Кънект".

"Като министър направих няколко срещи с концесионера на летище "София". На тях изразих липсата на удовлетворение от състоянието на летището към този момент. Изрично и категорично съм заявил, че очаквам и настоявам за бързи и видими резултати от страна на концесионера на летището", каза Георги Тодоров пред депутатите.

Транспортният министър не е доволен от състоянието на санитарните възли и на местата за хранене на летището.

Концесионерът "СОФ Кънект" пое управлението на летище "София" на 19 април тази година. Тогава бе съобщено, че започва ремонт на тоалетните. Георги Тодоров посочи, че концесионерът е предприел действие за изпълнение на своите ангажименти в по-дълъг, шестмесечен срок. Започнал е изработване на първоначален генерален план.

Транспортният министър е създал нарочна комисия за контрол, която ще проследява изпълнението на концесионния договор.

Отлагане на концесионната такса

На въпрос на "Демократична България" за отлагането на плащането на концесионното възнаграждение, Георги Тодоров обясни, че през октомври 2020 г. концесионерът е поискал изменение в концесионния договор заради пандемията.

Възложен е бил анализ на Световната банка, която да прегледа исканията на концесионера за отлагане на плащанията през първите десет години на концесията за последните десет години.

Световната банка е установила, че за да се възстанови балансът на концесията, намира този вариант за най-удачен, каза транспортният министър.

Факт е, че по отношение на летищата в Бургас и Варна отлагането на плащането на концесионната такса става година за година, но ако тръгнем да ревизираме анекса за летище "София", ще има повече неблагоприятни последици, отколкото ако се съобразим с него, каза Георги Тодоров.

Той посочи, че различни мнения показват, че пътникопотокът през летището може би ще се върнат в един 10-годишен период след 2019-а година. "Така че нивата, по отношение на обслужени пътници от 2019 г., ще се възстановят в период между 2024 - 2029 година", каза Георги Тодоров. 2019-та бе последната година преди пандемията от коронавирус, която нанесе огромни щети на авиоиндустрията.

Транспортният министър отбеляза, че и България вече е получила авансово първоначалното концесионно плащане от 660 млн лв.Той припомни и инвестиционната програма на концесионера - изграждане на нов на терминали на нова писта за излитане при нарастване на трафика в бъдеще.

Летищните такси

По повод летищните такси, които се събират от авикомпаниите, транспортният чминистър отбеляза, че те не са единствено и само в прерогативите на летищния оператор.

По процедура до края на август всяка година операторът трябва да направи съвет с всички ползватели на летищните услуги, за да коментират предлаганите летищни такси, обясни Георги Тодоров. Той посочи, че те се приемат на база общо решение на ползвателите на тези услуги.

Ден преди изслушването на транспортния министър в парламента от "СОФ Кънект" анонсираха новата си програма за увеличаване на трафика. Тя предвижда намаляване на летищните такси от 1 октомври до 31 декември 2021 г.

Няма нужда от ново летище

България в момента има пет летища за международни полети, наред с това има малки летища с търговска цел, така че изгражданото на ново летище е икономически необосновано, каза Георги Тодоров в отговор на друг въпрос.

Българската държава няма да прави компромис с безопасността на полетитеи по тази причина е възложена инспекция на пистите, има постоянен мониторинг на дейностите, каза още транспортният министър.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 23:17 на 26 август 2021 от автора.
    #3
  2. Kruger
    #2
    Отговор на коментар #1

    Ами защото някой трябва да плаща увеличените доходи на дъържавната администрация и увеличените разходи от държавния бюджет за пенсии. На фона на намалелите доходи на стотици хиляди работещи в частния бизнес хора, в резултат на насилственото затваряне и всевъзможно пречене на бизнеса да работи нормално. Впрочем, много поддържано от точно горните две категории. Но ще дойде Видовден, няма отърване:)

  3. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.