Медийният закон не стигна до първо четене -народните представители решиха, че има нужда от експертиза за съответствието му с европейските стандарти. Обратно на председателя на парламента, който не е разпределил проекта в комисията по европейска интеграция - нямало нужда, обясни Милена Милотинова.
Тъй като вносителката - също и председателка на парламентарната комисия по медии, се опита да защити проекта, позовавайки се по парадоксален начин на мое мнение, имам причина и повод да разкажа за срещата ни в Работна група 20 "Култура и аудиовизия" през последната седмица.
На 23 май в София се проведе заседание на Подкомитет "Иновации", на който се представи и отчет за извършената работа през последната година в областта на аудиовизията. Председателката на парламентарната комисия по медии беше изготвила текст за новия законопроект, който представи на заседанието на подкомитета от името на парламентарната комисия, но не и от името на работната група.
В пленарна зала председателката намери начин да подкрепи проекта с моето име. Ще кажа само, че нейните изказвания трябва да се проверяват най-малко от два независими източника.
Истината е, че в подготвените от председателката информации за Брюксел имаше съвършено свободни интерпретации на случващото се: например назначаването и освобождаването на директора на БТА се окачествяваше като вторично законодателство... А на опитите на работната група да се преработят поне очевидните глупости като цитираната, Милотинова имаше един и същ трогателно- арогантен отговор: "Разбирам, че някои хора са засегнати лично от нашия текст..."
Разбира се, че някои хора са засегнати лично. Дори е ясно точно кои хора: разширеният екип по преговорите с ЕС. Тук изобщо не говорим за самия законопроект, в който думите значат каквото председателката е решила, че трябва да значат. Говорим само за представянето на този законопроект в Брюксел, а сигурно и другаде. Ако обърканите представи на Милотинова за конвенции, поправки в изменителни протоколи и вторично законодателство ултимативно се включват в документите на държавата България, за да се опакова в думи целта на законопроекта, това вече не е проблем на Милотинова, а на българския преговорен екип.
За "новия" медиен закон
Не е в интерес на държавата България да се описва по-обстойно феномена "Милотинова евроинтегрира", нека по този въпрос се запази мълчание, подобно на мълчанието относно Царичина - всички знаят за какво става дума, но не е прилично да се изговаря публично. Но в интерес на държавата България е да се знае кое е новото в "новия" медиен закон - тема, по която председателката е автентичен източник като вносителка на текста.
А и г-н Доган каза пред журналисти, че проектът внася европейски стандарти в медийното законодателство.
Позволявам си да предположа, че Милотинова не е възможно да има представа дали въвежда европейски стандарти, защото нито през 2001 г., нито сега е представила Таблица за съответствие на проекта с общностното законодателство. Има и прост индикатор: заличила е хармонизирани разпоредби. Също така твърдя, че Милотинова не може да познае кои са те - иначе нямаше да ги заличи.
Цял нов проект от 48 страници се приема заради следните основни нововъведения (според текста на Милотинова):
Предвижда се нов начин на формиране на регулатора, с което се гарантира неговата независимост.
Това означава: регулаторът се закрива и се открива нов. Предсрочно. Пак. В него 8 души определя мнозинството, трима - президентът. Регулаторът е забранен за доценти и професори. Европейско, откъдето и да се погледне.
Променя се структурата на управление на БНТ и БНР.
Това означава: действащите органи за управление на БНТ и БНР се закриват, а съответните мандати се прекратяват. Предсрочно. Пак.
Гарантирано е приемането на националните и регионални радио- и телевизионни програми на БНР и БНТ чрез излъчването им от кабелните оператори.
През 2001 г. Държавната комисия по далекосъобщенията внесе това предложение в точната редакция на Съвета на Европа (must carry rule) като задължение на кабелни далекосъобщителни оператори за разпространение на определени телевизионни програми, но председателката не пожела да го включи в поправките. Сега го е включила, но в някаква редакция, в която кабелите излъчват и разпространяват радио. Дали си представя това?
Рекламното време на БНТ е увеличено от 15 минути на денонощие на 20 минути на денонощие и няма специални ограничения за излъчване на реклама в "праймтайма".
Рекламата в "праймтайма" не е новост в ЗРТ, а за увеличението липсва всякаква обосновка. Нови пет минути за разпределяне от новото ръководство...
В съответствие с препоръките на Съвета на Европа е усъвършенствано смесеното финансиране за БНР и БНТ.
Смесеното финансиране в проекта не е нововъведение. Последната Препоръка на Съвета на министрите на Съвета на Европа е от 1996 г. и е отчетена в действащия закон, а по-късни препоръки на Съвета на министрите или на Парламентарната асамблея по този въпрос няма. Така както е заложено, събирането на такси има повече проблеми, отколкото досега. То няма да проработи най-малко по пет-шест причини, отсега заложени в разпоредбите.
В правомощията на Националния съвет за електронни медии е включено задължение за изработването на специална сигнализация за защита на малолетните и непълнолетните.
Сигнализацията е въведена с решение на регулатора и отдавна е факт.
Отразени са последните поправки в изменителния протокол на Европейската конвенция за трансгранична телевизия.
Типично за председателката: Изменителният протокол няма поправки, а тя претендира да ги е въвела в проекта.
Какво показва равносметката за въведените европейски стандарти в цели 48 страници: предсрочно прекратяване на всички мандати по Закона за радио и телевизия и 5-6 други разпоредби. Колко цялостно нов закон, колко европейски.
Представителите на Европейската комисия продължават да се интересуват: ако това е новото в новия законопроект, какви са причините за замяната на действащия закон с този текст?
Представителите на Европейската комисия не са получили официално искане на експертиза по закона. Те не са получили и официален превод.
Не са получили официален превод и искане за експертиза и представителите на Дирекция "Медии" към Съвета на Европа, каза за българските медии ръководителят ѝ Кристоф Поарел.
Не са получили текста за становище, както вече се изясни, и съответните български институции с правомощия да се произнасят по съответствието - парламентарната комисия по европейска интеграция и Работна група 20, която по Постановление на Министерския съвет №33/2002 г. обсъжда таблицата за съответствие на проекта с общностното законодателството.
Недопустимо е при такава фактическа ситуация да се дава ход на проекта в пленарна зала - и с гласуването си през седмицата народните представители ясно изразиха тази своя позиция.
В заключение: за отварянето на глава "Култура и аудиовизия"
Любима спекулация на председателката е как опозицията плаши с отварянето на главата от преговорите "Култура и аудиовизия", а благодарение на храбрата Милотинова успехите на България в тази област се множат.
Опозицията не плаши. Разширеният преговорен екип практически и сега е този, който работи от времето на правителството на ОДС. Бяха създадени екипи, които инвестират толкова труд в преговорния процес, че нямат нито време, нито интерес да плашат с отваряне на глави. Преди Милотинова да удостои екипа с ултимативните си текстове, никога в работната група не е ставало дума за управляващи и опозиция. Ставало е дума само за труд. Никога Европейската комисия не е въвеждана в заблуждение и дори по време на Новото време и мъчителните му законодателни опуси е защитавано името на България.
Ако председателката би пожелала да възприеме този стил, добре е да спре да говори за хармонизиране с поправки на изменителни протоколи на конвенции - иначе непрекъснато ще се налага да се преработват фантазиите ѝ в нормални работни текстове. Да се обърне с официално искане към Съвета на Европа и Европейската комисия за експертиза и да се съобрази с нея, каквато и да е тя, без да сортира експертизите и да обявява негативните за незадължителни.
И да направи малък спретнат изменителен закон на ЗРТ, защото наистина има нужда от спешни поправки, за да се заличат последиците от самонадеяния ентусиазъм през 2001 година.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
0 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.