Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За първи път - 20 000 км пътища останаха без никаква поддръжка

За магистрала "Марица" и областите София, Кюстендил, Пазарджик и Смолян още няма избрани изпълнители

7 коментара
За първи път - 20 000 км пътища останаха без никаква поддръжка

"Държавата няма да остане без пътно поддържане" - това обеща служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков на 2 август при приемането на властта от предшественика му Гроздан Караджов.

По думите на Шишков след интерконектора с Гърция, който днес официално ще бъде открит, най-важният за решаване проблем е осигуряването на зимното поддържане и възстановителни работи при аварийни ситуации по 20 000 км републикански пътища.

По тази причина на 8 август служебният регионален министър обяви: "Възложил съм в рамките на следващите десет дни да има готова тръжна документация за обявяване на търгове само за зимно почистване по съкратена процедура. Става въпрос за националната сигурност."

А след това нееднократно увери, че процедурите се движат в срок и "се очаква повечето да приключат на 2-ри септември, а една от тях - на 7-ми септември, тъй като е била проверявана от Министерство на финансите".

За последно Шишков каза, че е абсолютно спокоен за зимното поддържане на пътищата, въпреки предупрежденията на браншова камара "Пътища", че на 1 октомври за първи път в 140-годишната история България ще остане без пътно поддържане.

С днешна дата вече е ясно към момента няма подписани договори за пътно поддържане, а старите изтекоха на 30 септември. Нещо повече, за четири области - София, Кюстендил, Смолян и Пазарджик, както и за магистрала "Марица" няма дори избрани изпълнители. Това показа проверка на Mediapool в регистъра на обществените поръчки.

За останалите магистрали и области изпълнителите са избрани, но към момента няма сключени договори. Председателят на Управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Иво Иванов каза пред Mediapool, че от понеделник - 3 октомври, поетапно ще започне подписването на договорите. За областите, където няма избран изпълнител, не беше посочено какво решение ще бъде взето.

Нови "чистачи" за 5 области плюс магистрала "Струма"

Ограничаване на териториите за поддържане на пътищата търпят т.нар. фирми с големи аванси за строежа на магистрала "Хемус". Това показват публикуваните решения на АПИ с избраните изпълнители.

Като цяло досегашните компании ще продължат да поддържат пътищата в 18 области през следващите 7 месеца - до май 2023 г.

В 5 области - Бургас, Варна, Монтана, Хасково и Ямбол, както и за магистрала "Струма" т.нар. бързи поръчки за зимното чистене се печелят от нови фирми и обединения.

Компании, свързани с бившия пътен шеф Велико Желев, остават на второ място в областите Варна и Бургас.

За област Бургас за изпълнител е определена фирмата "БГНова" АД с управител Веселин Господинов, който е бивш изпълнителен директор на българския клон на австрийската "Щрабаг".

Във Варна поръчката се печели от ДЗЗД "Зима Варна", в което влизат "Пътища и мостове" на Росен Колелиев и "Пътно строителство" Добрич на Валентин Зеленченко. Двамата бяха в немилост по времето на управлението на ГЕРБ, дори имаше опит за кражба на компанията на Колелиев.

За област Монтана за изпълнител е определена компанията "Стефстрой 2010" ЕООД, която сменя ДЗЗД "ПИМ Нивел", в което влизаха фирми с аванси от времето на ГЕРБ.

"Стефстрой 2010" е собственост на Зинаида Герасимова. Дружеството е основано през 2010 г. и капиталът му е 1000 лв., показва справка в Търговския регистър. Оборотът му за 2020 г. е над 4 млн. лв., а две години по-рано е бил само 368 хил. лв. Разполага с десетина работника, според регистъра на Камарата на строителите. В него не е посочено да има опит в пътното поддържане. Дружеството е заложено в Първа инвестиционна банка (ПИБ) заради получени заеми.

"Стефстрой 2010" е единствената компания, която излиза в регистъра на Комисията за защита на конкуренцията, която е обжалвала условията по т.нар. бързи поръчки за зимно чистене на пътищата.

За област Хасково свързваната с един преуспял млад бизнесмен фирма "АБ" АД е изместена от "Инфра експерт" АД, зад която се твърди, че стои Велико Желев, но самият той отрича.

Поръчката за пътищата в област Ямбол се печели от обединение "Поддържане 2022", в което участват "Трейс груп холд" АД и "Трейс БГ" ЕООД на Николай Михайлов.

Изненадващо магистрала "Струма" вече няма да се поддържа от държавната компания "Автомагистрали", а от "Мегаинвест-холд" ЕООД на Цветан Цветанов от Дупница, който няма нищо общо с някогашния втори в ГЕРБ.

В някои области има отпадане на някои от участниците в обединенията, като на места те са заместени с нови.

Прави впечатление, че някога мощната "ПСТ Груп", когато беше собственост на Васил Божков, но след това мина под контрола на ПИБ, отпада от обединението за област Плевен, но остава да чисти в област Видин.

По същия начин израсналата по времето на третия мандат на ГЕРБ "Ленд Кънстракшън" АД е отпаднала от обединението за област Добрич, заедно с малко известната "Колекс и Ко" ООД.

За област Перник пък "Лиел Констракшън" ЕООД този път печели поръчката заедно с "ГМ Роуд" ЕООД, докато досега поддържаше пътищата в областта заедно с "Регионални мрежи" ЕООД.

Без изпълнители за 4 области и магистрала "Марица"

Без отговор с днешна дата е какво ще прави властта в 4 области и магистрала "Струма", в които няма избрани изпълнители за зимното поддържане. В тях надпреварата е била най-оспорвана, като са подадени по 3 оферти. Наред с досегашните компании, които поддържат пътищата, участват и местни с опит на общинско ниво.

Твърде вероятно е АПИ да не е успяла да се разбере с фирмите да няма обжалване на процедурата и по тази причина да няма избрани изпълнители. С днешна дата не е обжалвана нито една процедура с избран изпълнител за останалите 18 области и магистралите, с изключение на "Марица" (Пловдив - турска граница), за която се чака решение.

Най-вероятно това се дължи на завишените цени, които са около три пъти по-високи спрямо тези от миналата зима. Общо са предвидени около 300 млн. лв. за зимно поддържане през 2022/2023 г., докато за предишния сезон бяха заделени 100 млн. лв., но реално са похарчени 80 млн. лв.

За област Пазарджик надпреварата е между "Еко-Хидро-90" ООД, "Мегаинвест-холд" ЕООД и "Европейски пътища" АД, а индикативната стойност на поръчката е 8 466 479 лв. без ДДС за почти 697 км.

За област Смолян се състезават ДЗЗД "Зимно 2022", с участници: "ИСА 2000" ЕООД и "Бакс 99" АД, ДЗЗД "Зимнно поддържане област Смолян", в което са: "Грома Холд" ЕООД и "Роуг 1" ЕООД, и третото предложение е на "Инфраинжстрой" ЕООД. Прогнозната стойност на поръчката е 7 775 828 лв. без ДДС за пътната мрежа с дължина е 539 км.

За област Кюстендил надпреварата е между "Мегаинвест-холд" ЕООД, ДЗЗД "Нивел-ПП", с участници: "Нивел строй" ЕООД и "Пътно поддържане Кюстендил" ООД, и на "Георесурс" ЕООД. Индикативната стойност на поръчката е 6 961 774 лв. без ДДС за поддържането на 570 км.

За област София, която е с най-дългата пътна мрежа, се състезават обединение "ОПУ СОФИЯ 422", в което са: "Геострой" АД, "Пътстрой-92" АД и "Бекастрой" ЕАД, на "АБ" АД и на ДЗЗД "ПП София", в което влизат: "Инфра експерт" АД, "Обонато билд" ЕООД и "ЗМБГ" АД. Индикативната стойност е 21 910 701 лв. без ДДС, а дължината на пътната мрежа е 1331 км.

За зимното поддръжане на 135 км от магистрала "Марица" надпреварата е между "АБ" АД, "Инфра експерт" АД и държавната "Автомагистрали" ЕАД. Прогнозната стойност на поръчката е 11 216 824 лв. без ДДС.

Защо е важно пътното поддържане

Към момента реално нито една област и магистрала няма фирма, която да отговаря за пътното поддържане, заради изтеклите на 30 септември договори. Неслучайно служебният регионален министър определя тази дейност като част от "националната сигурност".

При липсата на отговорник, ако стане тежка катастрофа и се повреди пътят, няма да има на кого да бъде възложено да направи ремонта.

Другият риск е да завали сняг преди да има избрани изпълнители. Това е особено притеснително за област Смолян, чиято територия е планинска. Засега прогнозата е за хубаво време. Поне за октомври не се очаква да падне сняг, а до края на месеца най-вероятно пътната агенция ще сколаса да избере изпълнителите и да подпише договорите.

Как се стигна дотук

Кашата с пътното поддържане беше забъркана от третото правителство на ГЕРБ, след като на пътните фирми беше възложено тройно повече работа спрямо подписаните договори. При договори за 800 млн. лв., беше възложената работа за 2.3 милиарда лева. По този начин основни пътни ремонти минаха като текущи, като най-драстичното нарушение беше ремонта на участъка между Чирпан и Стара Загора на магистрала "Тракия", който по същество си беше основен, каза преди дни арх. Шишков.

Така е нарушен Законът за обществените поръчки, според който не може да има повече от 50% превишение на стойността на първоначалния договор. На това основание второто служебно правителство на Стефан Янев прекрати предсрочно договорите за текущ ремонт и поддържане до 30 април 2022 г. В по-голямата си част те изтичаха през 2023 - 2024 г.

Правителството на Кирил Петков трябваше да направи нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддържане на пътищата, но заради напрежението между партиите в коалицията не се стигна до избор на изпълнители. Така служебният кабинет на Гълъб Донев скоростно трябваше да реши заварения проблем.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Александър Борисов
    #7

    Петков е виновен! За пътищата, може да се разчита само на Братиньо ! Той е специалиста и основоположника на аутострадната мрежа у нас! Гълъб е желязното момче,което може за нула време, да оправи и довърши делото на Бойко! Нужни са му само няколко светлинни години управление!

  2. дреалист
    #6

    И ..... каква е поуката от този казус? ........... Партийното управление ограбва държавата до степен на нефункционалност! ........ И това при такъв видим предмет на дейност, като пътищата! ........... МислИ , какво става при всичко останало! ......... Този модел, на орел, рак и щука - НЕ РАБОТИ!.................. държавата има СИСТЕМЕН ПРОБЛЕМ! .......... Трябва да се преоснове!

  3. xa_poznai
    #5

    Чугуна предпочита да се пребие в някоя дупка вместо да признае очевидното... От демократи станаха анархисти - няма проблем щом ще спести унижение на партията. Не се косете идва катарзис. Всяка черна кампания е ок в краткосрочен план за да реализираш нещо за което нямаш подкрепа. Няма как да продължи дълго, защото истината излиза наяве... И накрая остава само чугуна...

  4. ABV
    #4

    "Новината" е вярна, обаче - Не са 20 000 км, а всички пътища в zaдунайски циганистан са без подръжка; Не за пръв път, а поне от 30 години е така!

  5. bgp
    #3

    Кой глупак ще се хване да върши работа , ако са му спрели кражбата !

    Той не работи за да върши , а работи за да краде !

    Голям брой фирми са създадени и съществуват за да крадат !

    Ако следите колоездене , вело обиколките Giro d Italia , Tour dе France , La Vuelta , обиколките на Скандинавия , Белгия , Унгария ,Хърватия ...... повечето европейски държави имат обиколки .......... ще забележите какви са пътищата в различните държави !

    Колоната велосипедисти се следи постоянно от

  6. KhanKrum
    #2
    Отговор на коментар #1

    Напълно съм съгласен, качеството на работа е извън всякакви минимални изисквания. Кражба, некачествено строителство, неизпълнение на зададените срокове, наистина е по-добре да се реорганиза целия пътно-строителен бранш, наред с присъдите на крадците.

  7. Owal
    #1

    Знаейки как ги строят и поддържат, човек да се чуди дали не е по-добре да не ги.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.