Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За първи път Русия подаде оферта да строи магистрала у нас

Лот 2 на “Струма” е първият, за който цената не е определяща

15 коментара
15 оферти събра търгът за лот 2 на "Струма", БГНЕС

Първият търг за строителство на магистрална отсечка у нас, при който най-ниската цена няма да е определяща за избора на изпълнител, събра внушителните 15 оферти. Става въпрос за лот 2 на “Струма” - 37 км от Дупница до Благоевград. В надпреварата се включиха неочаквани участници като една от най-големите руски строителни компании Научно-производствено обединение “Мостовик”, испанската “ФСС Конструкцион”, която строи “Дунав мост II” и досега не е участвала в търгове за магистрали, както и шест италиански строителни компании.

Процедурата

Изборът на изпълнител за лот 2 на “Струма” ще премине през няколко етапа, обясни шефът на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) Лазар Лазаров. От 15-те участника комисията ще определи 8-те с най-голям оборот и най-много изпълнени сходни проекти. Това ще се случи в рамките на месец. Осемте финалисти ще получат идейния проект за отсечката в края на юни – началото на юли и на негова основа ще изготвят техническо предложение и ценова оферта. Конкурсът е за проектиране и строителство – т.нар. инженеринг.

Цената ще има тежест 50% при определянето на изпълнител. Предложените срокове за изпълнение ще носят на участниците 15%, а 35% са за подход към обекта. Тук влизат изисквания за налична техника и човешки ресурс, материали и цялостното изпълнение.

Индикативната стойност на проекта, който се финансира от еврофондовете по програма “Транспорт”, е 200 млн. лева без ДДС, а срокът за изпълнение е 27 месеца. Лазаров прогнозира, че през ноември може да има сключен договор с избрания изпълнител.

Участниците

Заради критериите като оборот и брой изградени обекти повечето родни и чуждестранни компании предпочетоха да се състезават в сдружения. От 15-те оферти само 5 са на самостоятелни участници. Това са гръцките “Актор”, “Терна” и “Джей Енд Пи Авакс”, австрийската “Щрабаг” и италианската “Сочета Италиана Пер Кондоте д'Акуа”.

“Сочета” участва и в търга за лот 1 на “Струма” като се запомни с най-високата предлагана цена – 117.11 млн. лева за 17 км. Търгът бе спечелен от консорциум на “Главболгарстрой”, “Пътстрой 92” и италианската “Ипреза” с двойно по-ниска цена – 58.53 млн. лева.

Още 4 италиански компании наддават за лот 2 на “Струма”, но те са обединени в две сдружения. Едното е между “Тодини Конструкциони Дженерали” и “Салини”, а другото между "Салваторе Матерезе" и "Инж. Клаудио Салиин Гранди ливори".

Интерес предизвика офертата на сдружение “ДМХ”, съставено от турската “Доуш”, руската НПО “Мостовик” и варненската “Хидрострой”. “Мостовик” е една от най-големите руски строителни компании с 20-годишна история и над 800 изградени и проектирани сложни съоръжения в Русия и чужбина. Годишният обем на строително-монтажните работи на “Мостовик” надхвърлят 45 милиарда рубли, а служителите ѝ са над 17 000. Това е вторият търг за инфраструктура, финансиран от еврофондовете, към който руснаците проявяват сериозен интерес. Заедно с варненската “Хидрострой” (управлявана от общински съветник от ГЕРБ Николай Пашов) “Мостовик” участва в търга за изграждането на метрото от “Цариградско шосе” до летището. Там предстои отваряне на ценовите оферти.

Друг интересен участник е обединение на испанската “ФСС Конструкцион” и пернишката “СК 13 Пътстрой”. Испанците изграждат българската част на “Дунав мост II”, като работата им у нас бе съпроводена с доста проблеми и в крайна сметка се стигна до оскъпяване на съоръжението. Това е първият търг за магистрално строителство у нас, в който “ФСС” решава да се включи.

Чуждестранното участие в конкурса е допълнено от германската “Макс Бьогл”, която е в съдружие с варненската “Инжстрой” и обединението на австрийската “Порр Техновал” - “Порр Струма 2”.

“Главболгарстрой” е в същата конфигурация, с която спечели търга за лот 1 на “Струма” - с италианската “Импреза” и софийската “Пътстрой – 92”.

“ПСТ Холдинг” на Васил Божков е в обединение с испанската “Аксиона” и германската “Хохтийф Салюшънс”.

Австрийското “Порр Бау” е заедно със специализираната в строителството на пътища “Теераг Асдаг”, отново от Австрия. “Порр” придоби “Теераг” през 2011 г.

“Трейс Груп Холд” се е сдружила с испанското “Обраскон Уарте Лайн”. Строителното дружество е познато у нас с чешкия си клон “ОХЛ”, който редовно участва в проектите за инфраструктура, финансирани от еврофондовете.

Последният участник е софийската “Монолит”, специализирана в гражданското строителство, която се е обединила с непознат за българския пазар играч в пътното строителство в Германия - “Бикхардт Бау”.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #15

    До 14 , Мисля че вие бъркате цена на тока с погасителни вноски на кредит. Та Тец Марица 3 беше приватизиран от Енел и американците наследиха условията, те биха могли да го продадат и на руска фирма , ако това им е изгодно. Когато човек купува нещо на крдит, рискува да плати повече във времето. До това положение се стигна, защото България беше затънала в дългове и никой не искаше да отпуска рискови кредити. Икономиката беше декапитализирана и за да влезем в Европа , трябваше да затворим стари блокове

  2. Анонимен
    #14

    Пак до 12: Я се поинтересувай , каква е цената на тока от АЕС и Тец Марица 3 (на честните янки) и на какви условия НЕК е здължен да изкупува произведения/непроизведения ток. Можеш да попиташ един бивш корифей по Полит Икономия женен за партийна секретарка.

  3. Анонимен
    #13

    До № 12: И цитираните от тебе страни са не по-малки изнудвачи (Шеврон) , но по- изтънчени и с по-големи възможности за подкуп , сиреч по-ефективни. А както е известно рушветът е ключът към Изтока. Световните агенции са си на хранилка на МВФ,Уолстрийт и Ситито. Ти какво не си ли чувал за мега мошенниците от Енрон, Голдмън Сакс , Лемън Брос и прочее?

  4. Анонимен
    #12

    Русия е политически изнудвач.Русия е технически изостанала и до дъното корумпирана.Световните агенции и слагат бележка БББ(тройка)докато страни на които може да се има доверие имат ААА или АА съответно 6 или 5.5.Това са страни от западна Европ,Япония,Америка

  5. Анонимен
    #11

    До 10: И с турците трябва още повече да се внимава , по понятни техни сексуални препочитания. Справка магистралата Люлин , строителството на метрото, резилите при строежа на АЕС в Гълъбово (Имаше пукнатини в Охладителната кула да си провреш ръката). Поради лакомия на нашите пишман бизнесмени и продажност на властимющите така и не се появи чисто българско строително обединение. А навремето строяхме и в Близкия Изток и в Африка и в Русия.

  6. Анонимен
    #10

    С рашъните трябва да се внимава дори когато искат да ти подарят нещо.Държавата с най-лошата инфаструктура в Европа ще строи у нас!!!???

  7. Анонимен
    #9

    До умника номер 8. Аз не говоря за вредителя Костов, а за неговите последователи. Явлението "костоващина" е проклятието на България. Затова камък върху камък не остана в тази държава. Като се почне с АЕЦ"Белене" и се свърши със стотиците държавни предприятия, продадени за скрап...

  8. Анонимен
    #8

    Към глупака под № 6: Стига с този Костов, бе. Нали рейтингът му е под нулата, ама все с него са занимавате. Кажи нещо за правителството на мадритския мошеник и на тройната коалиция.

  9. Анонимен
    #7

    Народна мъдрост: Не имв иска нито меда, нито жилото.

  10. Анонимен
    #6

    Сега пътните експерти на др.Костов ще оцвъкат форума с дежурните лозунги от сп."Костовашка мисъл".

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.