За първи път Русия подаде оферта да строи магистрала у нас

Лот 2 на “Струма” е първият, за който цената не е определяща

15 оферти събра търгът за лот 2 на "Струма", БГНЕС

Първият търг за строителство на магистрална отсечка у нас, при който най-ниската цена няма да е определяща за избора на изпълнител, събра внушителните 15 оферти. Става въпрос за лот 2 на “Струма” - 37 км от Дупница до Благоевград. В надпреварата се включиха неочаквани участници като една от най-големите руски строителни компании Научно-производствено обединение “Мостовик”, испанската “ФСС Конструкцион”, която строи “Дунав мост II” и досега не е участвала в търгове за магистрали, както и шест италиански строителни компании.

Процедурата

Изборът на изпълнител за лот 2 на “Струма” ще премине през няколко етапа, обясни шефът на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) Лазар Лазаров. От 15-те участника комисията ще определи 8-те с най-голям оборот и най-много изпълнени сходни проекти. Това ще се случи в рамките на месец. Осемте финалисти ще получат идейния проект за отсечката в края на юни – началото на юли и на негова основа ще изготвят техническо предложение и ценова оферта. Конкурсът е за проектиране и строителство – т.нар. инженеринг.

Цената ще има тежест 50% при определянето на изпълнител. Предложените срокове за изпълнение ще носят на участниците 15%, а 35% са за подход към обекта. Тук влизат изисквания за налична техника и човешки ресурс, материали и цялостното изпълнение.

Индикативната стойност на проекта, който се финансира от еврофондовете по програма “Транспорт”, е 200 млн. лева без ДДС, а срокът за изпълнение е 27 месеца. Лазаров прогнозира, че през ноември може да има сключен договор с избрания изпълнител.

Участниците

Заради критериите като оборот и брой изградени обекти повечето родни и чуждестранни компании предпочетоха да се състезават в сдружения. От 15-те оферти само 5 са на самостоятелни участници. Това са гръцките “Актор”, “Терна” и “Джей Енд Пи Авакс”, австрийската “Щрабаг” и италианската “Сочета Италиана Пер Кондоте д'Акуа”.

“Сочета” участва и в търга за лот 1 на “Струма” като се запомни с най-високата предлагана цена – 117.11 млн. лева за 17 км. Търгът бе спечелен от консорциум на “Главболгарстрой”, “Пътстрой 92” и италианската “Ипреза” с двойно по-ниска цена – 58.53 млн. лева.

Още 4 италиански компании наддават за лот 2 на “Струма”, но те са обединени в две сдружения. Едното е между “Тодини Конструкциони Дженерали” и “Салини”, а другото между "Салваторе Матерезе" и "Инж. Клаудио Салиин Гранди ливори".

Интерес предизвика офертата на сдружение “ДМХ”, съставено от турската “Доуш”, руската НПО “Мостовик” и варненската “Хидрострой”. “Мостовик” е една от най-големите руски строителни компании с 20-годишна история и над 800 изградени и проектирани сложни съоръжения в Русия и чужбина. Годишният обем на строително-монтажните работи на “Мостовик” надхвърлят 45 милиарда рубли, а служителите ѝ са над 17 000. Това е вторият търг за инфраструктура, финансиран от еврофондовете, към който руснаците проявяват сериозен интерес. Заедно с варненската “Хидрострой” (управлявана от общински съветник от ГЕРБ Николай Пашов) “Мостовик” участва в търга за изграждането на метрото от “Цариградско шосе” до летището. Там предстои отваряне на ценовите оферти.

Друг интересен участник е обединение на испанската “ФСС Конструкцион” и пернишката “СК 13 Пътстрой”. Испанците изграждат българската част на “Дунав мост II”, като работата им у нас бе съпроводена с доста проблеми и в крайна сметка се стигна до оскъпяване на съоръжението. Това е първият търг за магистрално строителство у нас, в който “ФСС” решава да се включи.

Чуждестранното участие в конкурса е допълнено от германската “Макс Бьогл”, която е в съдружие с варненската “Инжстрой” и обединението на австрийската “Порр Техновал” - “Порр Струма 2”.

“Главболгарстрой” е в същата конфигурация, с която спечели търга за лот 1 на “Струма” - с италианската “Импреза” и софийската “Пътстрой – 92”.

“ПСТ Холдинг” на Васил Божков е в обединение с испанската “Аксиона” и германската “Хохтийф Салюшънс”.

Австрийското “Порр Бау” е заедно със специализираната в строителството на пътища “Теераг Асдаг”, отново от Австрия. “Порр” придоби “Теераг” през 2011 г.

“Трейс Груп Холд” се е сдружила с испанското “Обраскон Уарте Лайн”. Строителното дружество е познато у нас с чешкия си клон “ОХЛ”, който редовно участва в проектите за инфраструктура, финансирани от еврофондовете.

Последният участник е софийската “Монолит”, специализирана в гражданското строителство, която се е обединила с непознат за българския пазар играч в пътното строителство в Германия - “Бикхардт Бау”.

Споделяне
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?