Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За трети път делото за катастрофата край Своге е върнато на прокуратурата

5 коментара
Снимка: МВР

За трети път делото за тежката катастрофа край Своге през 2018 г., при която загинаха 20 души, е върнато на прокуратурата за доразследване. Отново са констатирани неясноти, които трябва да бъдат установени, става ясно определение на апелативния съд в София. Новината бе съобщена първо от Нова телевизия.

Така за пореден път началото на съдебния процес се отлага. Обвиняем за катастрофата е шофьорът на падналия в дерето автобус Григор Григоров, както и още петима души, отговаряли за ремонта на въпросния участък.

Превишена скорост

След трагедията през 2018 г. прокуратурата повдигна обвинения първо на Григоров. После обаче се оказа, че пътят е бил ремнонтиран некачествено и сцеплението на асфалта с автомобилните гуми е много слабо. Затова към отговорност бяха привлечени и Бисер Иванов, изпълнителен директор в "Трейс", Иван Иванов, технически ръководител на ремонта, Светослав Трифонов, шеф на асфалтова база в Костинброд, Михаела Томова, строителен инженер от фирмата за надзор и Стела Попниколова, шеф в дирекция в агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Заради скандала с ремонта тогавашният регионален министър Николай Нанков подаде оставка. С поста си се раздели и МВР-шефът Валентин Радев.

Сериозни пропуски не се откриват едниствено в обвинението срещу Григоров, става ясно от съдебното определение. Според прокуратурата той е шофирал с превишена скорост, което е спомогнало за инцидента.

Не такава е ситуацията с останалите обвиняеми. С внесения наново обвинителен акт са отстранени само част от неяснотите, но пък са допуснати други, посочват съдиите Весислава Иванова, Калин Калпакчиев и Величка Цанова.

"Обобщено за петимата подсъдими – служители по транспорта, обвинителната теза все така продължава да е неясна, тъй като не е очертано фактологично вмененото бездействие на всеки от подсъдимите в етапа, изпълнението и респективно контрола за избягване именно на недостатъка, довел до некачественото изпълнение на асфалтовата настилка, за да се приеме, че има фактология досежно изискуемата от закона причинно-следствена връзка между неизпълнените задължения на служителите по транспорта и настъпилия резултат", пише в определението им.

Съдиите заявяват, че като начална дата за периода на извършване на престъпленията е посочен 21 юли 2014 г., когато е започнал ремонтът на отсечката.

"Но е несъмнено, че няма как в един и същ момент да възникнат едновременно функциите по фактическо изпълнение и контрол за различните етапи от ремонтните дейности. Те не могат и да приключат по едно и също време. Обвинението продължава да е неясно и защото не е очертано на кой етап е допуснат недостатък, отговорен за който е всеки от петимата подсъдими", заявяват магистратите.

Не особено ясно е и обвинението срещу шофьора, тъй като в един момент се говори за бетонен фундамент, в чийто край имало знак за ограничение на скоростта. Въпросният фундамент обаче е описан само на едно място в документа и не се разбира къде точно е бил знакът.

Затова делото отново се връща при прокуратурата. Определението на апелативния съд е окончателно.

И още веднъж

Това не е единственото дело, започнало след катастрофата. По отделно разследване бяха обвинени бившите шефове в АПИ – Светослав Глосов и Дончо Атанасов – за това, че не се предприели действия, за да бъде усвоена гаранцията по ремонта, както и да се приведе качеството на настилката в състояние безопасно за движение. Това дело също бе върнато от съда, а в крайна сметка производството бе прекратено от прокуратурата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Авакум Захов
    #5

    Някой да не си помисли, че "отговарялите за ремонта" ще бъдат осъдени.

  2. Bлaдo
    #4

    освен че сега е заета с политика, "прокуратурата" ни и без това толкова си може: както и да се пъне, все са й негодни материалите за в Съда...

  3. Quo
    #3

    Не обръщайте вниманието към полазата от българсакта прокуратура. Тя сега се занивама с политика. ДПС и ГЕРБ са участници в предсоящите избори и трябва да работи на пълни обороти... да премахва политически препятствия.

  4. Нато Натов
    #2

    Така се замитат следите за да няма виновни. Какви неясноти ще установяваш след 5 години?

  5. BOKOEIZMET
    #1

    Истината е че строителството на "гербаджийските боклуци" (това е цитат) е тежко некачествено. Навсякъде по веригата са се крали средства и материали. Дебелия строител от село Банкя е просто един убиец. Той с радост краде парите и не му дреме, че нарочно убива ежедневно българи по пътищата на България, посредством жалкото му разбиране за управление. Но нищо повече не може да се очаква от един "гербаджийски боклук" (отново не е обида, а цитат)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.