Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За Великден ще бъдат пуснати 7.5 км от скоростния път Мездра - Ботевград

Регионалният министър не се ангажира със срок за приключването на пътя до Видин

2 коментара
Пътен възел Новачене

За Великден ще бъде пуснато движението по част от скоростния път Мездра - Ботевград в участъка между селата Новачене и Скравена с дължина около 7.5 километра, включвайки и обхода на Новачене. Това съобщи министърът на регионалното развитие арх. Иван Шишков, който провери на място изграждането на скоростния път.

Става въпрос за изграждането на първия участък с дължина от 19.3 километра от скоростния път от Ботевград до Люти дол. Той се строи от обединение "Геопът лот 1" с водещ партньор "Геострой" АД и "Пътстрой-92" АД. Те спечелиха обществената поръчка през 2019 г. с цена от 160 млн. лв. с ДДС. Началото на строителството беше дадено през октомври 2019 г.

Сега се оказва, че тогава е било издадено разрешително за строеж само за 1 километър от пътя, а следващите са издадени чак в края на 2020 г., посочи арх. Шишков.

От обясненията му стана ясно, че забавянето на обекта се дължи изцяло по вина на държавата. Причината е в забавянето на одобряването на подробните устройствени планове и последващите отчуждения. Освен това се е наложило препроектиране на кръговите кръстовища в пресичане на две нива, за да може скоростният път да няма конфликтни участъци, разясни регионалният министър.

"С днешна дата напредъкът е изключително голям и продължаваме да работим интензивно", отчете арх. Шишков. Той посочи, че през последните 6 - 7 месеца са работили интензивно с обединението "Геопът лот 1".

Участъкът от пътя между селата Новачене и Скравена, който ще бъде пуснат в експлоатация за Великден в средата на април 2023 г., е с отделно разрешително за строеж и ще бъде въведен в експлоатация с всички разрешителни, каза арх. Шишков.

Той посочи, че до момента на строителите са изплатени 75 млн. лв. "Както забелязвате имало е смисъл да платим. Когато строителят напредва е съвсем разумно ние да плащаме, за да може да го стимулираме, така че той да си върши работата. Когато държавата е неизправна страна не може да иска нищо от строителя. Когато държавата е изправна страна може да изисква строителят да строи в срок и качествено и ние това правим", коментира регионалният министър. Той благодари за свършената работа от изпълнителя на обекта.

По проект инспектираният участък ще е с две платна с по две ленти за движение в посока. Трасето следва съществуващия път, който се разширява до новия габарит от 20 метра. Освен това в този участък има изпълнение на три кръстовища, два пътни възела и пресичания на две нива, два нови моста.

За този участък в момента се правят изменения в Подробния устройствен план, за да се променят предвидените кръгови кръстовища, каза арх.Шишков.

"Работим, за да бъдат изградени така, че този път да бъде с истински статут на скоростен път и очаквам до около месец и половина да бъдат одобрени ПУП-овете", допълни той.

Строител на другият участък от скоростния път между Мездра и Ботевград е обединение "МБ Лот-2-2019" ДЗЗД начело с "Европейски пътища", които спечелиха обществената поръчка с цена от близо 267 млн. лв. без ДДС за 13.5 километра.

Заради препроектирането по договорите с двамата строители бяха подписани допълнителни анекси, което оскъпи строителството на пътя.

По тези договори няма раздадени аванси, а строителите ги изпълняват за своя сметка след теглене на банкови заеми. Това е единственият път, по който строителят авансово и за своя сметка строи, а чак след актуване на изграденото му се плаща.

Регионалният министър не се ангажира кога ще бъде пуснат в експлоатация скоростният път Мездра - Ботевград, както и продължението му до Видин.

"За завършването на целия скоростен път от Видин до Ботевград много трудно някой може да се ангажира със срок", каза арх.Шишков. Навремето тогавашният премиер и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов обещаваше това да се случи до края на 2021 г.

"Когато една процедура не зависи от одобряващия орган изцяло, какъвто е случаят, никой не може да каже кога може да завърши строителството и всяко говорене в тази посока би изглеждало просто обещание без да бъде покрито във времето", каза арх. Шишков.

От скоростния път още един участък между Видин и Руженци се строи след проведена обществена поръчка от обединението "Северозапад Лот 1" с водещ партньор "Нивел строй". Останалите участъци до Монтана бяха раздадени по схемата с инхаус договорите от държавната "Автомагистрали" с аванси напред. По тях напредък има единствено отсечката, която се строи от "ГБС Инфраструктурно развитие" според местните хора.

От обясненията на регионалния министър арх.Шишков стана ясно, че там държавата се бави с одобряването на подробните устройствени планове и отчуждаването на терени. Въпреки това той увери, че в момента се работи интензивно. За участъка между Враца и Монтана все още обаче не е направено проектирането на пътя - повече от три години след първата копка на скоростния път Видин - Ботевград.

Проблемите с изграждането на пътя са изключително големи и всеки километър магистрала и скоростен път в Северозападна България са много важни за хората, каза арх.Шишков по време на инспекцията в село Новачене.

Заедно с него бяха още заместник-министърът на регионалното развитие Николай Шушков, председателят на Управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" Венцислав Ангелов, кметът на Ботевград Иван Гавалюгов и кметът на село Трудовец Еленко Иванов. Представителите на местната власт запознаха министъра с наболели проблеми по инфраструктурни обекти и получиха уверение, че ще се търсят начини за решаването им.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мазен Кумунис
    #2

    Добрите нови ученици и наследници на доктора на науките Бойко Велики! Само, че има много вода да изтече докато постигнат неговите километри построени магистрали! ;)

  2. Име1234
    #1

    А сети ли се Шишков да провери дебелината на настилката? Да не се окаже, че липсват някакви си 10 сантиметра.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.