Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За завършилите "Математика" безработица у нас няма

От 2014 г. насам студентите са намалели толкова, че все едно са закрити едновременно СУ и УНСС

1 коментар
Георги Стойчев, Снимка: БГНЕС

Безработицата сред младите хора, завършили висше образование в направление "Математика" през последните пет години у нас, е 1%, което прави общо 5 души.

Това сочат данни от Рейтинговата система на висшите училища в страната, цитирани в четвъртък от изпълнителния директор на "Отворено общество" Георги Стойчев.

Рейтингът на университетите дава информация с голяма степен на точност, защото проследява реализацията на завършилите студенти на базата на регистрираните трудови договори и на отчетения в НОИ осигурителен доход.

През последните пет години у нас висши училища са завършили към 250 000 души. Около 80% от тях или около 200 000 души се реализират на трудовия и осигурителния пазар у нас, а около 20% или към 50 000 души са извън националния трудов пазар, тоест голяма част от тях най-вероятно са заминали в чужбина, сочи анализът на Стойчев.

По думите му едва 2.5% или 6000 души от завършилите през последните пет години висшисти са регистрирани като безработни в бюрата по труда. В някои образователни направления безработицата е почти нулева – 2% или 170 души, завършили "Информатика", и 1% или общо 5 души в направление "Математика".

Половината от завършилите висшисти не работят на позиции, за които се изисква висше образование, каза още Стойчев.

Въпреки това, като цяло новозавършилите младежи получават по-висок осигурителен доход от средния за страната – тоест 1151 лв., което е с около 20% повече от средния осигурителен доход. В определени направления, като например "Информатика", изучавана в Софийския университет, осигурителният доход е 3800 лв. на месец.

Има намаление на студентите с 40 000 души спрямо 2014 г., което прави 15% спад. "40 000 студенти по-малко означава, че за няколко години са закрити два университета от порядъка на Софийския университет и УНСС, защото общият им брой студенти е по-малък от тази бройка", обясни Стойчев.

По думите му в определени направления спадът на обучаваните студенти е драматичен. Например, намалението на обучаваните в направления "Икономика" и "Администрация и управление" е с около 30% спрямо 2014 г. В същото време има увеличение с 80% на студентите по "Медицина" и с 10% - на тези по "Информатика и компютърни науки".

Определени висши училища усещат промените много сериозно. Например, студентите в Стопанската академия в Свищов са се свили наполовина за пет години, а в Нов български университет обучаващите се в направление "Икономика" са в пъти по-малко.

"Това са промени, които се случват със скоростта на светлината", обобщи Георги Стойчев.

По думите му в следващите пет години висши училища у нас ще завършат 230 000 студенти. Вероятно около 185 000 от тях ще се включат в пазара на труда. От завършилите в направление "Икономика" ще са се обучавали към 40 000 души, в "Администрация и управление" – 18 000, в "Информатика и компютърни науки" – 16 000, "Право" – 9000, "Туризъм" – 5000.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #1

    Математиката е много приятна дисциплина, ако се преподава правилно. Ето едно мнение на 8-класник: добър преподавател е този, който обяснява всяка задача от урока, при изпитване разделя задачите по сложност и дава възможност всеки да определи дали иска задача за тройка или за шестица. Лошите учители, които накараха децата и студентите да намразят математиката, предпочитат самостоятелната работа на учениците /решавай сам/, не обясняват нещата, които се повтарят /не обяснявам нещо, което съм казала/ и изпитват на тест от 20-40 задачи, които всъщност изискват изчисление и математическо мислене, а не ограждане на верния отговор.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.