Задължителните колани в автобусите - от средата на 2019 г.

Въвеждането на задължителни колани и видеорегистратори в междуградските автобуси беше прието окончателно от депутатите в петък.

Поправката беше внесена спешно след катастрофата край Своге, в която загинаха 17 души. За новия текст в Закона за пътищата гласуваха 79 депутати, 20 се въздържаха. Изискването ще важи за всички превозните средства от категории D1, D1Е, D или DE. Превозвачите обаче текстовете са некомпетентно написани и приети и въвеждат колани и за автобусите на градския транспорт.

В момента изискване за задължително ползване на колани има само за автобусите, които фабрично са оборудвани с такива. Ако новият текст бъде приет окончателно, автобусните фирми ще трябва да инвестират в поставянето на колани и на по-старите рейсове. Срокът за това ще е 9 месеца от приемането на закона или към средата на следващата година.

Фирмите ще плащат глоби от 3000 лева, ако използват автобуси, които не отговарят на изискването.

"Коланите ще действат във всички случаи, когато линиите са над 30 км еднопосочно, когато имаме превоз на деца и ученици. Това е задължението. В останалите случаи, които касаят градския транспорт основно, няма да се налага, както и в момента не се налага, да се ползват колани", обясни депутатът от ГЕРБ Станислав Иванов. Според него около 1000 са автобусите в страната, които нямат фабрично поставени колани.

Според председателя на новосъздадената Конфедерация на автобусните превозвачи (тя обединява 7 от организациите в бранша - б.а.) Магдалена Милтенова текстовете са така написани, че важат и за градските автобуси. Изключение за коланите има при специализиран превоз до 30 км и то по общински пътища. Това на практика засяга превоза на работници, например, но не и градските автобуси, които извършват обществен превоз. "С така заложените текстове се изисква и в градските автобуси да бъдат въведени колани. Това е несериозно и може би в Европа ще ни се позабавляват на глупостта", коментира Милтенова пред "Фокус". Тя добави, че превозвачите искат спешна среща още в понеделник с премиера Бойко Борисов по въпроса.

В закона от няколко месеца има и глоба за пътници, които се возят в публичния транспорт без колани. Тя е 50 лева.

С промените в закона се изисква още превозвачите да пазят записите от видеорегистраторите в автобусите. Ако не го направят, са заплашени с глоби от 1500 лева. Целта на тази поправка е да може записите да се преглеждат при инциденти на пътя.

В същото време "Галъп интернешънъл" разпространи резултати от своя анкета, които показват, че 75% от българите смятат, че коланите биха подобрили безопасността при пътуване с автобус. Мнозинство от 66 на сто подкрепя коланите да са задължителни за междуградските превози.

"Очевидно е, че общественото мнение е узряло за идеята, която няколко пъти беше на практика отложена заради липса на политически действия", коментират от социологическата агенция.

Превозвачите обаче се обявиха срещу изискването за задължителни колани. Според тях фабрично поставени колани има само на автобусите, произведени след 2008 г., а конструкцията на по-старите не би трябвало да се променя.

Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?