Задължителните колани в автобусите – палиативна или ефективна мярка

Промяната ще има и икономически ефект, за който държавата все още не говори – а трябва

Задължителните колани в автобусите – палиативна или ефективна мярка

След поредната катастрофа край Своге, отнела живота на 17 души, на дневен ред – за кой ли път, излезе предъвкваното от години задължаване на всички лицензирани автобусни превозвачи да оборудват превозните си средства с колани за пътниците.

През ноември 2017 г. - отново в резултат на инцидент с 11 загинали за два дни край Микре, транспортният министър Ивайло Московски се закани до няколко месеца всички обществени превозни средства да бъдат оборудвани с колани за всички пътници, както и видеорегистратори за следене онлайн от фирмите за всичко случващо се в автобусите и около тях.

Няколко месеца по-късно обаче това не е факт, а през април 2018 г. още шестима загинаха в нова катастрофа на магистрала "Тракия" с автобус – и то нов и оборудван с колани - на "Юнион Ивкони", която е един от най-големите превозвачи у нас. И отново се заговори за същите мерки ..., но нищо не се направи. След фаталния 25 август управляващите декларираха, че този път това ще се случи и още в началото на септември, като заработи парламентът, ще се приемат поправки в Закона за движение по пътищата.

Единично вместо комплексно решение

Намерението засега изглежда категорично, но според експерти не трябва да се гледа на него като на ефективно решение на проблемите с пътните инциденти, защото всъщност проблемът е много по-широк и се нуждае от комплексни мерки.

От политическата камбанария оборудването на всички автобуси с колани и видеорегистратори трябва да стане незабавно. Такова намерение обявиха от ГЕРБ, чиито депутати скоростно ще внесат поправките, за да не се налага процедура по съгласуването им в Министерския съвет, обществено обсъждане и приемане от кабинета.

БСП не пропусна да поиска директно оставката на премиера Бойко Борисов. Коалицията "Демократична България" се ограничи с тази на транспортния министър Ивайло Московски заради това, че за три мандата начело на ведомството не е успял да въведе задължителни предпазни колани за пътниците на всички автобуси за крайградско пътуване. "Демократична България" призова също шофьорите да са длъжни да проверяват дали пътниците са си сложили коланите и да отказват тръгване, ако това не е така, както и да се направи информационна кампания в обществото за необходимостта от коланите. Да се извърши и одит на пътната агенция за възлаганите от нея ремонти и за оставки на отговорните за това да не бъде ремонтиран злополучният участък край Своге, настояват още от ДБ.

Според последните намерения с предпазни колани трябва да се оборудват всички автобуси на лицензираните превозвачи, извършващи превози на разстояние над 30 км. В момента у нас са регистрирани близо 1500 автобусни превозвачи, които разполагат с почти 13 хил. превозни средства. Преди ден Бойко Рановски, новият шеф на Автомобилна администрация, която лицензира превозвачите, каза, че половината от тези 13 хил. автобуса са произведени преди 2006 г., след която производителите са длъжни фабрично да слагат колани на седалките.

Неяснота за икономическия ефект

Нито транспортното министерство, нито фирмите в бранша се наеха да кажат какви са необходимите инвестиции за монтирането на колани в старите автобуси или подмяната на целите седалки, тъй като някои от тях не позволяват преоборудване. Отделено фирмите ще имат разходи за минаване на технически тестове дали извършените от тях промени отговарят на конструктивни изисквания и покриват действително стандарти за безопасност. Отделно трябва да платят и за пререгистрацията на преоборудваните си автобуси.

Не е представен анализ и как разходите за преоборудването на автобусите ще повлияят върху цените на билетите за междуселищните превози, тъй като мярката засяга основно малките фирми с по няколко автобуса, изпълняващи обществени поръчки за пътувания на извънградски разстояния, или т.нар. случайни превози. Именно такъв бе автобусът, катастрофирал на пътя в Искърското дефиле.

Често тези фирми дори получават дотации от общините за извършваните превози, за да могат цените на билетите да са по джоба на хората от малките селища, ползващи тези услуги.

В транспортното министерство смятат, че ако автобусните превозвачи искат да продължат работата си, трябва да изпълнят бъдещите изисквания, а общините, ако не искат да повишат цените, могат да субсидират превозите.

Още в понеделник от Българското общество на шофьорите обаче поставиха под съмнение ефективността на мярката задължителни колани.

Превозвачи искат дискусия за намиране на най-работещото решение

Ден по-късно Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи и съдружник в "Юнион Ивкони", която е в процедура по сливане, коментира пред Mediapool, че със спешната поправка "за пореден път се замазва ситуацията" и "това са палиативни мерки", които сами по себе си няма да променят нищо друго, освен да се създаде разделение между малките и големите в бранша. Според него трябват множество действия не само по отношение на автобусите, но и за останалия автомобилен парк, за контрола на пътя и върху годността на возилата и мерките да се вземат след широка публична дискусия, в която водеща да е сигурността, а не икономическите интереси на една или друга група.

 

Само оборудването с колани на старите автобуси няма да реши проблемите с жертвите при катастрофи, смята Константинов. Дори може да ги влоши, ако просто се монтират коланите, тъй като има седалки, които са проектирани при удар да издържат само собствената си тежест и ако се прибави към нея и тази на пътника, може да изхвърчат седалките директно със закопчалия се пътник, посочи той. Според него не е ясно доколко ще има ефект дори смяната на седалките с такива с колани, каквато според транспортното министерство може да се извърши. Причината е в техническите специфики на возилата и по-скоро превозвачите трябва да бъдат притиснати да подменят автобусния си парк с нов, стана ясно от думите му. Константинов смята, че преди да се гласува решението за задължителните колани в старите автобуси, трябва да се потърси експертното мнение дали това е възможно и има ли смисъл.

 

Слагат ли се коланите в автобусите?

 

"Нашите автобуси какво като имат колани!? Много рядко се ползват. Дори и водачът да откаже да тръгне, ако не са закопчани, не може да тръгне после да проверява пътниците дали не са ги откопчали по време на пътуването", коментира той. По думите му и най-скъпият и нов автобус не разполага със система от датчици, разположени на всяка седалка, които да сигнализират водача за откопчан колан на конкретно място.

 

Видеорегистраторите могат да установят "нарушители", макар и обхватът им да не е пълен, но шофьорите или стюардите, каквито има само при по-дългите пътувания, реално нямат правомощия да предприемат друго, освен да се разправят или да се спре автобусът и нещата да се оставят на съвестта на сгафилия или на гнева на спътниците му. Според транспортното министерство обаче при онлайн наблюдение през тези устройства може да се алармират отговорните органи и да се прати проверка, докато пътува автобуса, за да се глоби нарушителят.

 

Според представителя на сдружението, обединяващо по-големите автобусни превозвачи, е нелепо да се твърди, че 20-годишен автобус може да предлага качествена и сигурна услуга и "ако се реши автобусите да са до 5 години, ще спечелят всички". Но и това няма да промени нещата, ако останалият автомобилен парк по пътищата е "гробницата на Европа", смята той и даде пример с априлската катастрофа с нов автобус с колани на неговата фирма, взела 6 жертви.

 

Константинов смята, че проблемът е в цялата система и нейният модел трябва да се промени – през повишаване на данъците за старите автомобили и изисквания за таван на възрастта на автобусите, през техническия контрол над моторните превозни средства, които в момента приключва в сервиза при прегледа, до цената на автобусните превози, която по думите му у нас е в пъти по-ниска от европейските тарифи.

 

Цената на реформата все трябва да се плати

 

От Министерството на транспорта също признават, че именно заради цената обществените поръчка за междуселищни превози се печелят от малки фирми със стари автобуси. Големите превозвачи не могат да предложат търсените от местната власт цени на билетите и техните оферти са по-скъпи и затова дори вече не участват в такива процедури, сочи анализ на ведомството.

 

Според бизнеса, така и така на места цените на билетите се дотират от общините, въпрос на политическа воля е тези дотации да се увеличат, за да получат пътниците по-комфортен и по-сигурен транспорт.

 

Очевидно темата е доста по-всеобхватна и ограничаването на трагедиите по пътищата не се изчерпва с представените на обществеността мерки след поредната катастрофа с много жертви. Съвсем не опира само до това да се накара една част от бизнеса да инвестира в колани, което неизбежно ще доведе до изхвърляне на по-малките фирми от пазара, освен ако не бъдат дотирани.

 

Безспорна е необходимостта от използването на предпазни колани във всяко превозно средство (е, извън градския транспорт, където има правостоящи). Но в същото време най-сетне да се разработят и приложат всеобхватни, разумни и наистина работещи решения. Колкото и тежка да е, тяхната цена не е съизмерима с тази на човешкия живот.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес