Задължително "черни кутии" в европейските автомобили от 2022 г.

Задължително "черни кутии" в европейските автомобили от 2022 г.

От 2022 г. европейските автомобили задължително трябва да са оборудвани с технологии за предупреждаване за сънливост на шофьорите, с интелигентни системи за регулиране на скоростта и със записващо устройство в случай на злополука като "черните кутии" при самолетите. Около това решение се обединиха европейските институции във вторник.

Целта е новите технологии на пазара да помогнат за намаляване на броя на смъртните случаи и нараняванията по пътищата ни, 90 % от които се дължат на човешка грешка. През май 2018 г. Комисията предложи конкретни мерки за безопасност на превозните средства да станат задължителни, в т.ч. системи за ограничаване на опасните мъртви зони в камиони и автобуси и технология за предупреждаване на водача при сънливост или разсейване.

Мерките също така ще насърчат иновациите и конкурентоспособността на европейската автомобилна промишленост в световен мащаб.

"Всяка година по пътищата ни загиват 25 000 души. По-голямата част от тези злополуки са вследствие на човешка грешка. Можем и трябва да действаме, за да променим това. С новите усъвършенствани устройства за безопасност, които ще станат задължителни, можем да постигнем въздействие, аналогично на това при първоначалното въвеждане на обезопасителните колани. Много от новите устройства вече съществуват, по-специално при автомобилите от по-висок клас. Сега повишаваме нивото на безопасност във всички класове и проправяме пътя към свързана и автоматизирана мобилност на бъдещето", каза Елжбета Бенковска, комисар по въпросите на вътрешния пазар, промишлеността, предприемачеството и МСП.

След три години леките автомобили и микробуси трябва да имат предупредителна система при напускане на пътната лента, усъвършенствана система за аварийно спиране и обезопасителни колани, подобрени чрез изпитвания на сблъсък.

Заложени са изисквания за подобряване на пряката видимост на водачите на автобуси и камиони и отстраняване на мъртвите зони, както и системи в предната част и отстрани на превозното средство за откриване и предупреждаване за уязвими участници в пътното движение, особено при завой.

Комисията очаква предложените мерки да помогнат за спасяването на над 25 000 човешки живота и за предотвратяване на най-малко 140 000 тежки наранявания до 2038 г. Това ще допринесе за дългосрочната цел на ЕС — до 2050 г. броят на загиналите и тежко ранените да бъде почти нула.

Освен защитата на хората по европейските пътища новите усъвършенствани устройства за безопасност ще помогнат на водачите да свикнат постепенно с новите системи за оказване на
помощ при шофиране. Повишаването на степента на автоматизация крие значителен потенциал за компенсиране на човешките грешки и предлага нови решения във връзка с мобилността на възрастните и хората с физически увреждания. Всичко това следва да подсили общественото доверие и приемът на автоматизирани превозни средства в подкрепа на прехода към автономно шофиране, посочва се в съобщение на Европейския парламент..

Постигнатото от Европарламента, Съвета и Комисията в рамките на т.нар. тристранни преговори политическо споразумение предстои да бъде официално одобрено от Европейския парламент и от Съвета. Новите устройства за безопасност ще станат задължителни от 2022 г., с изключение на системите за пряка видимост за камиони и автобуси и разширената зона за удар на главата за леки автомобили и микробуси, които ще последват по-късно поради необходимите промени в проектирането на конструкцията.

Споделяне

Още по темата

Още от Европа

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?