Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Задава се "конкурент" на Босфора и Дарданелите

18 коментара
Задава се "конкурент" на Босфора и Дарданелите

Русия и Иран изглежда реанимират проекта за строеж на Трансирански канал, обмислян в двете страни още от края на 19-и век. Подтикват ги навярно влошените отношения с Турция, която заедно с НАТО контролира черноморските проливи - Босфора и Дарданелите, пише руското електронно издание Росбалт, цитирано в петък от БТА.

Предвижда се между Каспийско море и Персийския залив да бъде прокопан 700-километров канал - изцяло през иранска територия. Проектът дейно се обсъжда, съобщи неотдавна посланикът на Иран в Русия Мехди Санаи. Руската страна още не е правила официални изявления по въпроса.

Замисълът не само доста променя транспортната логистика, а най-малкото засилва геополитическото влияние на Русия и на Иран, намалявайки влиянието на Турция, тъй че буди множество въпроси от най-различно естество, пише руското издание.

Осъществен, проектът би осигурил на Русия и повечето страни в постсъветското пространство и Европа пряк излаз към Индийския океан - при това според експерти пътят ще е двойно по-къс от водния маршрут през Турция. Оптимистични изчисления сочат според защитници на инициативата, че каспийско-персийският канал ще може да се използва още от 2020 г.


Перспективата привлича днес Русия, Иран и още много страни, доколкото става дума за алтернатива на проливите Босфор и Дарданели, контролирани от Турция, която използва привилегированото си положение с политически цели. При това новото трасе между Каспийско море и Залива ще конкурира донякъде и Суецкия канал, продължава Росбалт.

С оглед на всичко това ролята на Русия и на Иран в региона може съществено да нарасне, освен това ще се активизира морската търговия между Руската федерация, държавите от региона, Китай и Индия.

Оценките за стойността на проекта варират от 10 до 30 милиарда долара. Инвестициите вероятно ще се изплатят за пет години, а годишната печалба се очертава да е близо 3 милиарда долара.

Колкото до въпросите към проекта, с особена острота ги поставя примерно KazAnalytics. Изданието е убедено, че строежът на канала ще срещне големи трудности и ще се проточи с десетилетия: "Защото един канал, дълъг стотици километри, няма как да бъде укрепен само с бетон. Нужни са нови материали и челни технологии, също и време, за да бъдат разработени, изпробвани и внедрени".

Като пречка за изграждане на канала се посочва и фактът, че "характерни белези на региона са сложният географски релеф и различната структура на скалите (. . .) Ще трябва да се пробият милиони кубични метри скали, което изисква колосални ресурси и финансови разходи. А един толкова дълъг канал през иранска територия може да причини и наводнения, които на свой ред да предизвикват по-чести земетресения в страната, където те бездруго не са рядко явление".

"Отделна тема" нарича KazAnalytics техническите и екологическите проблеми на бъдещата водна артерия. Така например "каналът ще трябва да се запълни с големи количества вода - 10 процента от водния обем на река Волга. Освен това по време на строителството неизбежно ще трябва да бъдат евакуирани селища и да се плащат значителни обезщетения на жителите. Не е изключено също да се зародят социални недоволства в различни слоеве от иранското общество".

Изданието сочи и други аргументи срещу строежа на канала, като изтъква, че "проект от такъв мащаб още не е имало на нашия континент. Затова все още липсва единно мнение доколко е осъществим този замисъл".

Същевременно то признава, че начинанието със сигурност е актуално за Иран: "На първо място страната ще се сдобие с невиждана досега национална транспортна мрежа, която ще модернизира, оптимизира, ускори и улесни пътническите и товарните превози по море, сред които най-важно значение ще има транспортирането на енергийни ресурси - петрол и газ. И ако бъде реализирана, новата водна артерия, ще съедини всички каспийски страни с Персийския залив, с Индийския океан, после ще отвори пътища към Африка и Азия. Това на свой ред ще разшири търговско-икономическите и геополитическите възможности на каспийските държави. В крайна сметка се очакват значителни промени в целия регион, засягащи включително световния търговски баланс".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Филка Русофилка
    #18
  2. Rhapsody of fire
    #17

    Този проект ще се реализира точно толкова, колкото във Васюки се проведе първият междупланетен шахматен конгрес. Съвсем отделно - да обмисляш да свържеш с плавателен канал море със сладководно езеро (каквото е Каспийско море)означава да унищожиш цялата му съществуваща флора и фауна. Но за руснаците с тяхната уникална "душевност" и ненормалните аятоласи в Иран - няма нищо невъзможно :(((

  3. blue velvet
    #16

    Сержант Пиперков, да има такъв канал, който по скоро е каналче за лодки и в по голямата си част използва коритото на една река. Макс.височина на релефа който пресича е едва 150 м. Докато в Иран ще се пресичат планини. Франция се е опитала да построи подобен канал в Панама,но не успява и проектът е довършен от Сащ. Строежът на 77 км. Панамски канал продължава 35 години и загиват общо 26500 работници. Т.е. докато рашките построят 700 км канал ще са минали 100 години, а дотогава може би ще са открили телепортацията и по канала ще плават само платноходки.

  4. Bлaдo
    #15

    айде руските тролетарии да поспрат с цитирането на пропагандни небивалици от ... панаира ВДНХ-а (ха-ха) в мАсква :-))) ... руснаците НЯМАТ технология (нито пари) за такова съоръжение. Вече трета година не могат да почнат "моста" през Керченския пролив (да свържат Крим), камо ли да да направят 700 км канал... :-)) ... да не говорим, че тоя "каналь" би повторил с Каспийско море това, което зловещият "подвиг" на сТалинското сССр направи с Аралско море - пресуши го и го уби. ... градежът го НЯМА в руската психика! Там има само рушене, съсипия и пияндурска грандомания.

  5. Коментарът е изтрит в 13:11 на 21 май 2016 от автора.
    #14
  6. Sgt. Pepper
    #13

    Мораво кадифе, имем пред вид построените именно от Франция през 17 век 240 километра от т.нар. Canal du Midi, замислен да свърже Средиземно море с Атлантика.

  7. blue velvet
    #12

    Руснаците пак си фантазират. Каналът до Босфора който искат да строят турците се изчислява за 40 милиярда долара и е само с дължина 40 км. А тия рашки смятат 700 км за 30 млрд! То като техните атомни централи. Казват че струва 3 млрд.евро, но се оказва че възлиза на 20 млрд. Този канал по най груби сметки ще струва от 400 до 600 милиярда долара,което пък е половината от руския бюджет. И друго как ще се изплатят инвестициите? Кой ще плаща там, когато има безплатен достъп до Русия през Босфора. На Тюркмения, Азербайджан и Иран този канал не им е нужен. Искa го Русия и то само с военни цели.

  8. blue velvet
    #11
  9. Sgt. Pepper
    #10

    ПП. Независимо от всичко, ние от европейския съюз и НАТО трябва като един да застанем СРЕЩУ плановете за новия канал, да защитим братска Турция от попълзновенията на Путин и аятоласите и да дапазим цветущата природа по тия места от навдисващата екологична катастрофа. Много по-разумно е да подкрепим проекта на Ердоган за канал, който дублира Босфора, но ще минава изцяло през турска територия и ще бъде под контрола на НАТО!

  10. Sgt. Pepper
    #9

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.