Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Задава се опасност от по-несправедливи сметки за вода

Разпределянето на "общото потребление" на брой имоти ще увеличи жалбите

9 коментара
Задава се опасност от по-несправедливи сметки за вода

Публикуваната за обществено обсъждане нова Наредба за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи може да задълбочи проблема с начисляването в индивидуалните сметки за вода в един блок на "общото потребление" и това да става по по-несправедлив начин. Това стана ясно по време на дискусия по проблеми на гражданите при формирането на сметки за вода организирана от омбудсмана Мая Манолова във вторник.

Проблемът идва от т.нар. разход за "общо потребление" или разликата между показанията на общия водомер във входа и сбора от данните на индивидуалните водомери. Според сегашната наредба тази разлика се разпределя пропорционално според индивидуалното потребление на всяко от жилищата. Или образно казано имотът, консумирал най-голям дял от миналото през общия водомер количество вода, плаща и най-висок дял от "общото потребление". Новата наредба предвижда "общото потребление" да се разпределя в сметките на клиентите поравно, независимо кой колко вода е харчил и дали въобще е обитаван имотът.

По думите на зам.-министъра на регионалното развитие Малина Крумова, която се включи в дискусията, в момента разликата в показанията на водомерите се поема от основно от добросъвестните потребители, които си плащат сметките за вода и пускат инкасаторите у дома.

Според автора на наредбата – регионалното министерство, новият начин ще е по-справедлив.

Ефектът ще е нови жалби

Омбудсманът Мая Манолова обаче е на противоположното мнение. Според нея новият модел за формиране на сметките ще доведе до нови жалби от страна на потребителите и междусъседски войни. Тя даде за пример как при новото положение на самотно живееща възрастна жена в гарсониера ще ѝ бъдат начислявани разходи за "общо потребление", колкото на 5-членно семейство в тристаен апартамент или търговски обект в същата сграда.

Общественият защитник посочи, че в момента при нея постъпват стотици жалби, в които хората недоволстват най-вече от несправедливото допълнително включване към техните сметки на разхода "общо потребление" на водата.

През 2017 г. общият брой на постъпилите жалби при омбудсмана от високи сметки за вода е 488, което е два пъти повече спрямо година по-рано, посочи Манолова. За първите осем месеца на тази година техният брой е 313, от които 142 са свързани с разхода "общо потребление", допълни тя. 

Причините за формиране на този разход са липсата на индивидуални водомери, наличието на технически неизправни уреди за измерване, декларирането на имоти като необитаеми, в които реално се потребява вода,  неосигуряването на достъп за реално отчитане на водомерите, течове, кражби и други.

Във всеки годишен доклад за дейността на омбудсмана тези проблеми са посочени с конкретни препоръки за тяхното преодоляване, но дори и новата наредба не ги решава, каза Манолова. Причината според нея е, че няма справедливост при новия начин на разпределяне на потребената вода и не се осигурява баланс между интересите на гражданите и ВиК дружествата. По тази причина тя очаква жалбите до омбудсмана и до другите институции да се увеличат.

Според МРРБ добросъвестните потребители ще плащат по-малко

С новата наредба ясно се разделят отговорностите на ВиК операторите и собствениците на имоти и сгради, каза зам.-министърът на регионалното развитие Малина Крумова. Според нея с наредбата ще бъдат отстранени всички противоречиви текстове, които ги има в сегашната наредба, което позволява интерпретации и конфликтни точки между ВиК операторите и потребителите.

Предвижда се разпределението на общото потребление на вода в многофамилните жилищни сгради да бъде регулирано по нов начин. Възприет е принципът, че съвестният потребител ще плаща само това, което е употребил, каза Малина Крумова.

Наредбата предвижда, когато всички собственици в етажна собственост са добросъвестни потребители, общото потребление в сградата ще бъде разпределяно поравно на всички апартаменти. За да бъде един потребител добросъвестен е необходимо той да осигурява достъп на инкасатор до индивидуалния си водомер поне веднъж на 12 месеца, да плаща редовно сметките си и да има редовен водомер, обясни Крумова.

"Новият ред за отчитане и изчисляване на общото потребление ще подкрепи добросъвестните потребители и ще позволи на тези, които си плащат редовно водата, да плащат това, което употребяват и ще насърчи всички недобросъвестни да станат добросъвестни", каза още регионалният заместник-министър.

С новата наредба се въвежда задължението операторите да предоставят на потребители електронни ВиК услуги, а водомерите постепенно да бъдат заменени с такива за дистанционно отчитане, каза Крумова.

Тя посочи, че в рамките на една година след влизането в сила на новата наредба да бъдат инсталирани индивидуални водомери във всички жилища в страната.

Още няма решение за чудовищните сметки в блок в "Красно село"

В контекста на дискутираната наредба стана дума и на случая с жителите от блок 200 в столичния квартал "Красно село", които преди няколко месеца получиха шокиращи сметки между  1700 лева и 3000 лева за вода. Сега стана ясно, че проблемът им все още не е решен.

Изпълнителният директор на "Софийска вода" Васил Тренев се извини публично на управителя на блока. Той обеща високите сметки да бъдат коригирани след допълнителната проверка.

Новата наредба запазва порочната практика да не се дава възможност на гражданите да сключат индивидуални договори с ВиК операторите, както и липсата на договори между етажната собственост и ВиК дружеството, каза още Мая Манолова. По думите ѝ това е в нарушение на Закона за регулиране на ВиК услугите.

В новата наредба има и текстове, които биха създали предпоставки за лобизъм, смята още омбудсмана. Тя даде пример с изискването всички граждани занапред да могат да поставят единствено водомери на дистанционен отчет.

Спорно е доколко това е необходимо в малките населени места, каза Манолова. Посочи, че  анализът на това как работят уредите за дистанционно отчитане при топлофикациите не води до еднозначни изводи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Димитър Мавров
    #9

    Не виждам как ще стане това.Накараха ме да платя 44 лв за проверка на 2 водомера и след като останалите 23 апартамента не са си проверили водомерите пак ме карат да плащам допълнително след като са установили,че моите са в нормата.Излиза,че нямаше нужда да го правя.ВиК са монополисти и когато някой не е платил разпределят остатъка на другите,а когато го проверят той им докарва допълнителна печалба.Не знам как е другаде,но в Ямбол водата съдържа много МАНГАН и въобще не става за пиене,но си плащаме

  2. Baraev
    #8

    Никакви решения на проблемите не виждам, а само задълбаване на съществуващите! Пет пари не давам, че вик имала загуби от недобросъвестни клиенти, да се оправят! Аз искам да си платя само каквото съм изразходил, другото вик да си го търси от длъжниците посредством дела, полиция, каквото там решат! Всичко друго си е грабеж на добросъвестните клиенти от олигарси защитен от правителството!

  3. Боц
    #7

    За какво иде реч? Моето семейство живее в блок с 90 апартамента. Имам монтирани изправни и метрологично проверени водомери, които се отчитат от мен (през интернет) или от инкасатор редовно. Всеки месец получавам фактура за потребената вода и си я заплащам. Прави впечатление, обаче, една графа "от общ", където редовно има по около 2 куб.м. разпределени на мен от разликата между показанията на общия и индивидуалните водомери. Реалното ми потребление е 10-12 куб.м. Какво всъщност става? Някои от съседите,

  4. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #6
  5. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #5
  6. т€еритория на Мики Маус
    #4

    Каква справедливост при демокрацията? Тя е грабеж върху грабеж. Преди концесията водата струваше 25ст, сега е 2, 76лв. А искат да е колкото кило свинско. Докато загубите са същите. Въпреки общеанието, да ги били намалели на половина! Чужди инвиститури, реномирани компании. Всички нарушават обещанията и договорите си. И източват стотици милиони ежегодно.

  7. Коментарът е изтрит в 20:03 на 25 септември 2018 от автора.
    #3
  8. Нато Натов
    #2

    Както е казал Айнщайн само за човешката глупост е сигурно, че е безкрайна. Нали консумацията на вода от едно жилище е функция на броя на живеещите в него. За каква уравниловка при разпределението на общата консумация говори лицето Крумова?

  9. Камен Илиев
    #1

    Тази есен всички сметки ще бъдат несправедливи! Правят ни на луди за пореден път.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.