Задава се поскъпване на билетите за влак

Задава се поскъпване на билетите за влак

При обсъждането на бюджет 2008 г. ще поставя въпроса трябва ли при изчисляването на себестойността на билета за влак да се включват инвестициите на БДЖ за рециклирани вагони, заяви транспортният министър Петър Мутафчиев в понеделник при отчитането на двугодишната си дейност начело на ведомството.

Досегашната система оставя БДЖ на едно и също място, каза той, измъквайки се от отговор на въпроса дали това би довело до поскъпване на билетите. Министърът уточни, че държавата трябва да каже колко от разходите за обществената услуга по превоза на пътници ще поеме. За 2007 г. държавната субсидия е 90 млн. лв., което покрива 40 процента от цената на социалната услуга, а в някои европейски страни дотацията е до 60 на сто, посочи Мутафчиев.

Според неговите данни излиза, че железницата харчи около 200 млн. за обществените превози, към които сега трябва да влязат инвестициите за рециклираните вагони, които напоследък се внасят. От септември още 80 такива вагони ще се включат към композициите. Тези вложения са за около 50 млн. лв., което е 20 процента, за които явно ще се умува дали да се вкарат в цената, да се поемат от държавата, или да се разпределят за сметка на пътниците и на хазната.

Сметката се налага заради преструктурирането на железницата в шест отделни дружества, чиито документи за регистрация вече са внесени в съда. Така вече няма да има възможности за кръстосано субсидиране от товарните към пътническите превози. Инвестициите в железниците ще бъдат разпределени според нуждите на товарните и пътническите превози и локомотивния състав, заяви Мутафчиев.

Той отчете финансовата стабилизация на дружеството като най-чувствителната сред държавните предприятия от транспорта. Приходите от продажби на БДЖ са де увеличили с над 4 процента за първото полугодие на 2007 г., а разходите за основни дейности са намалели с 2.1 на сто. Така загубата на дружеството за периода е 1.7 млн. лв. срещу отрицателен резултат от над 40 млн. лв. за 2005 г. Компанията е намалила и дълговете на своите клиенти, а в края на август е погасила абсолютно всички свои задължения към държавата.

Решени са и проблемите с намалението на скоростта в 29 участъка на  железопътната мрежа, похвали се министърът и отбеляза, че скоро ограничението ще отпадне и за отсечката Пловдив-Септември. Там ще се възстанови скоростта от 130 км/час, което ще спести на пътниците 20 минути.

Като важен проект за 2008 г. Мутафчиев отбеляза ремонта на релсовия път Пловдив-Бургас, след което времето за придвижване с влака ще е с час по-малко. Така от думите на министъра излиза, че до края на мандата от София до Бургас ще се пътува с час и 20 минути по-кратко.

Мутафчиев каза още, че се работи усилено за наваксване на закъснението по реконструкцията и електрификацията на жп линията Пловдив-Свиленград, които се изпълняват по проект на ИСПА за 300 млн. евро. Готови са и проектите за обществени поръчки за ремонт на жп линиите Видин-София, Горна Оряховица-Мездра, София-Драгоман и София-Радомир, обяви той.

В момента тече конкурс за проекти за развитието на жп гарите София и Пловдив, от чието изпълнение ще зависи дали техните приемни здания  ще се отдават на концесия, допълни транспортният министър. До края на годината се очаква да са готови проектите за обновление  на приемните здания на двете сгради, предлагането на нови услуги и евентуалното разширение на гарата в Пловдив.

Министърът добави, че пристанищата във Варна и в Бургас към момента отчитат спад на товарите, като за северния морски порт това е заради спада на износа на зърно. Южното черноморско пристанище е увеличило транспорта на медни концентрати, но е намалило другите товари. Мутафчиев обаче изрази надежда до края на гадината пристанище Бургас да подобри финансовия си резултат до миналогодишния.

След продажбата на БМФ фериботният комплекс Варна ще се обособи в отделно дружество, каза още министърът. Той допълни, че до октомври с Русия ще се подпише споразумение за откриване на фериботна връзка Варна-Кавказ.

ОТЧЕТ ЗА ДЕЙНОСТТА НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРАНСПОРТА ЗА ПЕРИОДА АВГУСТ 2005 – АВГУСТ 2007 г.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?