Задлъжнялостта към телекомите нараснала близо 3 пъти до 432 млн. лв.

Общите дългове, които са възложени за събиране от колекторски фирми достигат 983 млн. лв.

Задлъжнялостта към телекомите нараснала близо 3 пъти до 432 млн. лв.

Мобилните оператори в България са възложили на колекторските фирми близо три пъти повече дългове за събиране спрямо същия период на миналата година. За първото полугодие на 2015 г. телекомите са дали на събиращите вземания дружества 432 млн. лв., съобщиха от Асоциацията на колекторските агенции в четвъртък. Данните показват, че сметките към мобилния оператор все още са сред последните в приоритетите ни на плащане.

Обемът на дълговете, възложени за събиране от телекомите вече е 44% от портфейла на колекторския бизнес, докато в края на юни 2014 г. беше 18%. Именно силния ръст на вземанията, които имат телекомите, са довели и до ръст на общо възложените на колекторски агенции дългове на физически лица през първото полугодие на 2015 г. Те надхвърлят 983 млн. лв. при 820 млн. лв. за същия период на 2014 г., сочи проучване на "Ипсос България", направено за асоциацията.

С два процентни пункта до 42% е намалял делът на забавените плащания по банкови продукти. Значително нарастване е отчетено в обема продаден дълг, регистриран през първото полугодие на 2015 г. – до 149 млн. лв. при 34 млн. лв. в края на юни миналата година. Повишеното предлагане на "лоши кредити" за продажба се дължи на затягането на регулациите и надзора в банковата сфера.

Мъж, на около 50 години, който живее в големите градове, с добро образование и позиция, със собствен бизнес преди кризата, надценил бъдещите си възможности, заради което все още му е трудно да навакса стандарта си преди кризата - това е профилът на българския длъжник, очертан от председателя на Асоциацията на колекторските агенции в България Райна Миткова-Тодорова.

Тя съобщи още, че през последната година и половина се наблюдава задлъжняване сред младите хора, което по думите ѝ е нормална тенденция, наблюдавана преди кризата. Това явление се дължи на факта, че за хората между 20 и 30 години обикновено "морето е до колене" и те искат бързо постигане на добър стандарт. Друга причина за явлението е ниската финансова грамотност.

От колекторската асоциацията изразиха притеснение от есенните месеци, защото според организацията винаги по време на избори и политически вълнения, хората се били разсейвали и сметките оставали на по-заден план.

Споделяне
Още от Бизнес