Загуба на рефлекси у пилотите довела до катастрофата на военния хеликоптер

МО готви поредна инвестиция в старата руска техника

Хеликоптер Ми 17
Загуба на рефлекси в пилотите е причина за катастрофата на военния хеликоптер Ми-17 отпреди месец, когато загинаха двама военнослужещи, а един бе тежко ранен, каза министърът на отбраната Красимир Каракачанов пред бТВ във вторник. 
 
Изявлението му дойде само няколко седмици, след като подопечното му министерство засекрети проверката на трагичния инцидент и я предаде на прокуратурата. Около нея се заформи сериозен казус, след като още вечерта след инцидента Каракачанов съобщи пред медиите, че "трудно може да говорим за някаква пилотска грешка, най-вероятно става въпрос за някаква повреда в опашния винт", а после смени версията. 
 
В крайна сметка МО засекрети проверката с неясни мотиви, а сега Каракачанов на практика еднолично я "разсекрети". 
 
Катастрофиралият преди два месеца Ми 17 бе ремонтиран от ТЕРЕМ и две руски компании.
 
Това е вторият сериозен инцидент в мандата му, след като миналата година един военен загина при разбиването на военноморски хеликоптер в Черно море. 
 
Каракачанов отклони въпроса "кой трябва да понесе отговорност" с припомнянето за хроничния недостиг на средства за армията през последните повече от 25 години.
 
Бедстващото състояние на армейската техника е известно от години. Заради него пилотите летят опасно малко и губят рефлекси, което е опасно за живота им. Около половината от военните пилоти на практика не летят. През последните години обаче не се намери военен министър, който да понесе отговорност за взимането на силно непопулярното решение полетите да бъдат ограничени, ако летците не са достатъчно подготвени заради липсата на средства и достатъчно техника. 
 
"Не мога да гарантирам, че пилотите ще запазят живота си, докато летателната техника не бъде вкарана в изправност, докато на тези хора не им бъде гарантирано да летят, не мога да гарантирам. Не искам да ходя на погребения на български войници, защото някой в годините е смятал, че не трябва да поддържаме тази техника. Този въпрос го задайте на всички псевдо евроатлантици, които до ден днешен продължават да твърдят, че ние не трябва да отделяме пари за ремонт на руските ни хеликоптери и самолети", каза Каракачанов. 
 
Във вторник Каракачанов защити политиката си да се ремонтират старите съветски машини на въоръжение в българската армия.
 
Само преди няколко дни МО стартира поръчката за ремонт на вертолетите Ми 17 и Ми 24, а Каракачанов коментира, че проблемите във въртолетната авиация ще се решат с около 50 млн. лева. 
 
Във вторник заместникът му в МО Анатолий Величков потвърди, че предстои работа по сключване на договор за поддръжка и за възстановяване на летателната годност на самолетите Су-25. Целта е да се възстанови летателната годност на до 14 самолета от този тип.
 
Той не уточни обаче кога и как ще стане това. Според авиоексперти МО ще трябва да влезе в контакт с руския производител "Сухой", с който да се преговаря за поддръжката на машините. 
 
Възможно е част от нея да бъде извършена и в наскоро национализирания авиозавод "Авионамс". 
 
Зам.-министърът напомни, че състоянието на летателната ни техника не е най-доброто и добави, че МО е предприело мерки за възстановяване на летателната годност не само на хеликоптерната авиация, но и на изтребителите МиГ-29 с подписването на договора за интегрирана логистична поддръжка до 2021 година. 
Още по темата
Още от България