Загуба на средства ли е обучението в лидерство?

Загуба на средства ли е обучението в лидерство?

През цялата ми кариера в петролния бранш трябва да съм присъствал на почти дузина курсове и ръководни програми, чиято цел е била да подпомогне растежа на лидерските ми умения в компаниите, за които съответно съм работил. Докато много от тях бяха забавни и научих не малко за себе си, не бих казал, че компаниите са постигнали някаква кой знае колко прилична възвращаемост на инвестициите си.

Причината за това е, че макар едно еднократно обучение да може да добави стойност, тази стойност бързо намалява, ако не се поддържа от среда, която не само подкрепя, но също така насърчава развитието на лидерството.

Според едно изследване на "Делойт" (Deloitte), компании, които внедряват съответните постижения на лидерството в своите всекидневни работни процеси, реализират до 37% по-високи приходи на служител и 9% по-висока брутна печалба ... и това е само началото.

Като се има предвид, че компаниите харчат милиарди за развитието на своите лидери, бихме си помислили, че едва ли не този проблем е напълно решен. Въпреки това, пак според "Делойт", 46% от бизнес лидерите твърдят, че нямат подкрепата да водят променящта се и разнообразна работна сила, и особено хората от т.нар. "милениум поколение", които не вярват, че те се развиват като лидери. А това не вещае нищо добро за бъдещето.

Разработени са десетки нови модели за "зрялост" на лидерите, според които предизвикателството идва от разбирането как и до колко лидерите се развиват. Лидерите се нуждаят от разнообразни методи на обучение, които включват формално обучение и обучение на работното място, обучение със и от всеки друг и съответните инструменти за това.

Интересното е, че най-важният елемент се оказва експозицията към колегите и обратната връзка с клиентите, новите контексти и социалните мрежи. Въпреки това почти 84% от компаниите използват главно формалното обучение за развитие на своите лидери и лидерските им качества. Повечето специалисти смятат, че много неща не са наред с официалните програми за лидерство – всъщност те са част от холистичен подход, но проблемът е, че въпреки това те често са единственият подход.

И така, какво друго могат да направят компаниите, за да създадат среда, която да гарантира, че инвестициите им в развитието на лидерството не се губят и че в крайна сметка ще имат прилична възвръщаемост.

Ето някои важни според мен области, върху които трябва да се съсредоточат компаниите:

1.Дефиниране модела на лидерство

Всяка компания трябва да има ясна лидерска рамка, която да обяснява какъв е нейният лидерски модел, какво може да се очаква от лидерите и какви лидери се очакват от другите. Този модел не само трябва да е ясен, но трябва да бъде оповестен ясно, така че компанията да има едно общо разбиране за лидерството.

Това определено не само би помагало на лидерите, но ще позволи на компанията да ги държи отговорни за това, че са лидери.

Добра практика в петролния бранш (но не само) е много от водещите компании да посочват топ 10 служители всяка година, които са идентифицирани като ролеви модели за вида лидерство и съответно компанията да се стреми да насърчава в рамките на структурите си, другите да им подражават.

2. Покажете вашите лидери на други такива

Докато можете да научите много за един курс, можете да научите още повече, ако работите в тясно сътрудничество и гледате или говорите с други лидери в действие. Опитайте да организирате лидерски обмен, където редовно да се събират вашите лидери, за да споделят предизвикателствата, пред които са изправени, и да научат как другите са се справили с тях.

Привличайте външни лидери и говорители, за да говорите за промени в ръководството или как хората го правят в други компании. Лидерството е пътуване, а не дестинация, а добрите ръководители непрекъснато се учат както от книги, така и от курсове, но най- вече и от един друг. Тези видове дискусии позволяват на хората да навлязат в много теми, да разбират контекста и да променят нещата много по-добре,

3. Подпомагане на култура на поемане на риск

Фирмите, които имат добри рискови култури, често са най-иновативните и иновациите помагат да се стимулира конкурентно предимство. Не говоря за хазарт обаче! Става въпрос за създаването на среда, в която хората се чувстват сигурни да говорят, да споделят нови идеи, да оспорят сегашните начини на мислене. Когато поемат риск да не се притесняват от уволнение или наказание. Уверявам ви, усещането за сигурност е изключително важно и то дава възможност да се направят чудеса. Ако вашите хора обаче не се чувстват комфортно, говорейки за нови / различни идеи, вероятността да ги прилагат ще е сведена до нула.

4. Създайте платформа за споделяне на знания

Живеем в епоха на социалните мрежи и платформи, където много хора са свикнали да използват инструментите им за съвместна работа, да споделят информация и да могат да се свързват и да потърсят помощ или подкрепа. Тези типове платформи могат да се използват, за да се насърчат лидерите да споделят своите мисли и идеи, да споделят опита си и да си помогнат взаимно в развитието си. Лидерството не е соло спорт, но често лидерите са оставени на собствените си средства. Разполагането с подходящите инструменти може да им позволи да ги използват като поле за обсъждане на въпроси и потенциални решения, като ги усъвършенстват, за да увеличат максимално въздействието и резултатите си.

5. Създайте силно сътрудничество между HR и бизнес

Като се има предвид, че за да се постигне полза, развитието на лидерството трябва да бъде вградено в бизнеса, тогава трябва да има силно сътрудничество между бизнес лидерите и лидерите в областта на човешките ресурси. Те трябва да работят в тясно сътрудничество за дейностите по лидерството. Развитието на лидерството не може просто да се възприема като тема на човешките ресурси. Важно е както човекът, така и бизнесът да имат еднаква представа какво е лидерството и да се подкрепят взаимно.

В една от компаниите, в която работех, това не беше така, а резултатът беше, че отдел ресурси създаде скъпа програма за развитие на лидери, която не беше само загуба на време и пари, но и демотивираща. Хората, които присъствахме в курса, смятахме, че това е страхотно, но не отразява нито една от настоящите ръководни практики и че повечето хора, които работят в този стил, са се отказали на даден етап.

Развитието на лидерството е от решаващо значение за развитието на бизнеса и растежа и трябва да се направи повече, отколкото просто да се харчат пари за осъществяване на обучителен курс. Това е само едно парче от пъзела.

За да бъдем наистина успешни, трябва да вграждаме развитието на лидерството в ежедневния бизнес.

Още от Бизнес