Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Загубите от фалшифициране и пиратство у нас достигат 809 млн. лева годишно

4 коментара
Загубите от фалшифициране и пиратство у нас достигат 809 млн. лева годишно

Икономическите субекти в ЕС губят до 117 милиарда лева годишно от продажбата на фалшификати в 11 основни икономически отрасъла, а в България годишните загуби поради фалшифициране и пиратство се оценяват на 809 милиона лева, което се равнява на 15.5 на сто от продажбите. Това съобщава офисът на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO) в София.

Фалшифицирането е атрактивно за престъпните групи заради снизходителните присъди и високата възвращаемост на вложените ресурси. Начините на действие на тези групи стават все по-сложни с развитието на технологиите и на каналите за разпространение, наред с разширяването на гамата от продукти, които се фалшифицират.

Бизнес моделите, които прилагат фалшификаторите, използват предимно интернет за разпространението на продуктите и за рекламиране на разпространението и потреблението на незаконно цифрово съдържание.

Интернет сайтовете, които продават фалшифицирани стоки печелят от допълнителните постъпления от реклами, които са както за високо рисково съдържание (съдържание с ограничение за възраст, хазарт и опасен софтуер), така и за законни търговски марки, които по този начин търпят двойни щети от рекламирането на такива сайтове (щетите за собствените им търговски марки, като и вреди от предоставеното доверие за уеб хостинг).

Освен анализите на предлагането на фалшифицирани стоки и пиратско съдържание, EUIPO изследва също и търсенето, тоест нагласите сред гражданите на ЕС към потребление на стоки и услуги, които нямат права за интелектуална собственост. Сред мотивите за потребителите да купуват фалшифицирани стоки и незаконно да използват съдържание със защитени права са ниските цени, достъпността и не така силното осъдително отношение на обществото към такива действия.

Отрасълът на облеклото, обувните изделия и принадлежностите е най-големият от всички проучени по отношение на обем на продажбите и заетост. Според оценката нереализираните продажби в отрасъла в целия ЕС заради фалшификация се равняват приблизително на 55.5 милиарда лева всяка година или на 9.7 на сто от всички продажби.

В България нереализираните продажби поради фалшифициране в отрасъла на облеклото, обувните изделия и принадлежностите се оценяват на около 199 милиона лева годишно или на около 16.2 на сто от продажбите.

Наличието на фалшифицирани стоки на пазара води до приблизителна загуба от 13.6 милиарда евро годишно за отрасъла на козметиката и личната хигиена в ЕС. Това се равнява на 10.6 на сто от всички продажби в отрасъла. В България приблизителната загуба за отрасъла на козметиката и личната хигиена е 108 милиона лева, което се равнява на 17.6 на сто от всички продажби в отрасъла.

Като ответна мярка на тези тенденции EUIPO, съвместно с публични и частни партньори, предприема и подкрепя действия в отговор на тези предизвикателства. Тези действия варират от предоставяне на носителите на права на информация за нарушенията; работа с Европол по мащабни ответни мерки срещу престъпления срещу интелектуалната собственост; подкрепа за Европейската комисия в борбата с доставката на фалшифицирани стоки за трети страни и в подпомагането на малки и средни предприятия (МСП) да защитят своите продукти, както и предоставяне на информация на гражданите за наличното законно предлагане на цифрово съдържание и за икономическите и социални последици от купуването на фалшифицирани стоки или до незаконното ползване на цифрово съдържание.

EUIPO е децентрализирана агенция на ЕС със седалище в Аликанте, Испания. Тя управлява регистрацията на марките на Европейския съюз (марки на ЕС) и регистрираните дизайни на Общността (РДО), които осигуряват защита на интелектуалната собственост във всички държави членки на ЕС.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #4

    Никой не може да спре китайците. Те са първият в историята на човечеството глобален търговец, започвайки инвазията си с "Пътя на коприната". Единственият изход, който аз виждам, е средната класа да повиши изискванията си към качеството на стоките, и ако е информирана добре, да започне да избира друг вид защитени стоки от добри, реномирани марки. Това се случва и сега. Има магазини в София, които подбират производителите /предимно от България и Турция/ и не предлагат китайско...

  2. edin.drug
    #3

    Е аз мишок предпочитам да гледам добро кино за 12 лв, отколкото Балада за войника или Они сражались за родину срещу 30 ст. А колкото до пиратството - комунизмът закърми поколения с държавно пиратство. Крадена музика се пускаше по радиото. Крадени мелодии се българизираха. Крадени филми пълнеха филмотеката. Крадени коли произвеждаха ватниците (за които нашите чакаха по 20 години). Печките, бойлерите, всяка техника от соца беше с крадена технология. Така че не цвъркай напразно по чуждите форуми.

  3. хаха, наглост и войнстващ кретенизъм! ниКОЙ нама да даде 30 кинта за билет за филм! Не всеки изтеглен филм се преглежда. Не всеки прегледан филм се харесва. Не всеки харесан филм се гледа. И едва ли няКОй би го гледал на официланите цени.

  4. В и К
    #1

    Другата страна на монетата е злоупотребата с авторско право. Примери - фирми присвояващи си авторски права на произведения на класици, без известен автор или с неясни права, медийни фирми с монопол упражняващи тормоз върху хората в социалните мрежи дори за секунди от "подозрително" съдържание, масово нежелано излъчване на музика и видео със запазени права на обществени места, като магазини , заведения за хранене и прочие, като цената влиза в консумацията, водене на дела срещу потребители дръзнали

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.