"Закъсняла" оферта: Американска компания предлага бронирани машини и 1000 работни места

Изненадващото предложение идва на по-късен етап и вероятно няма да има шанс за милиардната сделка

Mastiff 8х8х8

Американската компания The Armored Group иска да се включи в проекта на военното министерство за нови бронирани машини, но е закъсняла и засега няма възможност да се състезава за сделката, която се очаква да излезе над 1.4 млрд. лева.

Фирмата представи предложението си тази седмица и съобщи, че е поискала включване в актуалната процедура през май 2019 г. Тогава проектът бе в напреднала фаза, но все още министерството не беше поискало оферти.

"Позицията на МО е, че искането на TAG е дошло на прекалено късен етап от проекта, въпреки че TAG е готова да представи обвързваща оферта преди крайния срок 31 октомври", съобщиха от компанията.

През август военното министерство изпрати искане за оферти до четири компании за бронирани машини. Това са ARTEC GmbH (Германия), Patria (Финландия), NEXTER Group (Франция) и General Dynamics Land System – MOWAG (Швейцария). Те трябва да изпратят отговорите си до 31 октомври, а министерството ще ги оцени до 20 декември. След това ще започнат и конкретни преговори с избраната фирма.

TAG е извън конкурса и МО не коментира официално казуса. Министерството се спря на четирите фирми след много дълго проучване на пазара и обсъждане на нуждите на Сухопътните войски. Не е ясно каква е оценката за TAG.

Засега шансовете да бъде добавена още една фирма в конкурса не изглеждат големи, но в България никога нищо не се знае. 

Oколо проекта има много бизнес интереси и той дълго време буксуваше, докато бъдат определени точните му параметри.

Офертата на TAG 

Като част от предложението си за индустриално сътрудничество към българското правителство TAG предлага да пренесе цялото си производство на военен клас бронирани машини в България.

Така ще разкрие ново производство с 1000 работни места. От фирмата обясниха и конкретните стъпки, в които това може да се случи.

Първо TAG и българско дружество, което може да е ведомственото TEREM, ще създадат смесено дружество. Българската компания ще участва със земя и работни помещения, а TAG - с мениджмънт, оборудване, свръхмодерни технологии и 30 години опит в инженеринга на машините.

Смесеното дружество получава лиценз за производство на 10 вида бронирани автомобили (а не само за автомобилите по актуалното задание на МО).

Смесеното дружество получава изключителни права за продажба на тези 10 вида автомобили в ЕС, включително с опция за собствени марки.

"Нашето предложение е България да не бъде просто клиент на базиран в друга държава производител“, заяви изпълнителният директор на TAG Робърт Паздерка.

Директорът на продуктовото развитие на TAG Тарек Хамейдани е убеден в пълното превъзходство на представената бойна машина за пехотата Mastiff 8х8х8 над машините на всеки конкурент.

TAG е основана през 1992 в Детройт като малък бизнес за производство на инкасо автомобили. Днес е сред най-големите доставчици на бронирани автомобили в Америка с клиенти като армията на САЩ, Департамента по отбрана, Държавния департамент и др.

Какво иска да купи България?

МО иска да закупи 150 машини за 1.46 млрд. лева с ДДС.

Основният проблем е, че правителството иска да ги изплаща разсрочено за повече от 10 години, а подобна финансова схема е трудна за реализиране.

Проектът за бронираните машини се движеше бавно заради споровете около търсените технически характеристики на машините, които предопределят избора на доставчик.
Допълнителни затруднения създаде изискването в поръчката да бъде включен и българският бизнес.

Очакванията на МО са да има сделка в началото на следващата година, но това изглежда малко вероятно на фона на досегашната практика с големите проекти от модернизацията на армията.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес