Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Законови поправки ще отпушват концесията на летище София

2 коментара
архивна сминка БГНЕС

Транспортното министерство публикува за обществено обсъждане поправките в Закона за концесиите, които се очаква да решат текущите проблеми с процедурата по отдаване на частен оператор на летище София. Тя бе обявена миналото лято, но досега е отлагана четири пъти заради създаваните от сегашните законови текстове пречки пред кандидат-инвеститорите, тъй като се изискват прекомерно големи гаранции от тях и не уреждат прецизно обезщетенията при предсрочно прекратяване на концесионния договор както и споровете по изпълнението на контракта.

Последно срокът за подаване на оферти от потенциалните концесионери на столичното летище е 3 април и отлагането му бе подкрепено от консултантите по процедурата – Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.

Според сегашния Закон за концесиите, който влезе в сила от началото на 2018 г., когато се създава консорциум за участие в процедура за концесия, всички участници в обединението носят солидарна с проектното дружество отговорност за изпълнението на договора, независим какъв е делът им. Вече отговорността на всеки акционер в концесионера ще е според характера и размера на участието му в оператора или според поетия от тях ангажимент за предоставяне на ресурси на проектното дружество.

Предлага се отстраняване и на сегашния проблем с определяне на обезщетението при предсрочно прекратяване на концесионния договор по вина на концедента. В момента държавата или общината, предоставила съответния обект на концесия, дължи обезщетение за размер на невъзстановените разходи на концесионера за инвестиции в обекта, на записаната в закона  формула за изчисление на сумата е практически неприложима. Тя не дава възможност да бъде съставена вярна математическа формула за изчисляване на обезщетението, посочват от транспортното министерство в мотивите си за промяната. Това, според ведомството, създава несигурност в потенциалните инвеститори, предполага и спорове при евентуално прекратяване на концесионен договор. "Също така, подобни рискове, обичайно се калкулират по съответния начин в проектите и водят до тяхното оскъпяване, още повече, че е възможно да не се стигне до прекратяване на концесионен договор", аргументират се от транспортното министерство.

Международната практика е концедентът да дължи обезщетение в размер на невъзстановените разходи на концесионера за инвестиции в обекта на концесията, съответстващи на непогасената част от привлечения капитал с неговата цена, посочва се в мотивите. Собственият капитал не следва да се възстановява, като евентуалната му загуба следва да се прилага и разбира като стимул от страна на концесионера за изпълнението на концесионния договор. Съществуващата към момента в Закона за концесиите обвързване с пазарната стойност също не е удачен вариант, според ведомството.

То предлага, концедентът да дължи обезщетение в размер на невъзстановените разходи на концесионера за инвестиции в обекта на концесията, като възстановяването на разходите на концесионера за инвестиции покрива собствения капитал с норма на възвращаемост, определена с финансово-икономическия модел, и привлечения капитал с неговата цена при спазване разпределението на рисковете.

Предложените поправки би трябвало да регламентират по-добре уреждането на споровете между собственика на отдадения на концесия обект и частния оператор. Предвижда се подобни казуси да се разглеждат от арбитражен съд.

Срокът за общественото обсъждане на предложените поправки е 22 февруари, след което те трябва да бъдат одобрени от Министерския съвет, а след това и от парламента, което означава, че ще има още едно удължаване на срока за ценовите оферти за софийското летище.

Досега единствено консорциумът между най-големия британски летищен оператор "Манчестър Еърпортс Груп" (Manchester Airport Group – MAG) и задграничното подразделение на китайската строителна компания "Бейджинг Констръкшън Инжинеринг Груп" ( Beijing Construktion Engineering Group International – BCEGI), е обявил официално намерението си да управлява летище София. Обединението заяви, че е било готово да внесе оферти и в предишния срок, остава в готовност и за 3 април.

Другите спрягани кандидат-концесионери са индийската групировка GMR; германският въздухоплавателен оператор "Фрапорт" (Fraport), който в България вече участва в управлението на морските летища Варна и Бургас заедно с българската "Химимпорт"; испанската компания "Аена" (Aena), която воже да играе с австралийската група "Фърст Стейт (First State); френският "Аеропорт де Пари" (Aeroports de Paris), който държи 46% от турската компания "ТАВ Еърпортс" (TAV Airports), както и швейцарската "Флугхавен Цюрих" (Flughaven Zuerich).

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Даниел Костов
    #2

    Били сме свидетели на доста поправки в законите, които само са гонили бизнеса от България. Няма да се учудя ако и сега се постигне обратния ефект и кандидатите на летище София се оттеглят!

  2. Ненева
    #1

    Само бавят нещо, което би подобрило обслужването и качеството на летището. Ама така е, като тези които сега си прилапват от там, ще им спре кранчето.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.