Законови промени удрят автопревозвачите в полза на БДЖ

Законови промени удрят автопревозвачите в полза на БДЖ

Градове и села с население под 30 хил. души се изключват от републиканската транспортна схема и до тях няма да пътуват директни автобуси от големите градове. Това предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, внесени за обсъждане и гласуване в парламента.

Първоначалния вариант на променения закон щеше да доведе до ситуация, в която ако софиянец реши да пътува до Несебър например, той трябва да хване автобус до Бургас и от там да се прехвърли на автобус на друг превозвач, извършващ превози в областта. С прекачване щеше да става и пътуването до зимните курорти като Банско, малки туристически и СПА курорти.

В последствие от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията заявиха, че заедно със закона ще променят Наредба 2, което ще позволи откриването на сезонни директни автобусни линии за курортни селища, СПА центрове, райони с културни забележителности и други подобни населени места, които не влизат в Републиканската транспортна схема. Времето, през което ще работят тези линии, ще бъде определяно в зависимост от нуждите на курортния център.

Промяната обаче засяга не само туристите, но и жителите на малки населени места, които трябва да се прекачват, ако искат да стигнат до голям град извън тяхната област.

Запитан какво са виновни хората в малките градове, че ще ги принуждават да се прекачват, за да стигнат донякъде, зам.-министърът по транспорта Камен Кичев заявяви пред "24 часа": "Вижте, в крайна сметка влаковете вървят празни. И ние даваме субсидии и за автобусни превози и за празни влакове. Какво да направим – да махнем влаковете ли?"

При управлението на предишните две правителства транспортното министерство бе критикувано, че толерира автомобилните превозвачи заради по-високите приходи и съсипва БДЖ с управленските си решения. Сега политиката е сменена, най-вероятно заради критичната ситуация в българските железници.

От ведомството обясниха, че новата автобусните разписания ще се координират с влаковите. Освен това конкурсите за новите линии ще се провеждат от министерството, а не от общините, както беше до сега. Местните власти ще възлагат превозите, обслужващи населените места под 30 хил. души.

"Въпросът е да не могат да се пускат автобуси от всички градове. Защото в момента тръгва от малкия град, минава през големи и малки градове по пътя си и е някакъв хаос. Получава се, че тръгват автобуси от едно и също място през минути. Но сте прави, за курортите ще трябва да се помисли, да се направи някакво изключение", коментира Кичев пред "24 часа" и допълва: "Ако дадем шанс на всеки да вози хора от всякъде до всякъде, задръстваме шосетата. И се прави сива икономика".

Други промени в закона предвиждат таван на цените на таксиметровите услуги. Комисията за защита на конкуренцията вече излезе с отрицателно становище за идеята. Европейската комисия също може да го сметне за нарушаване на правата на свободната конкуренция.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес