Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Зала 1 на НДК отваря отново с "Африканката" на Старозагорската опера и Дойче Опер-Берлин

1 коментар
Зала 1 на НДК отваря отново с "Африканката" на Старозагорската опера и Дойче Опер-Берлин

Спектакълът "Африканката" от Джакомо Майербер на 6 октомври (19 ч.) ще е събитие както за Старозагорската опера, така и за НДК, чиято зала 1 отново отваря врати за първо представление след затварянето ѝ през март заради коронакризата. Тогава планираният за пролетта спектакъл на Старозагорската опера отпадна, но сега зрителите ще могат да се насладят на "Африканката", копродукция с Дойче Опер-Берлин с режисьор Вера Немирова - едно от най-ярките, нашумели и търсени имена в Европа.

Погледът и реализациите ѝ са толкова нестандартни и открояващи се със смели, детайлно изпипани решения на всяко едно ниво, че името ѝ е провокация към любопитството на дори и не чак толкова запален по операта зрител.

Съвместната продукция на Държавна опера-Стара Загора и Дойче Опер-Берлин оживя за първи път в България и на Балканите в края на миналата година – на юбилейното 50-то издание на ФОБИ. Като още в първия си януарски брой за 2020, авторитетното германско издание DAS OPERNGLAS отрази събитието със суперлативи. В реализацията взе участие и част от постановъчния екип на Deutsche Oper Berlin, където Немирова реализира операта с голям успех в сезон 2015. След дълги делови преговори продукцията на Дойче опера е предоставена безвъзмездно на Държавна опера Стара Загора. Това включва десетки килограми партитури и щимове, с каквито в България и на Балканите никой досега не е разполагал, над 800 костюма и аксесоари, както и над 2.5 тона декори с хидравлика.

Вера Немирова и маестро Ивайло Кринчев с успех са направили своя авторска версия от петчасовия оригинал, без да губят естеството на разказа и силата на въздействието на най-красивите моменти. Сценографията е на Йенс Килиан; костюмите – в стил "безвременен", са на Мари-Терез Йосен; асистент-режисьор е Тереза Райбер; Соня Немирова, майката на Вера, е драматург на продукцията. Този екип е работил и по постановката в Deutsche Oper Berlin. В България се включват още Силвия Томова – по изработване пластиката на артистите; хормайсторът Младен Славков – "невероятен хор" беше оценката на Немирова, веднага след премиерното представление. Високата оценка е важна, защото Маербер има уклон към създаването на мащабни сцени "на тълпата", които са не само големи по обем, но и със замисъл при подреждането; Николай Ханджиев – езиков консултант.

В София в ролята на Васко да Гама ще видим Ивайло Михайлов. В двете главни женски роли са Даниела Дякова (Селика) и Беса Лугичи (Инес). Участват още: Ивайло Джуров, Крум Гълъбов, Делян Славов, Пламен Кумпиков, Ивайло Йовчев, Тереза Бракалова, Костадин Якшев с оркестъра и хора на Държавна опера-Стара Загора. Както и с представители на Прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур". Спектакълът ще бъде дирижиран от главния диригент Ивайло Кринчев, който вече е носител и на отличието "Златно перо" за принос към българската култура 2020.

Нито един от солистите в състава е нямал заглавието в репертоара си. Партиите са на предела на певческите възможности, както сподели маестро Кринчев, но са изпълнени с мелодика, а и театралната им раздвиженост по сцената, изисквана от режисьорката, е предизвикателство за певците.

Музиката на Майербер също е изпитание за професионализъм на оркестъра, сподели диригентът. Съставът е четворен, с по четири инструмента, четири фагота.

Грандиозната сценография на Майербер (роден в Германия, изучава оперния стил в Италия, умира във Франция, музиката му е забранена от нацистите) е трудна за реализиране, но старозагорският екип овладява с лекота не само пространствата, всички причудливости, а и съвременни наслагвания. В модерния декор на Йенс Килиан има декоративни платна и кръгла карта, показваща зоните на пътешествията на Васко да Гама, както и видеоекран, който ни прави съпричастни със събитията от либретото.

Стилът на "голямата опера" Майербер – определян като най-успешният сценичен композитор на XIX век – постига чрез сливането на немския оркестров стил и италианската вокална традиция, с мелодраматични либрета, използване театралната технология на Paris Opéra, с което прави стандарт, и поддържа Париж като столица на операта през ХIХ век. Едновременно е и най-често изпълняваният композитор, с иновативна оркестрация, във всички водещи оперни театри. За доминиращата му фигура в света на операта, неговият съвременник Хектор Берлиоз обобщава: "Има не само късмета да бъде талантлив, но и таланта да бъде късметлия". L'Africaine е поставена посмъртно.

Историята

Майербер се договаря да завърши операта през 1840 г. Предвижда главната роля да бъде написана за сопраното Cornélie Falcon, солистка на Opéra Paris, която постига изключителен успех в друга негова опера "Хугеноти" (с над 1000 изпълнения само в парижката Opéra), но се оказва със забележително кратка кариера, след като загубва гласа си на сцената (1837) – катастрофално (януари 1938 г. отново с "Хугеноти" се разделя с певческата си кариера). Затова композиторът се обръща към нова опера "Пророкът" (Le prophète), с премиера 1849 година, а L'Africaine е поставена посмъртно.

Операта на Майербер носи две заглавия Африканката и Васко да гама и едно объркване. "Когато композиторът Джакомо Майербер получава задача да напише опера по сюжет за мореплавател, който открива своята любов край бреговете на Африка, по същото време, се занимава много активно с биографията на Васко да Гама – разяснява режисьорката Вера Немирова. – Васко да Гама е историческа личност и, както знаем, не е открил бреговете на Африка, а на Индия. "Африканката" всъщност е грешно заглавие, тъй като принцеса Селика не е африканка, а индийка. Заглавието Африканката крие нашата гледна точка към всичко което е чуждо, странно, друга раса, от друг произход, и със самото заглавие влизаме в сърцето на конфликта между две култури".

Но "основната гледна точка е любовта – казва драматургът Соня Немирова. – Заради която една жена издава пътя, който няма да разбие корабите на този мъж, а ще го докара до Индия. И благодарение на любовта на Селика към Васко да Гама, имаме днес на масата си черен пипер в изобилие – шегува се тя, и заключава – Любовта е била винаги двигателната сила в нашия живот и в работата на театъра."

Сюжетът на операта обхваща пътешествията на португалския изследовател и културните сблъсъци. Васко да Гама е изправен пред труден личен избор: Инес в Португалия и Селика, индийска принцеса. Селика е единствената фигура, която не е враждебна или изпълнена с предразсъдъци към хора от различни страни и религии и става жертва на несподелената си любов към Васко. Постановката на Вера Немирова търси съвременни проекции в сюжета, особено по отношение на религиозния фанатизъм.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Rhapsody of fire
    #1

    Джакомо Майербер наистина е велик. Открих го с Роберт Дявола в Софийската опера преди години и бях впечатлен възхитен. После намерих на запис и Хугеноти. Силно го препоръчвам. Очаквам постановката на Африканката в НДК с нетърпение.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.