Заложените приходи от тол такси са тройно по-ниски от обещаните

АПИ не се отказва от луксозните коли, получи чек от 2 млн. лв. за тол управлението

Заложените приходи от тол такси са тройно по-ниски от обещаните

Тройно по-малко приходи от тол системата са заложени в държавния бюджет за следващата година спрямо обещаваните досега.

В Бюджет 2019 г. са планирани 215 млн. лв. от новото платено преминаване по пътищата. За сравнение постъпленията от винетки за 2017 г. възлизаха на около 350 млн. лв. В същото време очакванията бяха приходите от тол системата да се увеличат до суми между 660 млн. лв. и 1.5 млрд. лв., по думите на премиера Бойко Борисов, бившия министър на регионалното развитие и настоящ заместник Николай Нанков и шефа на пътната агенция Светослав Глосов. Техните изказвания бяха базирани на изчисленията на експертите на Световната банка, които разработиха модела.

Към момента няма яснота защо прогнозите на кабинета за приходите от тол системата са толкова песимистични. Тол таксите за автомобили над 3.5 тона влизат в действие от 16 август 2019 г. От нова година пък се въвеждат електронните винетки за леките коли. Цените за тях остават без промяна, обещаха нееднократно управляващите. Няма яснота обаче за тол таксите на тежкотоварните автомобили, както и за обхвата на платените пътища.

Междувременно правителството отпусна до 2 млн. лв., за да може да заработи "Националното тол управление". Сумата е с около 1.5 млн. лв. по-малко от поисканата от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), на чието подчинение ще бъде специализираното звено. Два дни преди отпускането на парите АПИ повторно обяви поръчката за купуването на два луксозни автомобила за 220 000 лева с многобройни екстри. Това е търгът, който Нанков спря малко преди да сдаде поста на настоящият министър Петя Аврамова. Сега поръчката е обявена повторно без промяна на цената.

Това е втора финансова инжекция от правителството, за да заработи тол системата. През лятото бяха отпуснати допълнително 180 млн. лв. за изграждането ѝ с обяснението, че парите не били заложени в бюджета. Преди това Николай Нанков обясняваше, как бюджетът няма да плаща за новата тол система.

Близо 1000 чиновници на работа в "Националното тол управление"

"Национално тол управление" се създава като специализирано звено към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). С прието в сряда от правителството постановление се променя Правилникът за нейната структура, дейност и организация на работа, а числеността на агенцията се увеличава.

Общо 921 служители ще работят в новото звено, които ще се назначават поетапно. От тях 911 ще са на щат в звеното, а останалите 10 - в общата администрация на АПИ. Около 600 чиновници ще са пряко ангажирани с контрола на терен по спазване на задължението за плащане на електронни винетки и тол такси от шофьорите.

До края на годината е планирано да бъдат назначени до 393 служители към новото звено, а останалите през следващата година, когато ще се проведат местни и европейски избори.

В новото специализирано звено се прехвърлят дейностите на съществуващата в момента дирекция "Пътни такси и разрешителни".

С промените в Правилника на АПИ на председателя на управителния съвет на агенцията се вменяват и нови правомощия, свързани с воденето на регистри на доставчиците на услуги по електронно събиране на такси и сключването на договори с тях, както и с доставчиците на декларирани данни.

Шефът на пътната агенция или упълномощено от него лице ще издава наказателните постановления при нарушения, предвиждат още промените. Досега тези правомощия бяха предоставени на управителния съвет на агенцията, но поради факта, че той е колективен орган е целесъобразно те да се осъществяват от председателя на управителния съвет, мотивира се Министерският съвет.

По същия начин е процедирано и с правомощията на управителния съвет по определяне на длъжностни лица, които да установят извършване на административни нарушения в случаите, предвидени в Закона за пътищата и в Закона за движението по пътищата, като същите са вменени в компетентността на председателя на управителния съвет.

С друго решение на правителството бяха отпуснати до 2 076 109 лв. по бюджета на Министерството на регионалното развитие за финансиране дейността на "Националното тол управление" до края на годината. Средствата ще бъдат осигурени за сметка на преструктуриране на централния бюджет за 2018 г.

Част от средствата ще отидат за купуване на 105 превозни средства, оборудвани с мобилни камери, с които ще се осъществява контрола по пътищата. Друга част от отпуснатите средства са за предоставянето на услуги, свързани с приемането на платежни карти в тол системата, е посочено в правителственото съобщение.

Предоставеният ресурс ще послужи още и за режийни разходи и наеми за разполагане на 500 терминали за самообслужване, за оборудване на работни помещения в администрацията на "Национално тол управление" и други дейности, се казва в съобщението на правителството.

Покупка на 51 масови автомобила и два луксозни за над 1 млн. лв.

Два дни преди правителството да отпусне 2 млн. лв. на АПИ, пътната агенция повторно обяви обществена поръчка за купуването на 51 масови автомобила и два луксозни за нуждите на областните пътни управления. Прогнозната им стойност е малко над 1 млн. лв. без ДДС.

Първата поръчка за тях беше обявена през август и прекратена през септември от Николай Нанков с аргумента, че не е била съгласувана с него. Имаше и намеци, че цената на двата луксозни автомобила е прекалено висока за българските стандарти.

В повторно обявената поръчка няма промяна на цената и те са с прогнозна стойност 185 000 лв. без ДДС. Отпаднало е задължителното изискване да са черни на цвят, като е посочено че трябва да са тъмен металик. Остават и екстрите – автоматично затъмняване на вътрешното огледало за обратно виждане, сензорен асистент за паркиране, затъмнени задни стъкла, сензор за дъжд, предни седалки с отопление, асистент при изкачване и спускане, електронна ръчна спирачка и т.н.

Любопитна подробност е, че двата нови луксозни автомобила трябва да са с дизелови турбодвигатели. В момента в ЕС върви дискусия за забрана на дизеловите двигатели при леките автомобили и преминаването на електрически коли. Редица страни в ЕС дори вече обявиха дати, от които незамърсяващите автомобили стават задължителни.

За разлика от луксозните SUV автомобили, другите 51 са бензинови с с прогнозна стойност от 902 500 лв. без ДДС, което е средно по около 20 000 лв. на кола с ДДС. Цветът остава задължително бял и са без допълнителни екстри. Гаранционният им срок е 5 години – с една повече от този на двата луксозни автомобила. Срокът за доставка е до 90 дни.

Срокът за подаване на офертите е до 17:30 часа на 26 ноември.

Цената ще е определяща за избора на изпълнител на поръчката.

 

Още от Бизнес