Замяната на марките минерални води с имената на изворите може да отпадне

Замяната на марките минерални води с имената на изворите може да отпадне

Отпадане на първоначалната идея търговските наименования на минералните води да съдържат името на извора, забрана за реклама на "лечебни свойства" на храни, допълнителен режим за производство на храни по Българския държавен стандарт, нов начин за регистрация и търговия с различни хранителни добавки. Това са част от предложените между първо и второ четене промени в проекта за нов закон за храните, цитирани от изданието "Капитал" в сряда.

Все още не е ясно кога текстовете ще бъдат разгледани от парламентарната комисия по земеделие и храни, преди да бъдат предложени за окончателно гласуване в пленарната зала..

В приетите към момента текстове, засягащи минералните извори, най-оспорен от основната част от бутилиращите компании бе изискването, когато на пазара се предлага натурална минерална или изворна вода под търговска марка, различна от името на източника или мястото на бутилиране, находището да се изписва със значително по-едър от бранда шрифт.

Така, според бутилировачи, под едно и също име ще се появят води, бутилирани от различни компании от едно и също находище. Според Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки това се прави в полза на фирмата "Балдаран Спринг", която бутилира вода от едноименното находище заедно с фирмата, предлагаща продукцията си под марката "Девин",  която ако се запазят промените, ще трябва да се прекръсти на "Балдаран".

Сега обаче има предложение да си остане сегашното положение с брандирането на минералните води, каквото е и искането на асоциацията, но се оспорва от .Съюза на безалкохолната промишленост, в който влизат фирмата "Балдаран Спринг" и още само три фирми, две от които също добиват минерална вода от едно находище.

Ако промените бъдат финално одобрени, така минералната вода ще се пуска на пазара с търговска марка, след разрешително за бутилиране, предоставена концесия за добив и вписване в Публичен национален регистър на бизнес операторите и обектите за производство на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води. Този регистър е нововъведение и той трябва да информира потребителите кой производител коя вода продава и къде я бутилира, както и да дава информация за различните разрешителни.

Другият спорен въпрос около новия Закон за храните са въведените ограничения за участието на деца в рекламите. Така например изрично е забранено деца да участват в реклами на ГМО храни, чийто внос също по принцип е забранен, както и на храни, за които има ограничения за употреба на деца или такива, които съдържат количества мазнини, трансмастни киселини, сол и захар, които не отговарят на изискванията за здравословно хранене. Макар че различни организации имаха забележки към тези текстове, между двете четения депутатите са решили да не ги променят, посочва "Капитал".

Забраните в рекламата обаче може да бъдат увеличени, ако се приемат предложенията на председателя на здравната комисия в парламента Даниела Дариткова (ГЕРБ). Тя смята, че трябва да бъде забранена рекламата на храни "чрез представяне на терапевтични свойства за лечение, профилактика или диагностика на заболяванията подобно на лекарствени продукти".

Според проект, внесен от Румен Георгиев от БСП, земеделското министерство ще трябва да издава удостоверение за производство на храни по Българския държавен стандарт, като трябва да поддържа и публичен регистър на издадените документи.

Още от Бизнес