Запазването на мобилния номер при друг оператор може да се забави

Запазването на мобилния номер при друг оператор може да се забави

При достатъчно воля от страна на мобилните оператори у нас, до края на годината може да стартира услугата по запазване на стария номер при прехвърляне на абоната в мрежата на конкурента. Това заяви в четвъртък Георги Димитров, председател на Центъра по право на информационните и комуникационните технологии, който организира дискусия за възможностите за преносимостта на мобилните номера.

Регламентът, по който мобилните оператори задължително трябва да предоставят такава услуга от 1 януари 2007 г., бе приет от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) през август, но най-големият мобилен оператор у нас - Мобилтел - обжалва решението пред Върховния административен съд. Мотивът на Мобилтел е, че КРС не е компетентен орган, който може да приеме въпросното решение. До месец би трябвало съдът да се произнесе по казуса, смята Димитров.

Ако обаче се спре действието на регламента, както иска Мобилтел, възможно е, заради технологично нужното време за изработване и съгласуване на нови спецификации, да се забави самото осъществяване на преносимостта на мобилните номера от януари 2007 г., какъвто е ангажиментът на страната ни към Европейския съюз. А Мобилтел като оператор, обслужващ половината население у нас, има най-голям интерес да бави възможността за запазване на мобилния номер и след прехвърляне към друг оператор.

Сегашната липса на възможност да запазим номера си, преминавайки към друг мобилен оператор, ни коства разходи - обаждания или SMS-и, за да уведомим всички, с които контактуваме, както и смяна на визитки, рекламни номера, посочи Георги Димитров. Същото се отнася и за хората, които трябва да издирят някой, който си е сменил номера заради по-добри тарифи, допълни той. По думите му желанието да се запази същия номер възпира много от абонатите, ползващи от дълго време определен мобилен оператор, да отидат при конкурента.

Операторът решава ще има ли такса за преноса на номера

Затова и е създаден европейският регламент, който принуждава мобилните оператори да предоставят регистрираните като техни номера на конкурентните мрежи. Приемащата мрежа трябва да плати на стария оператор съответна такса, чийто размер е различен за отделните телекоми. Тази цена за пренасяне на номера в новата мрежа в някои страни е за сметка на оператора, в други се плаща от клиента. В Италия, Швеция и Финландия абонатите не плащат при прехвърлянето на номерата си към друга мрежа. В Белгия такса има само за абонатите с предплатени планове. В Австрия еднократната такса е между 4 и 15 евро, в Германия тарифата е 22,50 – 29,90 евро.

Определянето или не на такса за пренасяне на номерата у нас ще е въпрос на политиката на съответния оператор и целите му за привличане на абонатите от конкуренцията.

Мобилтел, Глобул и Вивател ще трябва да инвестират и в създаването на обща база данни на мрежите им, чрез която да се пренасочват директно повикванията към номера, чийто код ги обозначава, че са към един оператор, а те всъщност са към друг. Димитров не можа да даде оценка за размера на инвестициите, които трябва да направят операторите за софтуер, защото това зависело от технологичното решение, което ще се вземе.

Това е по-дългосрочният и по-скъп вариант, но след това разходите за използването му са малки, за разлика от по-евтиния като първоначална инвестиция, но скъп като експлоатация вариант с включване на повикването първо в мрежата, с които код е търсеният номер, и последващото прехвърляне на разговора към обслужващата го мрежа, коментира Христо Нихризов от Центъра по право на информационните и комуникационните технологии (ЦПИКТ). Втората възможност е подходяща само за кратък период от време, до изграждането на базата данни за директно пренасочване на разговора към пренесения номер, защото за всяко прехвърляне на обаждането към конкурентната мрежа приемащият оператор трябва да плаща такса на донора.

Сигнал или SMS информира за другата мрежа

За да са наясно хората дали звънят на пренесен номер, те трябва да бъдат информирани, отбеляза Нихризов. Във всяка държава операторите решават какъв да бъде начинът за това, но той трябва да е един, допълни експертът. Той даде за пример Австрия, където при набиране на пренесен номер търсещият абонат се уведомява устно, че звъни в различна от кода мрежа. В Белгия, Ирландия и Португалия има акустичен сигнал за това. Във Финландия има безплатен номер за проверка дали търсеният номер е пренесен. В Германия това става с безплатен SMS до определен сервизен номер.

У нас това пак трябва да решат заедно Мобилтел, Глобул и Вивател, Комисията за регулиране на съобщенията да приеме съответното законово решение. От ЦПИКТ се надяват напредък по процеса да се постигне на предвидената от тях кръгла маса през ноември за преносимостта на мобилните номера, на която ще присъстват телекомите, представители на КРС и дори на Европейската комисия по далекосъобщенията.

Димитров отбеляза, че изпълнението на европейския регламент за преносимостта на мобилните номера е важен акт както заради членството на страната ни в ЕС, така и заради развитието на конкуренцията на телекомуникационния пазар у нас. Той посочи, че от страните членки на ЕС само Чехия, Словакия, Латвия и Малта все още не са започнали да пренасят номерата и затова към тях са отправени предупреждения и дори има съдебни процедури.

Експертите бяха категорични, че възможността за запазване на мобилния номер и при смяна на оператора засилва значително конкуренцията на пазара, което води до намаляване на цените на услугите. Те обаче не можаха да посочат конкретни данни за поевтиняването на услугите в европейските държави след въвеждането на преносимостта на мобилните номера.

В същото време посочиха, че за около три години, откакто е въведен този регламент, във Финландия са пренесени близо 1 млн. мобилни номера, което е 21 на сто от броя на потребителите. В Италия 2,5 млн. души ползват мрежи, различни от кода на номера, в Испания броят им е 2 млн. абоната. Във Великобритания те са над 3 млн., тъй като на Острова процесът е започнал през 1999 г., но като дял от пазара е под 6 процента, сочат данни на ЦПИКТ.    

Споделяне
Още от Бизнес

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?