Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Университските заплати - по "рентиерски модели"

Разликата между най-ниското и най-високо възнаграждение е 2.5 пъти

1 коментар
Университските заплати - по "рентиерски модели"

В университетите доминират рентиерски модели на заплащане, по-високи възнаграждения получават по-възрастните преподаватели за сметка на младите. При средна брутна заплата от 1700 лева във висшите училища разликата между най-ниското и най-високото възнаграждение е 2.5 пъти.

Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев, който коментира пред БНР предложенията за промени в Закона за висшето образование, пуснати за обществено обсъждане през миналата седмица.

"Едно висше училище трябва да има стимули да инвестира в собствени преподаватели, да развива собствени школи, да инвестира в млади преподаватели. А това ни е едно от основните притеснения. Системата е заложник на тези, които я управляват, а те не са младите", коментира Вълчев. Той добави, че в университетите се дават повече пари за това, че "си станал някой". Всичко това води до прекалено голяма ножица между заплатите на младите и по-възрастните преподаватели. За пример Вълчев даде средното образование, където разликата между най-ниското и най-високо възнаграждение е 1.5 пъти. Все пак направи уточнението, че двете системи не могат да се сравняват.

За преодоляване на изоставането на заплатите на младите преподаватели и за отглеждане на собствени кадри и създаване на школи в университетите, образователното министерство ще се опита да прекрати практиката на "летящи професори". Това трябва да стане чрез промяна в закона, която регламентира един преподавател да участва в акредитацията само на едно висше училище.

"Ако погледнете акредитационните оценки, всички висши училища формално отговарят на изискванията. Но някои отговарят с преподаватели назаем. Това хвърля съмнение върху качеството на висшето образование", коментира Вълчев.

Промените в Закона за висшето образование предвиждат още министърът на образованието да има контрол върху работата на ректорите и да сключва с тях договор за управление. При нарушаването му няма да има последствия, а министърът ще може да дава само препоръки, но не и да уволнява или сменя ректори. Вълчев обясни, че идеята е министерството да споделя с ръководителите на висшите училища стратегическото управление. "Няма да се месим в академичното, във финансовото и административното управление. Единствено ще споделяме стратегическото управление. Висшите училища гледат дървото, а ние като институции трябва да отговаряме за гората", обясни министърът.

Той припомни, че с промените в закона се предлага забрана за откриването на нови университети до приемането на документ, който да казва къде какви висши училища и специалности може да има. Според Вълчев мораториумът не е добра мярка, а големият брой на университетите не е основният проблем в системата.

"Проблемът не е в броя на висшите училища, а това, че се разраснаха профилно. Обучават в профили, в които не са специализирани с преподаватели назаем, което се опитваме да ограничим", обясни Вълчев. Добави, че с промените в закона министерството се опитва да свърже пазара на образование с пазара на труда, тъй като все още за търсени от бизнеса специалности няма достатъчно кандидати. За пример посочи инженерните специалности и припомни, че от няколко години министерството намалява броя на първокурсниците в направления със свръхпроизводство на кадри като стопанските, социалните и правните науки.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. edin.drug
    #1

    Само не разбрах какво "рентиерско" има в йерархичните преференции при формиране на заплатата. Естествено е по-дълго преподавалите да имат по-висока квалификация и повече публикации в по-престижни издания; да имат по-високи академични звания - което не става със стаж, а с трудове и с процедурното им защитаване. Освен това не знам откъде взимат тази осреднена заплата, но тя е доста висока за СУ, например, където преподавателите са нископлатени, макар университетът да е най-високо от всички учебни заведения в международните класации.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.