Заплатите на шофьорите в софийския транспорт ще растат с по 10% на година

Следващото увеличение ще e догодина, но бе анонсирано месеци преди местните избори

Сн. БГНЕС, архив

Предложение за увеличение на заплатите на шофьорите в софийския градски транспорт с по 10% в следващите три години ще внесе кметът Йорданка Фандъкова в общинския съвет. Ръстът на възнагражденията е част от споразумение със синдикатите, които общинарите трябва да одобрят.

Това съобщи Фандъкова в понеделник след среща с лидерите на КНСБ и КТ "Подкрепа", в която участва и председателката на транспортния синдикат към КНСБ Екатерина Йорданова, която е и общински съветник от ГЕРБ и би трябвало да гласува предложението на кмета.

Още в началото на годината, синдикатите обявиха, че ще искат поемане на ангажимент за ръст на заплатите на шофьорите в следващите три години. Разговорите за това трябваше да се водят към средата на годината. Очевидно в предизборния период те са дали положителен резултат и сега Фандъкова предлага да се подпише споразумение с КНСБ и "Подкрепа", което да гарантира ръста на заплатите.

Първото увеличение - от март 2020 г.

За тази година нов ръст на заплатите няма да има. Те бяха увеличени от февруари с 10% и от 1 април с над 20 на сто за водачите на автобуси и с 10% за тези на тролеи и трамваи. Ръстът беше различен, за да може доходите в двете дружества "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт" да се изравнят. Следващото увеличение се очаква от 1 март 2020 г., обясни кметът по финанси и транспорт Дончо Барбалов.

От април основната заплата на работещите в "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт" стана 1150 лева, а средното възнаграждение в двете дружества - 1800 лева. В по-високата сума влизат бонус за добре свършена работа, парите за стаж, храна, приходите от продажбата на билети и обезщетението за отпуск. Извънредното увеличение от пролетта се наложи заради протести на водачи, провокирани от лошите условия на труд и многото часове извънреден труд, които надхвърлят позволеното време по закон.

Проблемът с извънредния труд остава

Към днешна дата стана ясно, че проблемът с извънредната работа не е решен и законовото изискване за наднормения труд не се спазва.

"Ще настоява извънредният труд да влезе в рамките на позволеното от закона на годишна база", обясни лидерът на КНСБ Пламен Димитров. Според него увеличението на заплатите ще привлече нови хора в транспортните дружества и това ще намали допълнителните часове зад волана.

Според шефа на "Столичен автотранспорт" Слав Монов за два месеца броят на водачите на автобуси се е увеличил с 55.

Спорове за нощните автобуси

Синдикатите продължават да настояват общинските транспортни дружества да не се занимават с предоставянето на нощен транспорт. В момента с това са заети работещите в "Столичен автотранспорт". Според профсъюзите тази услуга допълнително налагала полагането на извънреден труд, а била неоправдана.

"От данните, които получихме днес, излиза, че един автобус през нощта вози средно 20 души, а средният разход за един от тях е 10 лева. Тази дейност се извършва от хора, които полагат извънреден и нощен труд. Това ми напомня за историята на Мария-Антоанета - за едни няма хляб, а за други има пасти. При недостига на шофьори това ми се струва не просто луксозна услуга, а разхищение", обясни лидерът на КТ "Подкрепа" Димитър Манолов. За това той предложи нощният транспорт да бъде даден на частни оператори. През пролетта пък синдикатите искаха спирането му.

Още тогава Фандъкова обяви, че общината не смята да се откаже от услугата, която съществува в почти всички големи европейски градове. Допусна обаче, че може да се търси вариант тя да се извършва от частни транспортни фирми.

Сега кметът обяви, че към момента промяна в нощния транспорт и в начина за осигуряването му не се предвижда.

Още по темата
Още от България