Заплатите в градския транспорт на София се увеличават извънредно

Туширането на напрежението ще струва 5.3 млн. лева допълнително на общинския бюджет

Сн. БГНЕС

Протестите и политическото напрежение около заплащането и извънредния труд на шофьорите в градския транспорт ще доведат до извънредно увеличение на заплащането в общинските дружества за електро и автотранспорт.

Възнагражденията на водачите ще нараснат от 1 април с 10 на сто за ватманите и шофьорите на тролеи и с 24 на сто за тези на автобуси, обяви в сряда кметът Йорданка Фандъкова.

Ръстът на заплатите в "Столичен автотранспорт" е по-висок, защото в момента работещите там взимат по-малко.

Непланираното увеличение ще струва допълнителни 5.3 млн. лева от общинския бюджет, чието отпускане ще се гласува извънредно в четвъртък. Фандъкова не пропусна да припомни, че допълнителните средства са от парите на всички софиянци. По-късно стана ясно, че те ще дойдат от завишаване на очакваните приходи от данъка върху сделките с имущество.

В сряда предложението за допълнителна субсидия за транспорта, с която да се вдигнат заплатите на шофьорите, бе разгледано в транспортната комисия на Столичния общински съвет (СОС), чието заседание беше съпроводено с протест на водачи пред сградата на общината. Очаква се и в четвъртък, когато то ще се гласува от общинския съвет, отново да има демонстрация.

Още в сряда някои от протестиращите, основно ватмани и тролейбусни шофьори, изразиха частично съгласие с предложеното увеличение на заплатите. Чуха се обаче гласове, че то трябва да е по-високо и основната заплата да е поне 1250 лева.

Освен това се настоява за ръст на възнагражденията и на хората, които работят в сервизите и поддържат превозните средства и инфраструктурата. Реално предложението на администрацията не отговаря изцяло на исканията на протестиращите "жълти жилетки", които настояваха за ръст на заплатите на водачите с 40 на сто, на хората в сервизите - с 20% и на администрацията - с 10 на сто. Според Фандъкова и заместникът ѝ Дончо Барбалов обаче то е невъзможно за изпълнение, тъй като ще са нужни 28 млн. лева.

Представителите на синдикатите - КНСБ и "Подкрепа", приветстваха извънредното увеличение, но също добавиха, че ще настояват за допълнително вдигане на възнагражденията за всички работещи в транспортните дружества, включително и за заетите в "Столичен метрополитен" и в "Центъра за градска мобилност".

Предложението

Предложението на администрацията, обявено около час преди поредния спонтанен протест на шофьори пред сградата на общината, включва увеличение на две стъпки, които влизат в сила от 1 април. От тази дата основните заплати на автобусните шофьори ще се изравнят с тези на водачите на тролеи и трамваи. Освен това парите на водачите и в двете дружества ще се повишат с 10 на сто. Така основната заплата за всички ще стане 1150 лева, а средното брутно възнаграждение, в което влизат бонуси, пари за храна, отпуск, бонуси и клас прослужено време, ще стигне 1800 лева, без да включва извънреден труд.

В двете дружества - "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт", ще се получават еднакви бонуси за добре свършена работа - максимум 100 лева.

От ръководството на общината твърдят, че в момента средната заплата на водачите е около 1800 лева, но с извънредните часове, които превишават законовия лимит.

Водачи обаче твърдят, че тези суми се взимат от пенсионерите, които продължават да работят.

Кметът Фандъкова припомни, че извънредното увеличение от април ще е второто за тази година, след като парите на всички работещи в "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт" бяха повишени с 10 на сто от 1 февруари. Това коства 10 млн. лева допълнително от бюджета на общината.

Фандъкова обясни мярката с нуждата от привличане на нови водачи,за да се реши проблемът с прекалено многото часове извънреден труд, който шофьорите полагат, за да изпълнят разписанията.

Въпреки че нарече раздухването на проблема от страна на БСП "безотговорно подстрекателство", кметът не отрече, че има недостиг.

Към момента незаети са 251 места за водачи в двете дружества, което води до над 20 часа извънреден труд на човек на месец за първите два месеца на годината.

Кметът обясни, че другата мярка за привличане на шофьори е подобряване на условията на труд, включително ремонт на тоалетни и на общежитие за водачи от страната. В него те можело да живеят в първите месеци от постъпването си на работа в публичния транспорт в столицата, докато решат "жилищния си проблем".

Реакцията 

Първите реакции по предложението на кмета от страна на синдикати и недоволни шофьори, които протестират без санкцията на профсъюзите, дойде по време на заседанието на транспортната комисия, която одобри извънредния харч след повече от 2 часа дебат. Той се проточи основно заради нападките между недоволните шофьори и синдикалните лидери в транспортните дружества.

"За да ни задържите, основната заплата трябва да е поне 1250 лева", коментира един от протестиращите в жълти жилетки тролейбусни шофьори Денис Маринов. Според него трябва да има повишение и на възнагражденията за хората в сервизите.

Негов колега, който също беше сред недоволните през сградата на общината, обаче благодари за бързата реакция на председателя на комисията по транспорт Екатерина Йорданова (ГЕРБ), която е и председател на транспортния синдикат към КНСБ. Но той предупреди, че ако тези мерки не доведат нови водачи, недоволството няма да стихне.

Представителите на синдикатите КНСБ и "Подкрепа" приветстваха извънредното увеличение, а от "Подкрепа" дори заявиха, че надминава последните им искания за уеднаквяване на заплатите в авто и електротранспорта от 1 април и увеличение на възнагражденията с 10 на сто от юни. От КНСБ нарекоха предложението "приемливо" и добавиха, че трябва да се променят графиците на движение, "за да не карат колегите като Фитипалди".

Представителите на профсъюза не пропуснаха да защитят и похвалят шефката си Екатерина Йорданова, която в последните седмици е подложена на критики заради двойствената си роля на синдикалист, който трябва да защитава транспортните работници, и на общински съветник, който пък реално е от страната на работодателите.

В спора се намеси и омбудсманът Мая Манолова, която за втори път дойде на заседание на транспортната комисия, за да "подкрепя работниците, за да защита техните трудови и социални права". Манолова се зае с проблемите, след като получи подписка от 1200 души с искане за подобряване на условията на труд и увеличение на възнагражденията. В сряда тя определи извънредното предложение на администрацията като добра стъпка, но призова да не се бърза с финализирането му, а да се преговаря още една седмица, за да се сближат още повече позициите на общината и облеклите жълти жилетки недоволни шофьори.

Заседанието не мина и без политическо заяждане и обвинения, че протестите в транспорта са подклаждани от БСП, които ги използвали в предизборната си кампания. Този път в ролята на обвинители влязоха представителите на синдикатите, които един през друг задаваха въпроси на лидера на БСП в общинския съвет Калян Паргов защо сега се е заел с проблемите в транспорта, които те от десетилетия се опитвали да решат.

Още по темата
Още от България