Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Започна поредната трансформация на БДЖ

11 коментара
Започна поредната трансформация на БДЖ
Поредната трансформация на “Българските държавни железници“ (БДЖ) е започнала със заповед на транспортния министър Александър Цветков от 22 октомври, съобщиха от пресцентъра на подопечното му ведомство. Този път дружеството ще се преструктурира в холдинг.

В началото на месеца от ръководството на железниците поясниха, че промяната ще приключи изцяло до края на следващата година, а целите са – привличане на частни инвеститори и на заеми от международните финансови институции.

Всички оперативни активи на БДЖ ще се извадят от дружеството и ще се прехвърлят към сегашните дъщерни дружества за пътнически и товарни превози. Компанията-майка ще осъществява само стратегическо планиране и финансов контрол. За целта банките-кредиторки на железницата трябва да се съгласят да прехвърлят задълженията на БДЖ към дъщерните дружества.

Сега локомотивите и вагоните на железницата са собственост на БДЖ ЕАД, а БДЖ "Товарни превози" и БДЖ "Пътнически превози" ги наемат и извършват транспортни услуги. Самото БДЖ ЕАД няма право да извършва превози, след като в средата на годината НКЖИ прекрати договора си с него, защото возилата нямат сертификат за безопасност. Въпреки че са незаконни, "Товарни-" и "Пътнически превози" продължават да ползват вагоните и локомотивите на БДЖ.

Държавата иска да приватизира частично или изцяло БДЖ Товарни превози, но това е почти невъзможно, заради активите. Няма инвеститор, който да иска да купи само дейността, без активите и в същото време да наследи всички задължения. Дружеството има 85-процентов дял на пазара на товарни превози.

Чрез промяната, организационната и управленска структури на българския жп превозвач, ще бъдат уеднаквени с тези на европейските железници, съобщават от транспортното министерство.

Създаването на тази холдингова структура е едно от изискванията на Световната банка за отпускане на заем за железопътния сектор, пишат още от ведомството. БДЖ иска 460 млн. лева, а НКЖИ – 250 млн. лева.

Това е третата трансформация на железниците за три години.

През 2007 г. БДЖ ЕАД изведе дейността си в три дъщерни дружества - "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, "БДЖ - Товарни превози" ЕООД и "БДЖ - Тягов подвижен състав (локомотиви)" ЕООД.

Миналата година предприятията за локомотивите и товарните преводи се обединиха.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. пламен
    #12

    Бунев какво се прави на луд не познава ли раздутите щатове за разните хрантутници ли иска пари от държавата

  2. ЖЕЛЕЗНИЧАР
    #11

    Такава свещена безпросветност, неграмотност и малоумност и ние простите железничари не сме виждали, даже и при Тато

  3. Пеню
    #10

    " Дружеството има 85-процентов дял на пазара на товарни превози."Изпуснали са нулата преди 85 - най-вероятно е 0.85%." БДЖ иска 460 млн. лева, а НКЖИ – 250 млн. лева."Божееееее каква наглост!!??Колкото са по-излишни толкова са по-нахални.

  4. гражданин
    #9

    Има ли поне едно нещо, което да е наред в държавата, която се разпродава за жълти стотинки, защото няма кой да потърси съдебна отговорност от крадците и техните закрилници?Изнасяне от страната на работещи предприятия, отдаване на концесия и разпродажба на всички най-важни активи на страната - БТК, Електроразпределителни дружества,киноцентър "Бояна-филм", летищата в Бургас и Варна,обувни и шивашки фабрики,БДЖ,банки, превърнати в дъщерни клонове на чужди банки,а днес дойде реда и на БДЖ, всички пристанища

  5. Глух плъх
    #8

    и премиерът му Банкенски изпълняват директивите ефективно и в срок. Остава комисар Брюкселска, по баща Световнобанкенска, да убеди сватовете Брюкселски в добрата воля на клана Световнобанкенски.

  6. Драгоманския
    #7

    За пореден път тази некадърник и безхаберник се опитва да се задържи във власта. Сега е отишъл на посещение (екскурзия) в Китай и Корея. Дано не взимат акъл от него, че ще им погине транспортната система.

  7. Пеню
    #6

    Кога най-после ще бъдат изчистени от лицето на страната ни тези търтеи?" БДЖ иска 460 млн. лева, а НКЖИ – 250 млн. лева."Безкрайна наглост.Надали имат 0.85% дял от превозите!

  8. Отворко
    #5

    железниците са гръбнака не само на транспортната инфраструктура, но въобще на интеграцията на държавата. Вижте, например, ролята на железниците в Швейцария. Само че, трябва да се управляват от кадърни, мислещи и образовани хора, а не от тапунгери, които нямат хабер от технология на управлението на подобни големи системи. Що се отнася до Цветков и неговите съветници, от изказванията им по повод неотдавнашната катастрофа в Драгоил (относно полуавтоматичната блокировка, гаровата централизация и т.н.) лъсна пълната им неграмотност и непознаване на проблематиката на железниците.

  9. Гого
    #4

    В БДЖ работят нискоквалифицирани и говорещи диалектно служители,краде се,пие се,а качеството на услугата не се постга само с техника!!!!

  10. KRAKRA
    #2

    Ще дадете пари на тези СЪЩИТЕ ХОРА КОИТО СА КРАЛИ ДОВЧЕРА!!??? и ПОСЛЕ ПАК НИЕ ЩЕ ПЛАЩАМЕ С ЛИХВИТЕ. е ТОВА Е ДАЛАВЕРА!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.