Започна строeжът на най-дългия жп тунел на Балканите

Турските компании "внесоха" у нас 230 работници за модернизацията на жп участъка Елин Пелин - Вакарел

Започна строeжът на най-дългия жп тунел на Балканите

Стартът на строителството на най-дългият тунел не само у нас, но и на Балканите, беше даден официално в четвъртък. Съоръжението се намира на жп линията между Елин Пелин - Вакарел.

"Техническите и експлоатационните предизвикателства пред строителя са изключително големи, тъй като този лот е най-трудният от целия участък“, заяви на церемонията служебнитя транспортен министър Георги Тодоров. "На този етап държавата, в лицето на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и възложителят на проекта Национална компания "Железопътна инфраструктура" са изпълнили своите задължения. От тук започва предизвикателството за фирмата изпълнител на строителните дейности както и осъществяването на непрекъснат по съвместен контрол върху целия процес от фирмата за строителен надзор", допълни транспортният министър.

Той остана впечатлен от осигурените условията за работниците и инженерния състав в изграденото селище за тази цел, където се вижда струпване на техника и изградени временни пътища.

Целият участък е с дължина около 20 км, а на тунела е 6.8 км. Подобно съоръжение не е строено у нас от 50-те години на XX век, когато в периода 1949 - 1951 г. е изграден тунел "Козница", свързващ Стара планина и Средна гора от подбалканската линия.

Железопътният участък Елин Пелин - Вакарел е част от големия проект за модернизация железопътната магистрала "Тракия" от София до Бургас, която се строи вече трети програмен период и надеждите са да бъде завършена до 2030 г. Средствата се осигуряват от еврофондовете чрез оперативна програма "Транспорт".

Модернизацията на трасето между Елин Пелин и Вакарел се определя като най-трудният участък. Договорът с обединение ДЗЗД "Джен-Дуй жп Елин Пелин"за близо 600 млн. лв. с ДДС и беше подписан в края на 2019 г. В обединението участват турските компании "Дженгиз" и "Дуйгу", които участваха в строежа на новото мегалетището в Истанбул. "Дженгиз" има опит у нас с изграждането на 19-километровата магистрала "Люлин", която вече част от магистрала "Струма".

Началото на строителството на жп линията се забави заради бавни отчуждителни процедури от страна на държавата.

За прокопаването на тунела турските компании ще разчитат на свои работници, които имат опит с такива обекти в Турция. Към момента страната ни е дала разрешение за работа на около 230 турски инженери и специалисти. За тях е изградено и специално модерно селище в близост до обекта, каза пред Mediapool Красимир Папукчийски, генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура", която е възложител на обекта

.

Освен най-дългият жп тунел на Балканите (6.8 км), в рамките на проекта ще бъдат изградени нова гара Елин Пелин, спирка Побит Камък, Разделен пост Вакарел и връзката му с гара Вакарел.

В обхвата на проекта са включени още нова контактната мрежа и нови системи и съоръжения на външно електрозахранване и външно осветление на гаровите райони.

Ще бъдат изградени и два двутръбни тунела с приблизителна обща дължина 1.5 км, пътен надлез и пътен подлез, 8 моста и естакади, 11 водостоци, шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина 700 м, отводнителни съоръжения, нови системи за сигнализация и телекомуникация в гарите и междугарията и изграждане на нови системи за видео наблюдение и пътнически информационни системи.

Срокът за изпълнението на обекта е 72 месеца от датата на подписването му през ноември 2019 г., но вече имаше спиране по него, заради забавянето от страна на държавата.

Стойността на договора с изпълнителя ДЗЗД "Джен-Дуй жп Елин Пелин"е 498.8 млн. лв. без ДДС.

Строителният надзор ще се осъществява от обединение "Жп Транс" ДЗЗД срещу 20.9 млн. лв. без ДДС.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?