Започва дело за афера с рециклираните вагони на БДЖ

Започва дело за афера с рециклираните вагони на БДЖ

Софийската градска прокуратура е образувала досъдебно производство за длъжностни престъпления срещу служители в БДЖ и транспортното министерство за сделката по закупуване на 30 рециклирани вагона. Това съобщи в петък по време на парламентарния контрол новият транспортен министър Александър Цветков в отговор на въпрос, зададен от предшественика му на поста Петър Мутафчиев (БСП).

Проверката по случая е извършена от служители на ДАНС под ръководството на прокуратурата. Досъдебното производство е образувано на 20 август.

Пред Mediapool от Софийската градска прокуратура потвърдиха информацията. Сделката за вагоните е сключена на 19 ноември 2008 година, а конкурсът е обявен през февруари същата година. Явяват се три фирми – от Словакия, Турция и регистрираната в Швейцария фирма "Арвекс".

Според конкурсната документация БДЖ иска да предаде до 30 свои вагона за основен ремонт ("рециклиране"). В крайна сметка обаче с швейцарската фирма е сключен договор за закупуване на 30 рециклирани спални вагона вагона на обща стойност 16.5 млн. евро без ДДС. Единичната цена на вагон е 556 000 евро без ДДС. Сделката е подписана от настоящия шеф на БДЖ Христо Монов и от представителя на "Арвекс" за България Валентин Моллов (бивш шеф на фалиралата Първа частна банка).

Фирмата е регистрирана в град Цуг (Швейцария), който е офшорна зона. Зад нея стои швейцарския гражданин от турски произход Ангие Милченъ.

Разследването цели да докаже нарушения на Закона за обществените поръчки и разминавания между условията на конкурса и сключената впоследствие сделка.

Прокуратурата е назначила и експертиза във връзка с получената информация от ДАНС, че вагоните са с многократно завишена цена. Според документацията те са произведени през 1991 г., но има данни, че истинската им дата на производство 1972 г.

Държавното обвинение ще проверява сигнал, че вместо 556 000 евро, вагоните всъщност са стрували 20 000 евро и са били първоначално предназначени за скрап. До този момент "Арвекс" са доставили 12 ремонтирани вагона. Останалите 18 все още се ремонтират за сметка на частната фирма в завода на БДЖ в град Септември.

Въпреки че сделката е сключена от ръководството на БДЖ, разследването е насочено и срещу длъжностни лица от транспортното министерство. По тази линия се проверява все още непотвърдената информация, че бившият министър Петър Мутафчиев е знаел за компрометирането на сделката, но въпреки това не е упражнил контрол върху нея.

По делото в момента текат разпити, назначени са няколко експертизи, които да установят възрастта на вагоните и тяхната реална цена. За сделката към прокуратурата са подадени два сигнала – един от Петър Мутафчиев и един от Александър Цветков.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Трябва ли да се приеме гласуване по пощата и видеонаблюдение в секциите?