Започва дигитализацията на софийската ВиК-мрежа

През тази година ще бъдат вложени 51.7 млн. лв. за подмяна на тръби и нови канали

Започва дигитализацията на софийската ВиК-мрежа

Паралелно с ежегодните си инвестиции в ремонт и подмяна на водоснабдителната мрежа и прокарване на нова канализационна мрежа в столицата, "Софийска вода" започва да работи за дигитализация на водната си инфраструктура.

Компанията, в която мажоритарен акционер е френската "Веолия", а Столичната община държи 20 процента, започва пилотно да поставя във водопроводите си сензори за откриване на течове, които ще пращат веднага сигнали в диспечерския център на дружеството.

Наесен пък ще бъде обявена поръчка за доставка на приходни водомери за инсталиране във входовете на блоковете, които ще отчитат потреблението онлайн. Те също ще могат веднага да откриват течове във вътрешната система на входа и така ще се предотвратява натрупването на високи сметки за клиентите заради неоткриваеми отвън течове.

Това обявиха от ръководството на "Софийска вода", което представи в петък инвестиционните си намерения за 2018 г. и плановете си за дигитализация, енергийна неутралност и разширяване на кръговата икономика, която превръща отпадъците в ресурси и пести разходи.

Ремонти за 51.7 млн. лв. тази година

През 2018 г. концесионерът ще вложи 51.7 млн. лв. във ВиК-мрежата на София, което е с 6.2 млн. лв. повече от 2017 г. и 1.5 млн. лв. над одобреното от енергийния и воден регулатор в бизнес плана на дружеството за тази година, обясни изпълнителният му директор Арно Валто. Той посочи, че тази година фокусът ще е върху канализационната мрежа, в чието разширяване и подмяна ще се вложат 6.5 млн. повече спрямо миналата година.

През март вече е започнала работата по канализацията в Симеоново, работи се и кв. "Бенковски", в кв. "Горубляне", както и в новоискърския квартал "Курило". В Модерно предградие две улици също ще се сдобият с такава мрежа, но още се чакат разрешителните, стана ясно от думите на Петър Велев, директор "Инженерни и строителни дейности" в "Софийска вода". Предвидени са ремонти на редица отливни канали и подмяна на канализационни колектори, които са на достолепна възраст от няколко десетки години.

Най-видимата за столичани и гостите на града инвестиция на "Софийска вода" е при започналия от общината цялостен ремонт в района на централната улица "Граф Игнатиев" и прилежащите ѝ улички. Там е създадена стриктна организация на работа между комуналните доставчици, които работят по своята мрежа със свои пари, и наетия от общината изпълнител на пътните ремонти. Водният доставчик ще извърши в този район пълна промяна на канализационната мрежа и на водопроводите към сградите, посочи Велев.

"Костенурки нинжда" в софийската канализация

Тези ремонти са видимата за гражданите част от работата на дружеството. Всекидневно екипи от "костенурки нинжда", по думите на директора по експлоатацията и поддръжката Станислав Станев, обхождат проходимата част от канализацията на столицата, за да търсят къде има запушвания на ревизионни шахти и да ги почистват, за да се предотвратява изливане на отпадни води в реките и причиняване на наводнения при проливен дъжд.

Тези специалисти, работещи в опасна среда, където има експлозивни и отровни газове, предупреждават и за потенциални опасности от пробиви на мрежата, за да се извършват превантивни подземни ремонти. Така се предотвратяват повърхностни аварии, допълни Станев. За последните две години "костенурките нинджа" са обходили 60 км от 150-километровата проходима канализация на града, допълни той.

Водната система на града става енергийна

Арно Валто посочи, че целта на компанията е да превърне водната система на София в енергийна. Прогнозите са, че пречиствателната станция "Кубратово", която произвежда ток от отделяния метанов газ от отпадъците, достатъчен да захранва 6 хил. домакинства, догодина ще задоволява напълно енергийните нужди на концесионера и той ще стане изцяло "зелен". Шефът на "Софийска вода" посочи, че тази пречиствателна станция е най-ефективната от всички 30 подобни съоръжения на "Веолия" в страните, където френската компания работи. Освен това тя пести 100 хил. тона въглеродни емисии на столичани и спомага за решаване на проблемите с мръсния въздух в града.

"С подписването на третия анекс към концесионния договор със "Софийска вода“ и изчистване на спорните въпроси можем да се върнем и към важни проекти като изграждането на мини водноелектрически централи във водоснабдителната мрежа", каза Валто. Идеята е стара и предвижда да се ползва естественото движение на водата в мрежата и задвижваните от него перки на миниатюрните ВЕЦ да произвеждат ток, който да отива за нуждите на общината.

Предстои преизчисляване на възможностите за ползване на течението на конкретни количества вода, икономическите и техническите показатели преди да се вземе инвестиционно решение за дела на необходимите инвестиции от страна на "Софийска вода" и на общината, посочи Валто. "Реализацията на този проект ще допринесе за развитието ни като енергийно неутрална компания", допълни той.

Сензори във водопроводите ще откриват течове

Концесионерът гледа да не изостава и от прилагането на бурно развиващите се цифрови технологии и се ориентира към дигитализация. Вече са купени 20 сензора, които ще се разположат във водопроводната система в различни квартали на града, за да се тестват различни видове тръби и да се види в реално време как откриват течове и сигнализират за това в диспечерския център на компанията. Там веднага ще трябва да организират екипи за отстраняването на авариите. Целта е допълнително намаляване на загубите на питейна течност в София, които са намалени с 60 млн. куб. м годишно до 48 на сто.

От компанията дадоха за пример как в Лион такива 5500 сензора са свалили загубите на вода с 87 на сто. Нивата на загуби във Франция и България обаче са несравними. Там са средно 20-22 процента, докато у нас – средно 60 процента.

След пилотното ползване на тези сензори, които са различни видове, в период от 6 до 12 месеца, ще се направят анализи за ефективността им и ще се реши дали да се прави допълнителна инвестиция за разширяване на техния обхват.

Онлайн водомери ще следят консумацията

Отделно наесен компанията предвижда да обяви поръчка за закупуване на модерни 10-20 хиляди приходни или т. нар. общи водомери, чрез които ще може онлайн да се следи потреблението на вода от клиентите. Решението за тази инвестиция е взето, след като пилотно тестване на такъв водомер в столичен вход показало ползите от него.

"Една нощ регистрирахме рязко повишаване на потреблението – с близо една втора спрямо обичайното за деня. Още на следващата сутрин уведомихме клиентите за възможен теч във вътрешната инсталация, която е етажна собственост. Той бе открит и така предотвратихме натрупване на огромни сметки за хората, тъй като разликата между индивидуалните водомери и общия уред за отчитане на потреблението се плаща от всички. Предотвратихме финансови загуби за тях и много разправии и нерви и на двете страни", разказа Станев.

Идеята на дружеството е поетапно да инсталира такива общи водомери в града, но за целта смята, че е необходима законова промяна, която в момента ги задължава на всеки две години за извършва метрологична проверка на своите водомери. Това създава неудобства за клиентите, тъй като на две години трябва да сваляме единия уред, да го заменяме с другия, после да повтаряме същата операция и през това време те са без вода, обясниха от "Софийска вода". Това ѝ струва ежегодно 2 млн. лв. Затова дружеството ще иска срокът за проверката на техническата изправност на общите водомери да е 5 години. За сравнение индивидуалните водомери трябва да се тестват дали не дават отклонения в меренето на десет години, посочиха представителите на концесионера.

Компанията ще работи допълнително и за намаляването на хартиените фактури, където има огромен потенциал за свиване на въглеродния отпечатък, тъй като в момента избралите електронна фактура са под 20 процента. Тя смята да инициира и дебат за по-справедливо разпределение на т. нар. общи количества вода в един вход, които се получават при разлика в отчетените кубици от общия водомер и от сбора на обемите от индивидуалните уреди. В момента има несправедливост, защото клиентите с водомери са ощетени и плащат разходи и на онези без водомери, чиито сметки се изчисляват на база от 5 куб. на човек, посочи Арно.

Още от Бизнес