Започва изправянето и местеното на потъналия "Коста Конкордия"

Италианските власти съобщиха, че в понеделник, както бе планирани, ще започне спасителната операция по изправянето на забилия се преди повече от година и половина в крайбрежието на остров Джилио лайнер "Коста Конкордия" и отвеждането му за нарязване на скрап. Ако акцията е успешна, тя ще е най-голямата подобна в света на корабокрушенията и ще намали наполовина загубите от инцидента, които по оценки на застрахователите може да надхвърлят 1.1 млрд. евро.

 

Самата акция по спасяването на останките ще струва около 600 млн. евро и се очертава и най-скъпата подобна в световен мащаб, посочва Ройтерс. Цената може обаче да бъде надхвърлена, но ще бъде платена изцяло от американската бизнес група "Карнивал", която е собственик на компанията "Коста".

 

"Мисля, че това е най-скъпата в света операция по преместване на корабни останки", каза Раул Хана, бивш капитан на танкер, в момента старши консултант по морски рискове в застрахователната компания "Алианц".

 

"Стискаме палци и се надяваме акцията да е успешна, защото ако не е, дори не ми се мисли какви ще са финансовите последици", допълва той.

 

Плановете са още в 6 часа местна време да започне операцията по изправянето на 300-метровия корпус на кораба, който тежи 114 000 тона, след което трябва да бъде закрепен върху бетонна платформа с размерите на футболно игрище. Очаква се това да отнеме между 10 и 12 часа.

 

В следващите месеци предстои "Коста Конкордия" изкуствено да бъде приведен в плавателен режим и откаран до някое от италианските пристанища, за да бъде нарязан за скрап.

 

Операцията по изправянето на "Коста Конкордия", определяна като инженерно предизвикателство заради размерите на кораба, ще бъде предавана пряко от множество телевизии, а общият брой на акредитираните журналисти е около 400, предаде Франс прес.

 

Малкото пристанище на Джилио ще остане затворено през целия ден. В района му вече се влиза само със специални пропуски и дори преминаването на самолети и хеликоптери е забранено.

 

"Изправянето на "Конкордия" не представлява никаква опасност", увери началникът на службата за гражданска отбрана Франко Габриели, който е и специален комисар на италианското правителство за случая "Коста Конкордия". Габриели заяви, че са взети всички предпазни мерки срещу екологично замърсяване в случай, че от полупотъналия кораб изтекат отровни отпадъци по време на изправянето. Машинното масло и гориво на кораба вече бяха отстранени в предишни акции

 

Ръководител на операцията ще бъде южноафриканският експерт по привеждане на кораби в плавателен режим Ник Слоун.

 

На 13 януари 2012 г. луксозният круизен кораб "Коста Конкордия" се удари в подводна скала и се преобърна, при което загинаха 32-ма от 4229-те пасажери. Срещу капитана на кораба Франческо Скетино, за когото се смята, че е насочил по небрежност кораба към скалистите плитчини на остров Джилио, се води дело.

Споделяне