Започва ли нова ера за рекламата в Интернет?

След фалита на много интернет-компании през последните няколко години прогнозите за развитието на световната електронна мрежа станаха по-предпазливи и скептични.

Оптимистичните прогнози обаче отново са на дневен ред. Според повечето американски анализатори - рекламният пазар в Интернет ще се утрои през следващите три години.

Ако се съди по тенденциите в американското общество, това вероятно ще бъде точно така. Все повече американци се включват в световната мрежа, като ръстът надминава всички прогнози. Над 160 милиона души в момента са онлайн -според данни на Американската асоциация на онлайн-издателите. Тези хора вече отделят пет часа по-малко на ден за гледане на телевизия. Рекламите по телевизията започват да имат този недостатък, че 40 процента от зрителите напускат стаята по време на излъчването на реклами. Хол Райни, смятан за гуруто на рекламния бизнес в Съединените щати, казва например, че магията на традиционната реклама вече не е магия. Райни, който е авторът на рекламните клипове в предизборната кампания на Роналд Рейгън, казва пред списание "Ерата на рекламата", че Интернет предлага по-добри възможности за рекламодателите, отколкото 30 - секундния телевизионен клип.

Идва ли наистина краят на магията на телевизията и новата ера на рекламата в Интернет?

Кристофър Шрьодер, онлайн-издател на вестник Вашонгтон поуст и списание Нюзуик, смята, че 2003 г. ще даде окончателният отговор на този въпрос. Ако използването на Интернет продължи да нараства с досегашните темпове, Интернет може веднъж завинаги да стане медията номер едно на новото време - както за новини, така и за реклама.

Онлайн -изданията на Нюзуик и Вашингтон поуст, според Шрьодер, са увеличили с 50 на сто печалбите си през първите 9 месеца на 2002 г. - когато повечето традиционни медийни компании преживяха лоши времена.

Според асоциацията на онлайн - издателите в САЩ, повечето водещи американски сайтове са увеличили приходите от реклами с 33 процента.

Една от причините за това е, че рекламата в Интернет традиционно е много по-евтина. Но рекламодателите освен това вече се възползват от възможностите на Интернет да комбинират бързината при публикуването на информация с дълбочината на анализа и възможността за светкавична интерактивност. Известно е например, че в дните след 11 септември Интернет беше наводнен от посетители, но малцина си зададоха въпроса - защо?

Въпросът, от който успехът на рекламата зависи - е дали Интернет -новините ще успеят да излязат от ерата на пубертета и да се превърнат наистина в първостепенен източник на новини, който да е същевременно популярен и печеливш - какъвто в момента все още е телевизията.

Любопитна е и друга тенденция - все повече традиционни компании отделят средства за реклама в Интернет. Така например - те са вече 60 процента от всички компании в мрежата и през изминалата година са увеличили с две трети средствата за реклама.

Излъчено по Радио "Свободна Европа"

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?