Започва проверка на медийния пазар за концентрация

КЗК ще проучи издатели и разпространители и има ли пречки пред новите играчи

Започва проверка на медийния пазар за концентрация

Антимонополната комисия започва проучване на медийния пазар в страната, както бе решено от правителството заради внесения от депутата от ДПС Деляна Пеевски медиен закон. Регулаторът е бил сезиран от министрите на икономиката, финансите и културата и сега ще проверява има ли концентрация на медийния пазар и създават ли се пречки за новопоявилите си участници.

Това ще е вторият секторен анализ на медийния пазар, извършван от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), след изследването за периода 2009-2011 г., когато бяха открити проблеми с разпространението на печатните издания от няколко големи играчи. Дадените през 2013 г. препоръки към управляващите за разработване на специализирана нормативна уредба, регламентираща дейностите по издаване и разпространение на печатни издания, както и отношенията по веригата издатели - разпространители на едро – разпространители на дребно на печатни издания, както и въвеждането на мерки за стриктна отчетност на доставените и реализирани тиражи, обаче останаха без реакция.

Сега КЗК ще изследва медийния пазар в пет направления. Ще се проучи характеристиката, структурата на общия медиен пазар в страната - дейността на всички видове медии: вестници, списания и други периодични издания, медиите, разпространявани, чрез електронни съобщителни мрежи, като обществените или търговски електронни медии лицензираните или регистрираните обществени или търговски доставчици на аудио-визуални медийни услуги или радиоуслуги, както и онлайн новинарските услуги – електронните издания на вестници, списания, информационни агенции и други електронни издания.

Предстои да се анализират и всички факти и обстоятелства, свързани с медийния пазар, за да установи дали има нарушаване на конкуренцията на общо ниво и при подпазарите и ако има такова – какви са причините.

КЗК ще анализи концентрацията на сектора и динамиката на развитието му, както и дали има бариери за навлизането на нови участници и ако да, какви са причините за това.

Ще се анализира и съществуващата и приложима нормативна уредба в страната спрямо медийния пазар, както и дали е налице саморегулация е сектора и от какъв характер е тя. Антимонополният орган на финала трябва да направи изводи за състоянието на конкурентната среда в общия медиен пазар и неговите подпазари в страната и да даде препоръки евентуално за подобряването му..
    
Не е посочен срок за приключване на секторния анализ, но практиката сочи, че това отнема много дълго време.

Ако секторният анализ приключи с констатации за нарушаване на конкуренцията на пазара, КЗК може да се сезира и за започне разследване срещу нарушителите.

В края на февруари на заседание на Министерския съвет бе прието решение, внесено от премиера Бойко Борисов, за създаване на работна група, която да изготви промени в действащото законодателство за собствеността и финансирането на медиите в България и тяхното разпространение. В работната група влизат именно тримата министри, писали до КЗК.

Решението на кабинета дойде след като народният представител от ДПС Делян Пеевски и негови колеги внесоха в парламента проект за промени в Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения, афиширан като намерение за постигане на "максимално прозрачна медийна среда". В него се засяга и проблемът с разпространението на печатни издания. Самият депутат и издател обяви в медиите си, че с промените цели да разреши спорни въпроси с конкурентните му медии. Законопроектът е разпределен на парламентарни комисии, но все още не е обсъждан.

Проверка на Medipool показа, че останалите партии в парламента възнамеряват да бавят до последно приемането на текстовете на ДПС. Ето защо управляващите неофициално обясниха, че ще търсят начини с всякакви провери, а в последствие и работни групи да бавят подобни законови промени.

Още по темата
Още от Общество